ایران گردی

هندورابی؛ جزیره‌ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

تودی تریپ: جزیره هندورابی یکی از جزایر جنوبی ایران است که در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد و از توابع بخش کیش، بخش بندرلنگه، استان هرمزگان است.

جزایر زیادی در جنوب کشور و در میانه خلیج فارس وجود دارد که برخی از آنها از سایر جزایر مشهورترند و از جاذبه های گردشگری جنوب ایران به شمار می روند و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به خصوص در طول سال های دور از آن به شمار می روند. فصل آنها در نیمه دوم سال به آنها سفر می کنند تا از زیبایی آنها لذت ببرند.

اغلب اوقات که همه ما قصد سفر به یکی از مناطق جنوبی کشور را داریم، تنها گزینه هایی که به ذهن می رسد جزایری مانند کیش، قشم و همگا هستند.

جزیره هندورابی نیز از آن مناطقی است که افراد کمی آن را برای گردشگری و سفر انتخاب می کنند و به همین دلیل محبوبیت بیشتری نسبت به سایر جزایر و شهرهای جنوبی دارد.

جزیره هندورابی منطقه ای بسیار کوچک و آرام است که در خلیج فارس واقع شده است.

هندی عربی;  جزیره ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

آشنایی با زبان عربی هندی

صخره های مرجانی زیادی در آب های اطراف جزیره هندورابی وجود دارد. بنابراین موجودات آبزی زیادی در آنجا زندگی می کنند. از ماهی های اطراف جزیره هندورابی می توان به جراح ماهی، طوطی ماهی، بی نظیر، پیکاسو، ملوان و ماهی تن زرد دم اشاره کرد.

علاوه بر این، در داخل جزیره، در پایان زمستان و تا آغاز تابستان، لاک پشت های زیادی برای تخم گذاری به سواحل هندورابی می آیند که صحنه های بسیار دیدنی و شگفت انگیزی را خلق می کنند. پرندگانی مانند شاهین و شاهین نیز در هندوراس یافت می شوند.

در اسناد تاریخی دو دلیل برای نام هندی عربی وجود دارد. در این اسناد از جزیره هندورابی با نام «ابرون» یاد شده است. اما هلندی ها این جزیره را در سال 1645 “هورن” نامیدند. بنابراین ممکن است این دو نام در گویش مردم و با گذشت زمان به «خندورابی» تغییر کند.

از طرفی طبق یک افسانه قدیمی، عاشقی به نام هند و رابی به این جزیره سفر کردند تا بقیه عمر خود را در آنجا بگذرانند و از آن زمان این جزیره به هندورابی معروف است.

هندی عربی;  جزیره ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست که مردم از چه زمانی در جزیره هندورابی ساکن شده اند یا دلیل مهاجرت آنها به این جزیره چه بوده است. اما مورخان معتقدند در زمان استعمار نواحی جنوبی ایران توسط پرتغالی ها یعنی از سال 1502 تا 1648 میلادی هندورابی را به یکی از پایگاه های مهم نظامی و تجاری خود تبدیل کردند.

امروزه در برخی از نقاط جزیره می توانید بقایای ساختمان های قدیمی را ببینید که متعلق به پرتغالی ها بوده است. در طول جنگ جهانی اول، قبایل مهاجر هندورابی را به عنوان کشلک خود انتخاب کردند. در آن زمان از طریق ماهیگیری و دامداری امرار معاش می کردند.

خرابه های روستاهای «الدرات» و «السراء» از بناهای باقی مانده از این قبایل مهاجر است.

جاذبه های ایندور

روستاهای قدیمی جزیره

جزیره هندورابی روستایی به همین نام دارد. در راهنمای سفر هندوراس، از دهکده ای با خانه های سنتی ساخته شده از سنگ، مرجان و گچ دیدن کنید. برخی از آنها به سبک خانه های مدرن بازسازی شده اند.

هندی عربی;  جزیره ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

در این روستا محوطه ای مانند مدرسه و مغازه کوچکی مانند مغازه و سوپرمارکت وجود دارد. زبان مردم این جزیره بیشتر عربی است. اما برخی از آنها فارسی هم می دانند و اگر عربی بلد نیستید نگران نباشید.

هنوز هم می توانید با برخی از اهالی روستا فارسی صحبت کنید. بچه های مدرسه ای این روستا را می بینید که با لباس های محلی بسیار کنجکاو به شما گردشگران نگاه می کنند و شاید برای فروش بخشی از صنایع دستی خود به سراغ شما می آیند.

در سفر به جزیره هندورابی با یکی از صحنه های تاریخ ایران مواجه می شوید. دو روستای الدورات و السرا در کنار روستای هندورابی قرار دارند. زمانی که پرتغالی ها در جنوب ایران پایگاه داشتند، در این جزیره زندگی می کردند و هندورابی یکی از پایگاه های جنگی ارتش پرتغال در جنگ بود. شاید هنوز بتوانید خرابه ها و خرابه های دهکده پرتغالی را ببینید و گذشته را تصور کنید.

قبرستان جزیره

زمانی که به بازدید از روستاها و خرابه های الدرات و السرا می روید، گورستانی قدیمی را در کنار آنها می بینید.

هندی عربی;  جزیره ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

گورستانی که نه تنها ایرانیان بلکه پرتغالی ها نیز در آن دفن شده اند. قبرهایی با سنگ هایی که جنسیت تدفین ها را نشان می دهد، فقط نشان دهنده شخص است و هیچ نشانی از نام تدفین وجود ندارد. فقط یک سنگ بر قبر مردان و دو سنگ بر قبر زنان گذاشته شده است. در نتیجه این گورستان قدیمی با دیگر قبرستان های ایران تفاوت زیادی دارد.

مسجد جزیره

تک مناره مسجد اهل صنعان در این جزیره تنها مسجدی است که به روش های سنتی ساخته شده است. این مسجد زیبا گنجایش همه ساکنان جزیره را دارد و با سیمان و خاک ساخته شده است. با این حال هنوز فضای سنتی و بافت تاریخی خود را حفظ کرده است.

سواحل بکر و دست نخورده هندوراس

در راهنمای سفر هندورابی جایی برای سرگرمی او وجود ندارد. خوشبختانه هنوز هم می توان جزیره ای را در خلیج فارس دید که هنوز توسط گردشگران و هیاهوی محیط تغییر نکرده است.

سواحل بکر، آرام و بکر در انتظار گردشگرانی است که در سفر به جزیره هندورابی به دنبال آرامش هستند.

هندی عربی;  جزیره ای جالب و دیدنی در جنوب ایران

این سواحل برای بازی های ساحلی بسیار مناسب هستند. سواحل شنی نرم، آب های سرسبز و مرجانی خلیج فارس با صخره های عجیب تراشیده شده توسط امواج دریا در آن سوی جزیره قرار دارند. صخره ها محیطی مرموز و جذاب برای عکاسی ایجاد کرده اند. اینجا غارهای کوچک و بزرگی وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا