ایران گردی

واقعیت‌هایی از شهر زیرزمینی نوش‌آباد

سلام خدمت new_tourism: شاید این تصور که یکی از پایتخت های رژیم ساسانی دست نخورده باقی مانده باشد، مانند یک خیال واهی باشد، اما حدود 15 سال پیش به طور اتفاقی شهری زیرزمینی در کاشان کشف شد که اکنون به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های این شهر تبدیل شده است. شهر زیرزمینی نوش آباد را بزرگترین شهر زیرزمینی جهان و بزرگترین اثر معماری دست ساز جهان می دانند، به همین دلیل بلیط هواپیما و سفر به کاشان به این سرزمین کهن در بین گردشگران خارجی محبوبیت دارد. اگر می خواهید در راهروهای باریک یک شهر زیرزمینی خالی از سکنه رانندگی کنید و ماجراجویی بی نظیری داشته باشید، به کاشان بروید.

موقعیت شهر زیرزمینی نوش آباد

این محوطه باستانی در استان اصفهان و در 7 کیلومتری شمال شهر کاشان واقع شده و در بافت کنونی شهر نوش آباد که بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل محسوب می شود، از بیش از 1500 سال قبل از آن، یعنی . آغاز اسلام شهر نوش آباد از ریشه انوشا به معنای ابدیت می آید و بقای شهری که در تاریخ خود جایگاه عمیقی دارد مهر تاییدی بر این نام است.

حقایقی از شهر زیرزمینی نوش آباد

تاریخچه شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

پیش از این شهرت تاریخی شهر کاشان به تپه های ابریشمی باستانی و کتیبه های مناره مساجد معروف بود، اما پس از کشف مدخل دنیای زیرین آن، همه از سراسر جهان برای دیدن این هنر باورنکردنی به کاشان آمدند. از مردمی که می آیند نوش آباد در زمان انوشیروان یکی از پایتخت های ساسانیان به شمار می رفت و شهر زیرزمینی نوش آباد یا به قول اهالی شهر یوی پناهگاه مردم آن زمان بود تا در هنگام حمله مغول ها اما سیل در امان باشند. بسیاری از نقاط شهر Ui را ویران کرد این شهر در سال 1983 توسط مردی که در خانه خود چاهی حفر کرد کشف شد و 2 سال بعد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معماری شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

معماری شهر زیرزمینی دستکند اوی در نوع خود شگفت انگیز است و این چیزی است که دوستداران تاریخ، دوستان و باستان شناسان را به این مکان می کشاند.

حقایقی از شهر زیرزمینی نوش آباد

کارشناسان معتقدند به دلیل سختی زمین در این منطقه و این شهر تاریخی، احتمالا کاوش این شهر با ابزار الماس انجام شده است. با دیدن وسعت شهر زیرزمینی نوش آباد که در گذشته بسیار بزرگتر از این بود، متوجه خواهید شد که چرا به این معماری در نوع خود بی نظیر می گویند. سازه های مستحکم شهر زیرزمینی نوش آباد هم به صورت عمودی و هم افقی قرار دارند.

ویژگی های شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان

این سازه‌های متراکم و عریض از راهروها، اتاق‌ها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی تشکیل شده‌اند که در ۳ طبقه ساخته شده‌اند و عمق آن‌ها بین ۴ تا ۱۶ متر متغیر است. البته در قسمت ورودی شهر کمتر از قد انسان است و حتی هنگام عبور از راهروهای باریک برای یک نفر، باید خزیده باشید تا به نقاط درونی شهر برسید. طبقه اول این شهر زیرزمینی شامل راهروهایی است که برای فریب تعقیب کنندگان و دشمنان ساخته شده است و طبقات دوم و سوم محل زندگی، انبار و سرپناه مردم است.

حقایقی از شهر زیرزمینی نوش آباد

در شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟ چه کسی فکرش را می‌کرد که در زیر یک شهر تقریباً مدرن، زندگی باستانی دیگری در حال وقوع است، درست مانند دنیای دیگری. با وجود اینکه چندین ورودی به شهر زیرزمینی نوش آباد شناسایی شده است، ورودی اصلی پیدا نشده و اکنون تنها از 2 نقطه می توان وارد این شهر شد، معمولا ورودی دوم همیشه باز است و پس از گذر از 45 پله به سمت دالان ها و سازه های تو در تو می رود. به منطقه رسیدند.

تانک شهری زیرزمینی

آب انبارهایی که با ورود به آن می‌رسید در واقع هیچ ربطی به شهر زیرزمینی ندارند و در سال‌های اخیر با شهر زیرزمینی ادغام شده‌اند تا نحوه بازدید از شهر قدیمی و استفاده از پله‌های آن را بهبود ببخشند. اما قدمت این مخازن (ورودی 1 و ورودی 2) به 500 سال پیش یعنی دوره صفویه برمی گردد و تا نیم قرن پیش مورد استفاده قرار می گرفتند. اگر بچرخید و به سقف باشکوه و زیبای این آب انبارها نگاه کنید، تحت تاثیر معماری قدیمی ها قرار خواهید گرفت.

حقایقی از شهر زیرزمینی نوش آباد

داستان های صوتی در مورد این شهر

ظروف کشف شده در شهر زیرزمینی نوش آباد نشان می دهد که مردم در حملات مغول و تیموریان بیشترین استفاده را از این پناهگاه زیرزمینی داشته اند. در سفر خود باید به راوی و راهنمای این شهر زیرزمینی گوش دهید تا لذت بازدید خود را دوچندان کنید زیرا شگفتی ها و ناگفته های زیادی در مورد این شهر وجود دارد و بهترین و زیباترین قسمت های آن مربوط به ورودی 2 می باشد. شهرها در Oui و بهتر است ابتدا به این ورودی بروید.

تحقق رسم نوشیدن قهوه

در پایان بازدید وقتی از پله ها بالا می روید وارد کافه ای می شوید به نام انوشه، همان کلمه ای که نام شهر از آن گرفته شده است. در اینجا قهوه سرو می شود که در قدیم در مراسم شادی و عزا از مهمانان سرو می شد.

حقایقی از شهر زیرزمینی نوش آباد

البته اهالی شهر به مرور زمان این رسم را فراموش کرده اند چرا که تهیه قهوه انوشه چندان آسان نیست و حدود 5 ساعت زمان می برد. این قهوه را با ادویه های شرقی و شکر مخلوط می کردند و ساعت ها منتظر می ماندند تا آن را دم کنند اما اکنون در این کافه فرهنگ سنتی شهر احیا شده و انعکاسی از هویت آن به گردشگران نشان داده می شود.

منبع: سفر مارکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا