ایران گردی

وزیر ارشاد: سال گذشته یک میلیون نفر از خارج برای حضور در کنسرت‌ها به ایران آمدند

وزیر فرهنگ و رهبری گفت: حدود 400 هزار نفر برای حضور در اجراهای صحنه ای نوروز 1401 از کشور خارج شدند اما سال گذشته یک میلیون نفر برای حضور در کنسرت های خارج از کشور در ایران آمدند که تاکنون سابقه نداشته است.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در نشست توجیهی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان زنجان در فرهنگسرای امام خمینی (ره) اظهار داشت: پیشرفت کشور در تنوع نگاه و آزاد اندیشی اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: برای من در زمینه مشکلات شخصی هنرمندان حد و مرزی وجود ندارد و در خدمت به آنها به تمایلات و سلیقه های فردی توجه نمی کنیم.

وی گفت: چهار هزار خبرنگار در صندوق هنر عضویت داشتند که اکنون به 12 هزار و 500 نفر رسیده است و با ورود به صندوق از خبرنگاران در مورد سلایق سیاسی آنها سوال نشد که منتقد یا حامی دولت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: من پیشرفت و توسعه کشور را در تنوع دیدگاه ها و سلایق و آزادی اندیشه می بینم یعنی می توان آزادانه صحبت کرد فارغ از اینکه دولت از آن راضی نباشد.

اسماعیلی یادآور شد: در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد که ارشاد با یک هدف به نهادهای قانونی مجوز دهد که در این راستا مالکیت معنوی و حمایت قانونی از اهالی فرهنگ و هنر اتفاق می افتد.

اختصاص 800 میلیارد ریال برای تکمیل تئاتر شهر زنجان

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی گفت: در این سفر چند اتفاق مهم از جمله تکمیل پروژه های فرهنگی نیمه تمام در زنجان پیگیری شد که در این راستا 800 میلیارد ریال برای تئاتر شهر در نظر گرفته شد.

اسماعیلی افزود: این طرح حدود 15 سال است که بلاتکلیف مانده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان منتظر جذب اعتبارات مورد انتظار و تسریع در تکمیل آن است چرا که بخشی از فضای استعدادهای تئاتر غرب کشور در این مکان شکوفا می شود. .

وی درباره مشکلات مطرح شده در حوزه موسسات قرآنی گفت: موسسات قرآنی از پرداخت مالیات معاف هستند، باید نامه ای تنظیم و به وزارت ارشاد ارائه شود تا در گفتگو با وزیر اقتصاد موضوع را حل کنیم.

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی ادامه داد: راه اندازی پایگاه قرآنی در سه هزار مسجد در حال پیگیری است و در استان زنجان نیز به عنوان مهد تکایا و مساجد این امر با قوت در حال پیگیری است.

اسماعیلی ادامه داد: امسال قرارگاه معاونت استانی با نام قرارگاه شهید آوینی در تهران تشکیل شد و فصل جدیدی از تاثیر بودجه ریزی در استان ها را گشود.

وی افزود: جدول مستقلی برای انجمن هنرهای تجسمی، نمایش، موسیقی، ادبیات، جامعه رسانه ای و فعالان قرآنی در این اردو ایجاد می شود و برای هر انجمن در هر استان سرانه اعتبار تا سقف 10 میلیارد ریال است. انتظار می رود.

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی ادامه داد: برای همه استان ها برای هر طرح عملی بالغ بر 10 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است که تحولی جدی و اساسی در حوزه فعالیت استان ها ایجاد می کند.

اسماعیلی با بیان اینکه نگاه از پایتخت به استان ها تغییر کرده است، اظهار داشت: به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر 35 درصد از آثار در استان ها و شهرستان ها فیلمبرداری و ساخته شده است در حالی که پیش از این این رقم در استان ها 10 درصد بود. و 90 درصد در تهران.

اسماعیلی افزود: دولت عدالت فرهنگی را در سفر دنبال می کند زیرا توجه وزارت فرهنگ و ارشاد به استان ها معطوف است.

وزارت ارشاد محبوب ترین وزارتخانه دولتی است

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرمخاطب ترین وزارتخانه است چرا که تمام حلقه های میانی حوزه فرهنگ و هنر در این وزارتخانه معلق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد دارای هشت هزار موسسه چند منظوره، 2 هزار و 500 موسسه قرآنی، چهار هزار انجمن و تشکل و 26 هزار مرکز فرهنگی و هنری است.

اسماعیلی ادامه داد: اعضای صندوق هنر در دولت سیزدهم با افزایش 40 هزار نفری به 102 هزار نفر رسید، همچنین ارقام قرآن و چهره های فعال در عرصه شعر نیز در این مدت افزایش یافت.

حل مسائل معیشتی هنرمندان در اولویت است

وی بیان کرد: توجه به مسائل معیشتی هنرمندان به عنوان یک اصل مهم مورد توجه وزارت ارشاد است و در این راستا در شهرستان پرند در تهران کار آغاز شده و قرار است یک گروه 2000 نفری در شهر تهران مستقر شود. هنرها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با وزارت راه همکاری داریم، افزود: همه اعضای صندوق هنر در صورت تمایل به خرید مسکن می توانند مسکن با امکانات رفاهی ویژه دریافت کنند.

اسماعیلی ادامه داد: الان هم برای خرید خودروهای فرسوده از سراسر کشور ثبت نام کردند و میزان استقبال برای خرید خودرو بی سابقه بود.

فضایی برای بازگشت اهالی فرهنگ و هنر به دامان انقلاب فراهم شده است

وزیر فرهنگ و رهبری یادآور شد: سال گذشته با جنگ ترکیبی دشمن مواجه بودیم و برخی محاسبات اشتباه داشتند، اما بازگشت اهالی فرهنگ و هنر را تسهیل کردیم.

اسماعیلی اضافه کرد: انتظار نداشتیم در قیام دشمن خیلی ها در کنار بدخواهان قرار بگیرند.

وی درباره شبکه تلویزیونی بومی نیز گفت: نظارت بر سریال بر عهده پخش کننده و بقیه بر عهده وزارت فرهنگ و معارف اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معتقدم سریال ها مشکلاتی دارد اما شبکه بومی سیما یک فرصت است و محتوا باید مناسب جامعه اسلامی و ایرانی باشد.

وی گفت: حدود 400 هزار نفر برای حضور در اجراهای صحنه ای نوروز 1401 از کشور خارج شدند اما سال گذشته یک میلیون نفر از خارج از کشور در مدت یک ماه برای حضور در کنسرت در ایران آمدند که تاکنون سابقه نداشته است. رونقی که امروز در عرصه های فرهنگی، هنری و رسانه ای شاهد آن هستیم در کشور بی سابقه است.

اسماعیلی ادامه داد: حجم فروش برخی فیلم ها به سه هزار میلیارد ریال رسیده در حالی که در ابتدای دولت سیزدهم این رقم زیر 500 میلیارد ریال بود.

وی گفت: سینمای ایران امسال با 30 میلیون مخاطب 10 هزار میلیارد ریال می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تا ابتدای دولت سیزدهم 570 سینما ساخته شده است ضمن اینکه تعداد سینماها تا پایان سال به 900 سالن و تا پایان دولت سیزدهم به 1000 سالن می رسد.

اسماعیلی تاکید کرد: عده ای به این پیشنهاد که دولت سیزدهم مردم با فرهنگ، هنر و رسانه ارتباط خوبی ندارد علاقه دارند و وقتی این اعداد و ارقام فاش می شود بهانه های جدیدی می آورند.

وی گفت: ارتباط سهرود زنجان با بوعلی سینا در همدان تحت عنوان پیوند خاستگاه حکمت اشراک با محل دفن موسس مدرسه مشا برای اولین بار اتفاق افتاد تا اقلیم و منطقه فرهنگی خاصی شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی تصریح کرد: برای سه حوزه تمدنی کشور در همدان و زنجان، آذربایجان غربی و خراسان برنامه ریزی ویژه داریم.

اسماعیلی درباره صدور مجوز انتشار گفت: در حوزه نشر به دنبال افرادی با درجه یک هنر و شخصیت های برجسته هستیم تا کارشان بررسی نشود و یا اگر اثری مورد تایید 2 استاد برجسته باشد، وزارتخانه راهنمایی آن را بررسی نمی کند.

وی تاکید کرد: کار سازندگان و فرهنگیان را به دست آنها سپرد و ما به شخصیت ها و اسطوره های فرهنگی و هنری اشاره می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از وزارت فرهنگ در حوزه فرهنگ به ناظر، ناظر، پشتیبان و تسهیل گر تبدیل می کنیم و نظارت را به حلقه های میانی واگذار می کنیم.

22057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا