ایران گردی

ویژگی های منحصر به فرد غار مزدوران سرخس

تودی تریپا _ خدمات توریستی: غار مزداوند یا مزداوند در نزدیکی شهر سرحس در سه کیلومتری شهر مزداوند قرار دارد.

این غار که قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد در ارتفاعات چاهک و شورلک قرار دارد.

نام دیگر غار مزداوند مزدوران (یا مرزداران) است. غار مزداوند به دلیل طول یک کیلومتری یکی از بزرگترین و عمیق ترین غارهای استان خراسان است. نورپردازی داخل غار تعبیه شده است.

طول غار مزدور

دهانه غار در وسط صخره ای رو به شرق قرار دارد و ورودی آن دو متر عرض و 2.5 متر ارتفاع دارد.

اگرچه این غار از نظر وسعت، با صد متر طولاین غار با عرض 50 متر و ارتفاع 20 متر غار بزرگی به حساب می آید اما چندین ستون استلاگمیت شکل گرفته در آن بر زیبایی آن افزوده است.

داخل غار خشک است و برای تامین آب باید از چشمه بزرگ نزدیک غار استفاده کرد. در نزدیکی مزدوران یا مزداوند چشمه های آب گرم معدنی وجود دارد.

غار مزداوند تالار بزرگی دارد که در گذشته زیستگاه خفاش های نعل اسبی بوده که خفاش های کمیاب هستند اما امروزه به دلیل ایجاد نور در محیط، خفاش ها به مکان های تاریک و دنج غار رفته اند.

ویژگی های منحصر به فرد غار مزدور سرخس

هنگام ورود به غار در سمت چپ یک کنتور برق برای روشن کردن غار تعبیه شده است. این غار حدود 5 متر باریک است، بنابراین باید یکی یکی وارد آن شوید.

پس از آن، یک قسمت باید در فاصله 2 متری به نشستن ادامه دهد. سپس فضا بسیار بزرگ است و حدود 15 متر عرض دارد و تا سقف حدود 3 طبقه فاصله دارد که به دلیل برق روشن و زیبا است.

بعد از 30 متر پیاده روی به نقطه ای می رسید که از آن انتهایی وجود ندارد و به دلیل کمبود اکسیژن نمی توانید راه دور بروید، حداکثر مسافتی که می توانید ادامه دهید 100 متر یا شاید کمتر است.

این غار به دلیل مجاورت با جاده، کوهنوردان، غارنوردان و حتی گردشگران ماجراجو بسیاری را به سوی خود می کشاند و با احداث جاده جدید در حاشیه جاده قرار گرفته و نمای بیرونی غار نمای بسیار زیبایی دارد. نمای داخل غار نیز دارای وسعت وسیعی است.

در ورودی این غار دری تعبیه شده است که با چهره طبیعی غار سازگاری ندارد.

در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد – سرحس غار مزداوند قرار دارد، پیشنهاد می کنیم در سفر به سرحس به آنجا بروید و غار نوردی را امتحان کنید.

این غار زیبا یکی از قدیمی ترین غارهای خراسان است و قدمت آن به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد.

همچنین در مجاورت این غار غار بزگان در جنوب غربی روستای بزگان قرار دارد که قدمت بسیار طولانی نیز دارد.

تاریخچه غار مزداوند

شهرستان سرحس یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که سالانه افراد زیادی برای تفریح ​​و گشت و گذار به آنجا می روند.

جاذبه های گردشگری زیادی در این شهر وجود دارد که در بین گردشگران بسیار محبوب است. یکی از این جاذبه ها غار مزدوران است که در 2 کیلومتری شرق مزداوند و در ارتفاعات چاهک و شورلاق قرار دارد.

ویژگی های منحصر به فرد غار مزدور سرخس

در سمت کوهی که این غار در آن قرار دارد، پارکی زیبا وجود دارد که محل مناسبی برای استراحت است و در داخل آن امکانات کاملی دارد.

این مکان در شب منظره بسیار زیبایی از شهر ارائه می دهد که افراد زیادی را به خود جذب می کند.

قدمت این غار به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد و به شماره 652 در سازمان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت این غار به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد. این غار در فهرست شماره 652 است آثار ملی کشور ثبت شده است.

این غار در سال 1335 توسط دو غارنورد (زنده یاد منوچهر مهران و زنده یاد سوخری) کشف شد که در آن زمان یکی از بزرگترین غارهای کشف شده در ایران به شمار می رفت.

از شگفتی ها و زیبایی های درون غار بگذریم. باید از منظره وصف ناپذیر بیرون غار صحبت کرد.

در ورودی غار که می ایستید، کوه زیرین را می بینید که مانند دشتی رویایی شما را صدا می کند.

در دل این دشت زیبا دریاچه کوچکی را خواهید دید که اتفاقا درختان زیبایی دارد. شاید باورتان نشود اما می توانید زیباترین عکس را در کنار این دریاچه کوچک و درختان جذابش بگیرید.

غار اجاره ای در استان خراسان رضوی، در شهر مزدوران یا مزداوند یا مرزداران قرار دارد. شهر مزدوران یا اجاره یا مرزداران در جنوب غربی شهرستان سرحس و در بخش مرزداران این شهرستان واقع شده است.

سرخس در 200 کیلومتری مشهد قرار دارد. مرزداران از نظر منشاء سکونتی و قومیتی با سرخ ها تفاوت های زیادی دارد. غار اجاره ای، طول 100 متر، از جانب بی نظیرترین و قدیمی ترین غار افقی ایران است.

ویژگی های منحصر به فرد غار مزدور سرخس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا