ایران گردی

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه؛ جاذبه‌ی زیبا و دیدنی تهران

تودی تریپ: پارک جمشیدیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت شناخته می‌شود که حدود ۱۰ هکتار وسعت دارد. این پارک شمالی تهران از امکانات مناسبی برخوردار است و توانسته است گردشگران زیادی را به خود جذب کند و تفریحات نیم روزی بسیار دلپذیری داشته باشد.

پارک جمشیدیه در یکی از بهترین و خوش آب و هواترین نقاط تهران در شمال شهر قرار دارد و می توانید برای دور شدن از هیاهو، شلوغی و آلودگی شهر تهران چند ساعتی از آن دیدن کنید و مدتی را در آن سپری کنید. صلح همچنین با تنفس هوای تازه و پاک این منطقه روح خود را شاداب کنید.

در مورد پارک جالب و زیبای جمشیدیه

مهندس جمشید دولو از شاهزادگان قاجار و از خانواده های ثروتمند تهران این پارک را در سال 1356 افتتاح کرد.

ابتدا این پارک برای پذیرایی از سالمندان طراحی شده است. البته بعدها تصمیم نهایی گرفته شد که پارک نه تنها خانه سالمندان باشد بلکه عموم مردم تهران نیز از آن بهره مند شوند. باغ سنگی در سال 1356 به پارک عمومی تبدیل شد و با اضافه شدن باغ فردوسی در سال 1374 بازسازی و به مساحت 16 هکتار توسعه یافت.

مهندس اصلی و اصلی ساختمان اصلی پارک کامران طباطبایی دیبا بود. مهندس دیبا یکی از مشهورترین و موفق ترین معماران و طراحان ایرانی است که آثار زیبا و موفق او در معماری ایرانی باقی مانده است.

فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانش آموزی، پارک شفاک و بسیاری مکان های جالب دیگر در تهران از جمله آثار او هستند.

پارک جمشیدیه به باغ سنگی نیز معروف است که به دلیل سنگلاخ بودن کف پارک که آن را شبیه به کوه‌ها و جنگل‌های واقعی می‌کند، نامگذاری شده است. کامران دیبا به طور طبیعی چهره صخره ای اصلی پارک را حفظ کرد و آن را با عناصر طبیعی مانند آب، سنگ، درختان و گیاهان ترکیب کرد و مجموعه ای دیدنی را به وجود آورد.

بنابراین بخش عظیمی از موفقیت پارک جمشیدیه مدیون طراحی بسیار زیبا و اصولی مهندس دیبا است.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه;  جاذبه زیبا و دیدنی تهران

جاذبه های پارک جمشیدیه

گذرگاه های سنگی و رویاها: مهم نیست که از ابتدا وارد کدام یک از چهار ورودی پارک شوید، فضای سنگی پارک و آرامش آن شما را مسحور خود می کند.

می توانید در مسیرهای آسفالت شده قدم بزنید و پارک را کشف کنید. درختان سر به فلک کشیده در دو طرف این تقاطع ها منظره ای رویایی و مسیری دعوت کننده در پیش رو ارائه می دهند و شما را به دنیایی دیگر می برند.

دریاچه، آبشار و فواره های سنگی: یکی از جاذبه هایی که توجه همگان را به خود جلب می کند، رقص آب در جمشیدیه است که در دریاچه به اوج می رسد.

وجود آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و به نوعی تصویری از باغ های ایرانی را در ذهن تداعی می کند. در نزدیکی آبشار و دریاچه نیمکت هایی وجود دارد که به شما اجازه می دهد ساعت ها به این اثر روح انگیز آب خیره شوید و از رقص ماهی ها در آب لذت ببرید.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه;  جاذبه زیبا و دیدنی تهران

اردک ها و اردک ها هم سر و صدای خودشان را می کنند و در وسط دریاچه حلقه می زنند. وجود این موجودات نیز زیبایی این مکان را دو چندان می کند.

حیوانات و مجسمه‌های سنگی: یکی از دیدنی‌های جالب جمشیدیه، تخته‌های سنگی است که تغییر شکل داده و به هیبت حیوانات مختلف شبیه است. این باغ وحش سنگی به قدری جذاب است که گردشگران برای تماشای این حیوانات و لذت بردن از سفرشان به سختی می توانند از 600 پله بالا بروند.

در این میان به جز حیوانات، مجسمه های دیگری نیز وجود دارند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود از تخیلات شما استفاده می کنند.

پارک فردوسی: پارک جمشیدیه تاکنون دو بار بازسازی شده تا زیبایی خود را حفظ کند و مردم به راحتی از امکانات آن استفاده کنند. یکی از این نوسازی ها در سال 1375-1374 صورت گرفت که طی آن حدود 16 هکتار به جمشیدیه اضافه شد. اما نام تازه ای گرفت و به پاس رنج 30 ساله شاعر نامدار در تنظیم شاهنامه، به نام فردوسی مزین شد.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه;  جاذبه زیبا و دیدنی تهران

بیش از 6317 متر مربع از این پارک به گل اختصاص یافت و ترکیب دو عنصر سنگ و گیاه جلوه ای متفاوت به آن بخشیده بود. حالا این پارک مثل بچه پارک جمشیدیه است و با حال و هوای روح انگیزش مردم را به خود جذب می کند.

نمایشگاه های فصلی: در برخی از روزهای سال می توانید نمایشگاه های هنری مختلفی را در جمشیدیه ببینید. به عنوان مثال، در این پارک ممکن است با هنرمندان صنایع دستی آشنا شوید که گرد هم آمده اند و هنر خود را عرضه می کنند.

وجود این نمایشگاه ها در فضای ویژه پارک، علاقه مندان زیادی را به جمشیدیه می آورد تا اوقات خوشی را در آن سپری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا