ایران گردی

وجود کوهی شگفت انگیز در اندیمشک

تودی تریپ: کوه تنگوان یکی از دیدنی های اندیمشک است که از شمال غربی تا جنوب شرقی این شهرستان امتداد دارد و به موازات زاگرس سر بر می آورد.

بالارود شمالی در نزدیکی قسمت شمال غربی این کوه قرار دارد. ارتفاع تنگوان در بالاترین نقطه به 600 متر می رسد و ناگهان شکاف عمیقی بالا را به پایین متصل می کند.

اما سمت دیگر کوه با شیب اندکی به سمت جنوب شرقی ادامه می یابد.

در قسمت جنوب شرقی رشته کوه تنگوان، صخره های صخره ای سیلان از اندیمشک را می توان دید که به دره های عمیق رود دز، قلعه مختار و چمسبز می رسد.

این کوه 10000 ساله که دروازه ورود به شهر وان یا آوان در زمان حکومت عیلامی بوده است، آثار منحصر به فردی از دوره های شیکار، میترایی و زرتشتی را در خود جای داده است.

جاده ای که از تنگوان شروع می شود آسفالت و بسیار مستقیم است.

بنابراین اگر با ماشین شخصی سفر می کنید، به راحتی می توانید از اندیمشک به کوه تنگوان بروید.

از طرفی می توانید با قطار و اتوبوس به اندیمشک بروید و پس از پیاده شدن در آن شهر، سوار تاکسی شوید و به کوه تنگوان بروید. خبر خوب بعدی این است که بازدید از کوه تنگوان رایگان است و نیازی به بلیط ورودی ندارد.

کوه فوق العاده ای در اندیمشک وجود دارد

کوه تانگگوان؛ کوهی باورنکردنی در اندیمشک

دیواره های این کوه از یک طرف کاملا صخره ای و مسطح است. همانطور که می دانید صخره نوردان به دنبال مکان هایی می گردند که همین ویژگی را داشته باشند.

از این رو بسیاری از دوستداران این ورزش با رعایت توصیه های ایمنی و پوشیدن وسایل لازم از دیوار صخره ای تانگ گوان بالا و پایین می روند.

منطقه تنگوان منطقه دیدنی اندیمشک که به چیهل پا نیز معروف است منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع است.

اگر خوش شانس باشید می توانید بزهای کوهستانی زیبایی را ببینید که روی صخره ها می پرند یا در سایه درختان راملیک و بادام کوهی استراحت می کنند.

همچنین در کنار کوه منظره زیبایی از سد و نیروگاه دز را می بینید که در فصل بارندگی سطح آب آن به طور کامل بالا می رود.

کوه تنگوان در شمال استان خوزستان و در 19 کیلومتری شمال اندیمشک و در منطقه ای به نام بام اندیمشک قرار دارد.

سرویس بهداشتی و پارکینگ وسیع از جمله امکاناتی است که بازدید از این منطقه را آسان می کند. در عین حال، اگر به کوهنوردی و صخره نوردی علاقه دارید، می توانید دیواره های صاف تنگوان را فتح کنید.

به یاد داشته باشید که شکاف ها و دره های عمیق می توانند بسیار خطرناک باشند. پس حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و تجهیزات لازم برای صخره نوردی را بپوشید.

کوه فوق العاده ای در اندیمشک وجود دارد

اگر قصد بازدید از طبیعت تنگوان را دارید به خاطر داشته باشید که هوای این کوه به دلیل مجاورت با دریاچه سد دز گرم و مرطوب است و یکی از مناطق گرمسیری شمال خوزستان به شمار می رود.

بنابراین بهترین زمان برای بازدید از تنگوان (منطقه حفاظت شده چلپا و دریاچه سد اندیمشک دز) زمستان و اوایل بهار است.

موقعیت کوه تنگوان

قدمت کوه تانگوان به دوره هولوسن یعنی حدود 10000 سال پیش برمی گردد.

علت نامگذاری این کوه به تنگوان را این بوده که تنگ وان در زمان حکومت عیلامی ها تنگه یا دروازه شهر وان یا آوان بوده است.

یافته‌های باستان‌شناسان در چند سال اخیر نشان‌دهنده زندگی کهن انسان در این کوه است و آثاری از دوره‌های میترایی و زرتشتی را دیده‌اند.

پوشش گیاهی تنگوان عمدتاً شامل درختان و درختچه های گرمسیری مانند کنار، راملیک و بادام کوهی است.

کوه تنگوان به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد اندیمشک که در قسمت شمالی این شهر قرار دارد، شناخته می شود و از کوه های مهم شمال خوزستان نیز به شمار می رود.

ارتفاع کوه تنگوان حدود 600 متر است.

علاوه بر کوه تنگوان، دره های عمیقی نیز در این منطقه وجود دارد که مکان مناسبی برای صخره نوردی ایجاد کرده است، اما باید بدانید که همیشه خطر زندگی در این منطقه وجود دارد.

کوه فوق العاده ای در اندیمشک وجود دارد

کوه تنگوان محل زندگی حیواناتی مانند بز، بز و سایر حیوانات است که همواره مورد توجه شکارچیان قرار می گیرد. اکنون با توجه به اینکه حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شکار در این منطقه ممنوع است.

این منطقه به دلیل صعب العبور بودن جاده از دسترسی شکارچیان محافظت می شود.

با بازدید از کوه تنگوان می توانید علاوه بر زیبایی این منطقه از سد و نیروگاه دز نیز دیدن کنید زیرا بدنه سد در مجاورت کوه تنگوان قرار دارد.

کوه تنگوان به دلیل برجستگی ها و پیچ هایش می تواند دردسرهای زیادی برای شما به همراه داشته باشد، بنابراین اگر قصد صعود دارید باید وسایل لازم را با خود حمل کنید که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید.

برای رفتن به اندیمشک می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال جاده آسفالته دزفول به پامنار به سمت شرق این منطقه منتهی می شود. اگر دوست دارید با قطار سفر کنید، می توانید از راه آهن سراسری خوزستان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا