جاذبه های گردشگری خارجی

ویژگی های زیست محیطی و طبیعی اقیانوسیه

ویژگی های زیست محیطی در اقیانوسیه

اقیانوسیه یک منطقه جغرافیایی منحصر به فرد است که از تعداد زیادی جزیره پراکنده در اقیانوس آرام تشکیل شده است و با تنوع زیست محیطی و طبیعی باورنکردنی مشخص می شود و آن را به یک مقصد گردشگری محبوب برای بسیاری از بازدیدکنندگان تبدیل می کند. این منطقه شامل مجموعه ای از جزایر قاره ای، آتشفشانی و مرجانی است و هر نوع از این جزایر ویژگی های متفاوتی دارد که آن را منحصر به فرد می کند.

جزایر قاره ها

جزایر قاره ای اقیانوسیه شامل جزایر نیوزلند و جزایر بزرگ ملانزیا می باشد. این جزایر از لایه‌های سنگی باستانی و شیب‌های شیب‌داری تشکیل شده‌اند که در طول زمان در اثر فرسایش، امواج دریا و باران‌های شدید تشکیل شده‌اند. توپوگرافی این جزایر به دلیل ناهمواری شدید که زندگی و تردد در آن را دشوار می کند، برخی از قسمت های آنها را غیر قابل سکونت می کند. این جزایر خانه مناظر خیره کننده و زمین های متنوعی هستند که دوستداران طبیعت و ماجراجویی را به خود جذب می کنند.

جزایر آتشفشانی

جزایر اقیانوسیه در نزدیکی لبه صفحات تکتونیکی اقیانوس آرام قرار دارند و آنها را در برابر فعالیت های آتشفشانی مداوم آسیب پذیر می کند. هنگامی که صفحات تکتونیکی حرکت می کنند، فوران های آتشفشانی رخ می دهد که به شکل گیری این جزایر کمک می کند. به لطف این فعالیت آتشفشانی، جزایر اقیانوسیه دارای تعداد زیادی آتشفشان فعال هستند که آنها را به حلقه آتش معروف کرده است. آتشفشان‌های فعال مناظر جالبی را ایجاد می‌کنند و فرصت‌های خوبی برای کشف غارهای آتشفشانی و تماشای جریان‌های گدازه فراهم می‌کنند.

جزایر مرجانی

جزایر مرجانی به دلیل تشکیلات منحصر به فرد و آب های شفافی که آنها را احاطه کرده اند، از زیباترین جزایر اقیانوسیه محسوب می شوند. این جزایر از سطح زمین پایین هستند و از تالاب های کم عمق تشکیل شده اند، در حالی که زمین های آنها از مرجان های خرد شده و ماسه سفید تشکیل شده است. آتول ها به لطف مواد گیاهی، گرد و غبار منتقل شده و کودهای طبیعی دارای خاک حاصلخیز هستند. تونگا تاپو و جزیره نیوئه نمونه هایی از جزایر مرجانی هستند که تنوع زیستی زیادی را در بر می گیرند و محیطی ایده آل برای گیاهان و جانوران دریایی فراهم می کنند.

ویژگی های طبیعی اقیانوسیه

آب و هوا

آب و هوای اقیانوسیه در تمام طول سال گرم و مرطوب است و آن را به یک منطقه گرمسیری ایده آل تبدیل می کند. بسیاری از مناطق تحت تأثیر تغییرات فصلی در بارندگی، بادها و جریان های اقیانوسی قرار دارند. جزایر کم ارتفاع برای آوردن باران به باد وابسته هستند که به ایجاد جنگل های سرسبز کمک می کند. اکثر ساکنان اقیانوس آرام به دلیل بارندگی بیش از 200 سانتی متر در سال در برخی مناطق در بخش غربی اقیانوس زندگی می کنند. مناطق مرتفع کوهستانی باعث ایجاد دماهای پایین و میزان بارندگی زیاد می شود و محیطی متنوع در جزایر ایجاد می کند.

موقعیت جغرافیایی

اقیانوسیه از شرق به غرب حدود 12000 کیلومتر و از شمال به جنوب حدود 6000 کیلومتر امتداد دارد. مساحت کل اقیانوسیه حدود 8.5 میلیون کیلومتر مربع است که آن را به منطقه ای بزرگ با تعداد زیادی جزیره تبدیل می کند. استرالیا بزرگترین و مسلط ترین کشور اقیانوسیه است و نیوزلند و جزیره گینه نو را شامل می شود. اقیانوسیه با تنوع جغرافیایی مشخص می شود که شامل جزایر قاره ای، آتشفشانی و جزایر مرجانی است که به تنوع اکولوژیکی آن کمک می کند.

گیاهان و حیوانات

اقیانوسیه با تنوع گیاهی و جانوری زیاد مشخص می شود. گیاهان استوایی به لطف باران فراوان به وفور رشد می کنند و شامل نخل نارگیل، درختان خرما و درختان برگریز هستند. جزایر با رشد آهسته از انواع حیوانات از جمله پرندگان، خفاش های میوه، خزندگان، حشرات، مگس ها، جوندگان خزنده و کک های شنی پشتیبانی می کنند. برخی از گونه ها به دلیل گسترش کشاورزی و صید بی رویه با انقراض روبرو هستند.

سونامی زلزله

اقیانوسیه اغلب در معرض زلزله های ناشی از حرکت صفحات قاره ای قرار دارد. هنگامی که زمین لرزه در زیر آب رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد سونامی ویرانگر شود که به سواحل می رسد و باعث تخریب گسترده می شود. به عنوان مثال، یک سونامی در هیلو در سال 1946 رخ داد که منجر به کشته شدن 159 نفر شد. در سال 1998، سونامی در پاپوآ گینه نو حدود 2100 نفر را کشت، 1000 نفر را مجروح و 10000 نفر را آواره کرد. این رویدادها نیاز به آمادگی برای چنین بلایای طبیعی را برجسته می کند.

سوالات متداول در مورد ویژگی های زیست محیطی در اقیانوسیه

مناطق اصلی اقیانوسیه کدامند؟

اقیانوسیه شامل جزایر و قلمروهای بسیاری از جمله جزایر هاوایی، نیوزیلند، جزایر فیجی، ساموآ، جزایر مارشال، جزایر سلیمان و بسیاری دیگر است.

آب و هوای اقیانوسیه چگونه است؟

آب و هوا در اقیانوسیه از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. برخی از مناطق دارای آب و هوای گرمسیری مرطوب با بارندگی شدید و برخی دیگر دارای آب و هوای معتدل هستند. منطقه شرقی اقیانوس آرام به دلیل سونامی بدنام است.

محیط طبیعی در اقیانوسیه چگونه است؟

اقیانوسیه با تنوع زیست محیطی زیادی از جمله کوه ها، نهرها، آبشارها، جنگل های بارانی، صخره های مرجانی، سواحل شنی، رودخانه ها و دریاچه ها مشخص می شود.

حیات وحش اقیانوسیه چیست؟

اقیانوسیه خانه طیف متنوعی از حیات وحش از جمله موجودات دریایی مانند ماهی، مرجان ها و لاک پشت های دریایی است. نیوزلند یکی از مقاصد اصلی برای تماشای حیات وحش از جمله پرندگان و پستانداران است.

آیا در اقیانوسیه آتشفشان وجود دارد؟

بله، آتشفشان های زیادی در اقیانوسیه وجود دارد. به عنوان مثال، کوه Kilauea در هاوایی یکی از فعال ترین آتشفشان های جهان است. نیوزلند همچنین دارای تعدادی آتشفشان فعال است.

آیا مشکلات زیست محیطی در اقیانوسیه وجود دارد؟

بله، اقیانوسیه با مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی محیط زیست، تغییرات آب و هوا و از دست دادن تنوع زیستی مواجه است. بسیاری از کشورها و مناطق منطقه در حال انجام اقداماتی برای حفاظت از محیط زیست طبیعی و منابع طبیعی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا