ایران گردی

پارک جمشیدیه؛ جاذبه ای خارق العاده در تهران

تودی تریپ: بوستان جمشیدیه یکی از معروف ترین بوستان های تهران است که با وسعتی در حدود 10 هکتار در شمال شهر قرار دارد.

این پارک از شمال به کوه کلکچال و از جنوب به باغی به نام دولو محدود می شود، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلکچال محدود می شود.

بر اساس بررسی های انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه همشهری، پس از پارک ملت، پارک جمشیدیه دومین پارکی است که تهرانی ها به مهمانان خارج از تهران معرفی می کنند و آن را یکی از بهترین جاذبه های شهر خود می دانند.

یکی از دلایل محبوبیت این پارک این است که افراد از همه اقشار و گروه های سنی می توانند فرصتی برای تفریح ​​و ایجاد لحظات شیرین برای خود بیابند.

کوهنوردان برای جمع شدن به این پارک می آیند و راه خود را به سمت کلکچال و کوه های شمال تهران و رشته کوه البرز ادامه می دهند، سالمندان فضای این پارک را برای استراحت انتخاب می کنند و برخی با کافه ها و رستوران ها به تفریح ​​می پردازند.

درباره پارک جمشیدیه

آب و هوای بسیار خوب این پارک یکی از مهمترین مزیت های آن است که بستگی به موقعیت جغرافیایی آن دارد.

این پارک در شمال شهر تهران و در نزدیکی کوهپایه های دماوند قرار دارد و در اکثر ماه های سال هوا خنک یا بسیار سرد است و به دلیل نزدیکی به کوه های شمال تهران، همیشه جزو اولین هاست. مکان های برفی پایتخت

پارک جمشیدیه;  یک جاذبه برجسته در تهران

پارک جمشیدیه در 18 کیلومتری منطقه نیاوران در نزدیکی دارآباد و بین دیواره های صخره ای کوه کلکچال، خیابان جمشیدیه و جاده کلکچال واقع شده است.

یکی از ویژگی های جالب و منحصر به فرد جمشیدیه، کف صخره ای ناهموار آن است که انسان را به یاد طبیعت ناب جنگل می اندازد. نمای تهران از این پارک یکی از زیباترین مناظر این شهر است.

از داخل پارک می توان به دامنه های کلکچال رسید و مسیر پیاده روی را تا بالای کوه ادامه داد.

پارک جمشیدیه فقط یک پارک نیست. در دهه هفتاد 16 هکتار به آن افزوده شد که به نام فردوسی حماسه سرای بزرگ ایران نامگذاری شد.

پارک فردوسی جزء لاینفک پارک جمشیدیه است و کمتر کسی آن را مجموعه ای مجزا می داند. بیش از 6317 متر مربع از این پارک به پرورش گل و باغ گیاه شناسی اختصاص دارد و ترکیب دو عنصر سنگ و گیاه جلوه ای متفاوت به آن بخشیده است.

به همین دلیل یکی از پربازدیدترین قسمت های پارک جمشیدیه است. معمار این قسمت از باغ به عهده مهندس غلامرضا پاسبان حضرت بوده و ایشان در ادامه کار مهندس دیبا سعی در حفظ عناصر طبیعی و اصیل محوطه داشته اند تا طبیعت دستخوش تغییرات بی دلیل نشود.

در واقع دلیلی که مردم محلی و به طور کلی ساکنان تهران را به پارک جمشیدیه می کشاند، محیط مناسب با آب و هوای مطلوب و دلپذیر برای پیاده روی است.

علیرغم انتشار آلودگی آزاردهنده در سرتاسر پایتخت، محیط های سالمی مانند پارک جمشیدیه برای تنفس بهتر و لذت بردن از محیط طبیعی مناسب است.

می توانید کفش مناسب پیاده روی بپوشید و از پیاده روی به تنهایی یا با خانواده و دوستان خود در این پارک زیبا لذت ببرید.

پارک جمشیدیه;  یک جاذبه برجسته در تهران

قدم زدن و گذر از میان سنگفرش های باغ و شنیدن صدای پرندگان آرامش خاصی به شما می دهد; به خصوص اگر در یک روز آرام به پارک بروید، متوجه خواهید شد که نبض زندگی چگونه می تپد و طبیعت چگونه به زندگی خود ادامه می دهد.

جاده پارک جمشیدیه

قبل از اینکه ایده ایجاد پارک عمومی مطرح شود، قرار بود در محل فعلی پارک جمشیدیه خانه سالمندان ساخته شود تا سالمندان بتوانند در فضایی دور از شهر و شلوغی و پر از آرامش به زندگی خود ادامه دهند. و هوای تازه ای که می دهند

در آن زمان املاک زیادی در تهران متعلق به طایفه دولو بوده که از برجسته ترین خاندان های وابسته به قاجار هستند و نام مهندس جمشید دولو قاجار نیز به عنوان مالک زمین این باغ ثبت شده است.

او که از مالکان بزرگ تهران به شمار می رفت، ملک 69 هزار متری خود را به همسر پهلوی دوم داد و نامش بر سر زبان ها افتاد.

در نهایت ایده ساخت خانه سالمندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفت و در سال 1356 این منطقه به پارک عمومی تبدیل شد. این پارک به نام مالک اصلی آن جمشید دولو قاجار، جمشیدیه نامگذاری شده است.

با گذشت سالها این پارک که در شمالی ترین نقطه پایتخت قرار داشت شهرت یافت و مشتاقان زیادی را در خود جای داد.

نشانی: شهر تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امید

زمان بازدید: همه روزه از ساعت 06:00 الی 24:00

پارک جمشیدیه;  یک جاذبه برجسته در تهران

اتوبوس: در خط تجریش – جماران سوار اتوبوس‌ها شده و در ایستگاه مدرسه یادگار امام (ره) که در انتهای خیابان است پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده به جمشیدیه برسید. مسلما این پیاده روی به دلیل طولانی بودن مسیر و شیب خیابان کمی سخت است.

خطوط BRT: می توانید با اتوبوس خط هفت BRT (میدان راه آهن – مسیر تجریش) به تجریش بروید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس به سمت جمشیدیه بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا