ایران گردی

وسیع‌ترین دشت ایران کجاست؟

تودی تریپ: کویر لوت کویر وسیعی است که تقریباً 10 درصد از خاک ایران را در بر می گیرد. کویر لوت یکی از مناطق خشک و گرم جهان است که 120000 کیلومتر مربع وسعت دارد. این منطقه پر از ناشناخته است. تا مدت ها گودال مرکزی گندم برایان در نزدیکی این کویر به عنوان گرم ترین نقطه روی کره زمین شناخته می شد و برخی به اشتباه تصور می کردند که این گودال بزرگ ترین بیابان جهان است. با این حال، 24 بیابان دیگر در جهان وجود دارد که بزرگتر از کویر لوت هستند و جالبتر اینکه بزرگترین بیابان جهان در قطب جنوب واقع شده است.

اما این سؤال چیزی از عظمت و شگفتی صحرای لوت کم نمی کند; چرا که این منطقه سوزان و اسرارآمیز آنقدر جذاب است که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است. با ما همراه باشید تا با کویر لوت، این سرزمین کهن و خون گرم بیشتر آشنا شوید.

وسعت دشت لوط

«دشت لوت» یا «بیابان لوت» که به دلیل شباهت هایی با «دشت کویر» در نزد مردم اغلب «کویر لوت» نامیده می شود، اولین دشت کویری وسیع جنوب شرق ایران و در میان بیابان های گرم و خشک است. جهان در سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارند. این دشت حدود 10 درصد از خاک ایران را در بر می گیرد.

صحرای لوت به عنوان گرم ترین مکان روی زمین اندازه گیری شد زیرا در سال های 2005، 2006، 2007 و 2009 در قطب حرارتی زمین قرار داشت و در سال 2005 با دمای بیش از 70 درجه سانتیگراد، رکورد گرم ترین -گرم را به نام خود ثبت کرد. دمای سیاره ارسال شد.

وسیع ترین دشت ایران کجاست؟

کویر لوت به سه واحد جغرافیایی تقسیم می شود: 1) لوت شمالی که از عناصر و ناهمواری های ماسه تشکیل شده است، 2) لوت مرکزی شگفت انگیزترین قسمت دشت لوت که یکی از بی نظیرترین پدیده های جهان است. مانند کلوت ها (پدیده های طبیعی با اشکال مختلف که در اثر مکانیسم آب و باد و فرسایش زمین ظاهر شده اند) و نیز تپه ها و تپه های شنی عظیمی را ایجاد کرده است. 3) لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این کویر است. دارد

کویر لوت و سیستم اکولوژیکی آن دارای ارزش‌های بالفعل و بالقوه فراوانی است که شاخص‌ترین پدیده‌های طبیعی کویر را در قالب مجموعه‌ای بی‌نظیر به نمایش گذاشته است: منطقه کلوتس با بالاترین یاردانگ‌های جهان (تشکیل شیارهای طولی و طولانی در مناطق بیابانی، به ویژه در زمین های سست و نرم به دلیل وزش باد)، مرتفع ترین تپه ها و تپه های ماسه ای جهان (پدیده ای حاصل از تعامل فرسایش بادی و پوشش گیاهی به شکل تپه ای از ماسه با تاجی از پوشش گیاهی) خندق‌های فرسایشی عظیم، شبکه‌های هیدرولوژیکی، گودال‌های تکتونیکی، پدیده‌های نمکی بی‌نظیر و دشت‌های ماسه‌ای وسیع (حمادا)، قنات‌ها، مکان‌های تاریخی و روستاها، سکونتگاه‌های تمدن‌های باستانی در حاشیه آن و…

دشت لوت کجاست؟

حتما تا به حال متوجه شده اید که لوت برخلاف نامش کاملاً خشک و علف نیست! در قسمت کویری لوت شهری باشکوه به نام شهداد وجود دارد که مانند نگینی در میان تپه های شنی این کویر خودنمایی می کند. شهر ماهان که در واقع یکی از زیباترین باغ های کشور است نیز در بخشی از استان کرمان و در مجاورت قسمت کویری واقع شده است.

وسیع ترین دشت ایران کجاست؟

هر دو مکان مذکور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و نه تنها گردشگران محلی بلکه مردم کشورهای دیگر نیز برای دیدن این شگفتی های طبیعی به کرمان سفر می کنند.
همانطور که قبلا ذکر شد، لوت بخشی از خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان را تحت کنترل داشت. ماهان و شهداد در مسیر کویر هستند و در مسیر کرمان به سیستان بلوچستان می توانید به راحتی از زیبایی این باغ ها لذت ببرید و از منظره تپه های شنی لوت لذت ببرید.

جاده های شهداد آسفالته هستند، کیفیت نسبتا خوبی دارند و می توان با خودروهای شخصی در آن تردد کرد، اما جاده مخصوص منطقه گرم لوت به نام گامات بریان به خودروهای آفرود نیاز دارد و بهتر است تنها بروید و با ماشین های دیگر تلاش نکنید

در جاده ماهان کرمان به سیستان بلوچستان، شهر شهداد در انتهای جاده فرعی کرمان به ماهان قرار دارد، اما برای رسیدن به کویر حتما از جاده آسفالته استفاده کنید. کرمان تا ماهان 35 کیلومتر است اما این فاصله تا شهداد حدود 95 کیلومتر است.

به نظر نمی رسد که هیچ گونه حیات گیاهی یا حیوانی در بخش های مرکزی کویر لوت وجود داشته باشد. اما در برخی از روزهای سال که شرایط اقلیمی مساعدتر است، می توان زندگی موقت را مشاهده کرد. به عنوان مثال، در فصل بهار در منطقه دشت سر، گیاهان علفی پس از بارندگی های فصلی محدود رشد می کنند و در مدت کوتاهی می سوزند و خشک می شوند.

وسیع ترین دشت ایران کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا