ایران گردی

وزیر گردشگری عربستان : تمایل داریم گردشگران ما به ایران بیایند

وزیر گردشگری عربستان سعودی ضمن پیشنهاد امضای قرارداد همکاری گردشگری با ایران گفت: مایلیم ایرانیان بیشتری به عربستان سفر کنند و به نوبه خود گردشگران سعودی به ایران بیایند.

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایرنا، از چند ماه پیش که روابط سیاسی ایران و عربستان احیا شد، توسعه روابط گردشگری دو کشور در دستور کار قرار گرفت، اکنون زمان سفر است، فصلی جدید. در روابط فرهنگی و گردشگری و سفر گردشگران دو ملت در دو سوی خلیج فارس؛ دو کشور همسایه با تاریخ و مذهب مشترک. گردشگران سعودی در شهرهای زیبا و مناطق گردشگری جذاب ایران و سفر ایرانیان در کنار حج و زیارت در شهرهای دیدنی حجاز.

پس از اینکه چند هفته پیش مریم جلالی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در حاشیه مراسم روز جهانی گردشگری با نمایندگان گردشگری عربستان سعودی در ریاض دیدار و گفتگو کرد، حالا سید عزت الله ضرغامی که برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری از سمرقند در ازبکستان بازدید کرد، با احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان دیدار کرد و در مورد توسعه گردشگری در دو کشور بحث و گفتگو کرد و در مورد امضای تفاهم نامه همکاری در این زمینه گفتگو شد. گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی.

وزیر میراث فرهنگی کشور پیش از این گفته بود: ما علاقه مند به لغو روادید با عربستان هستیم، من از وزیر گردشگری آنها دعوت کردم به ایران سفر کند، پیشنهاد دادیم سفر بین دو کشور تسهیل شود و آنها هم پذیرفتند. ما تصمیم گرفتیم یک تفاهم نامه تنظیم کنیم، کارشناسان. ما در حال بررسی این موضوع هستیم.”

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی در پاسخ به دعوت ضرگامی برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران گفت: بسیار خوشحالم که روابط ایران و عربستان سعودی دوباره گسترش یافته است. ما کشورهای همسایه و با سابقه ای هستیم که بر اساس دیدارهای دوجانبه در زمینه گردشگری با ایران همکاری خواهیم کرد، قطعاً تلاش خواهم کرد در این رویداد گردشگری ایرانی شرکت کنم.

الخطیب با اشاره به سرمایه گذاری عربستان در گردشگری توضیح داد: قصد داریم توسعه صنعت گردشگری را با جدیت بیشتری دنبال کنیم تا به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) کمک کنیم تا قدرتمندتر شود. ما قصد داریم مرکز سازمان جهانی گردشگری را از مادرید به ریاض منتقل کنیم، از دبیرکل سازمان جهانی گردشگری حمایت می کنیم زیرا او از کشورهای منطقه حمایت می کند.

وی تصریح کرد: گردشگری بسیار مهم و حامل معنای صلح، آشتی و امنیت است و بسیار خوشحال خواهیم شد که شاهد ثبات در خاورمیانه باشیم. ما برای توسعه روابط ایران و عربستان سعودی بسیار مشتاق و سخت کار می کنیم.

وزیر گردشگری عربستان سعودی پیشنهاد امضای تفاهم نامه همکاری های دوجانبه را داد تا در آینده شاهد همکاری های بیشتر در حوزه گردشگری باشیم. این تفاهم نامه می تواند بر آموزش و توسعه روابط گردشگری ایران و عربستان سعودی متمرکز باشد. مثلاً از ایران برای زیارت حج به عربستان می‌آیند و ما می‌خواهیم ایرانی‌های بیشتری به عربستان سفر کنند و در مقابل، از عربستان هم می‌خواهیم به ایران بیایند.

ضرگامی در این دیدار درباره تفاهم نامه همکاری های گردشگری ایران و عربستان نیز گفت: تاکنون چنین تفاهم نامه ای نداشته ایم، پیشنهاد بسیار خوبی است، کارشناسان دو طرف می توانند روی این موضوع کار کنند. تفاهم نامه، مواردی که در قالب یک تفاهم نامه مطرح شد، کاملا مورد تایید اینجانب است. حتی می‌توانیم تورهای ترکیبی ترتیب دهیم، این تورها از نقاط مختلف دنیا به ایران و عربستان سعودی قابل اجراست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ملت‌های ما می‌توانند در زمینه گردشگری پایدار تلاش کنند، گردشگری زمینه بسیار خوبی برای صلح و روابط صمیمانه پایدار بین ملت‌ها است و در مورد عربستان و ایران، گردشگری می‌تواند محرک باشد. نیروی این مشکل

وی بیان کرد: تسهیل در صدور روادید و تقویت پروازها و همچنین تسهیل گردشگری زمینی از جمله پیشنهادات ما بر اساس توافقات صورت گرفته با عراق است تا گردشگران سعودی بتوانند از طریق عراق از طریق زمینی به ایران سفر کنند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با توجه به توانایی ایران در حوزه صنایع دستی و مرمت آثار تاریخی، توجه به این دو حوزه نیز می تواند روابط ما را تقویت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا