ایران گردی

نقش رستم؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

تودی تریپ: این منطقه دارای بخش‌های زیادی از جمله مقبره‌های شاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های مختلف و کعبه زرتشتی است.

نقش رستم با آثار منحصر به فرد خود، گذشته باشکوه ایرانیان را به بازدیدکنندگان نشان می دهد و اطلاعات زیادی از ایران باستان در اختیار باستان شناسان و مورخان قرار می دهد.

نقش رستم شیراز کجاست؟

شاید از خود بپرسید که این مکان باستانی کجا بوده و چگونه می توان به آنجا رسید؟ نقش رستم همانطور که در ابتدا اشاره کردیم در استان فارس و در 10 کیلومتری تخت جمشید و مرودشت در این استان قرار دارد.

این روستا به دلیل قرار گرفتن روستای رنگی آباد مرودشت در فاصله 70 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

برای دسترسی به این منطقه در شهر شیراز باید به سمت شمال به سمت کمربندی مرودشت حرکت کنید و از آنجا در اتوبان مرودشت به سمت جنوب و سعادت شهر به سمت روستای شول رفته و پس از رسیدن به خروجی روستای شول بپیچید. رفت و به نقش رستم رفت.

مسیر دسترسی به این منطقه بسیار آسان است و گردشگران تنها باید مسافت کوتاهی را به این منطقه و از سایر اماکن تاریخی مانند تخت جمشید و نقش رجب که در سه کیلومتری این سایت و در سمت مقابل خروجی قرار دارد طی کنند. بازدید و نقش رستم در بزگره

نقش رستم;  جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

اگر از تهران قصد رفتن به شهر معروف شیراز و رفتن به نقش رستم را دارید خوب است بدانید که باید 850 کیلومتر را طی کنید و از قم و اصفهان عبور کرده و به استان فارس برسید و پس از رسیدن به پاسارگاد به سمت سعادت شهر ادامه دهید. به نکش. ورود رستم.

آدرس نکش رستم: استان فارس – شمال شهرستان مرو دشت – روستای زنگی آباد

از آنجایی که این محوطه تاریخی در منطقه ای گرم، خشک و کویری قرار دارد، در تابستان هوای بسیار گرمی دارد که شاید برای گردشگران کمی آزاردهنده باشد، بنابراین بازدید از این منطقه در فصل بهار تا اواخر زمستان توصیه می شود.

همچنین بهتر است بدانید که به دلیل خاکی بودن مسیر این منطقه، بازدید از آن در روزهای بارانی و برفی اصلا مناسب نیست و ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.

همچنین بهتر است در طول روز از این مکان تاریخی خارق العاده دیدن کنید زیرا در نور روز می توانید با دقت از آثار مختلف این مکان دیدن کرده و بررسی کنید.

رستم قبر کیست؟

مقبره‌های شاهان هخامنشی در نقش رستم شیراز شامل مقبره‌های داریوش بزرگ، حشایار شاه، اردشیر اول و داریوش دوم است.

آرامگاه داریوش بزرگ اولین و قدیمی ترین آرامگاه هخامنشی این مجموعه است که در ارتفاع 60 متری از سطح زمین قرار دارد.

ورودی این مقبره به شکل صلیب به نظر می رسد و در بالای آن تصویری از پادشاهی حک شده است. تصویر مرد بالدار از پادشاهی، پادشاه را با کمان، آتشدان، تاج و تخت و حلقه سلطنتی و نمایی از کاخ تاچر نشان می دهد.

نقش رستم;  جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

علاوه بر این، به دلیل بی معنی بودن شکل صلیب در دوران هخامنشیان، باستان شناسان معتقدند شکل صلیب در مقبره بی معنا بوده و تنها جنبه تزئینی دارد. آرامگاه داریوش بزرگ دارای 9 مقبره است.

آرامگاه خشایارشا پسر داریوش اول در 100 متری شمال شرقی آرامگاه پدرش قرار دارد. این مقبره با ورودی صلیبی شکل طراحی شده و شباهت زیادی به آرامگاه داریوش دارد.

تصاویری از هلال، فرکیانی، تصویر شاه و آتشدان را در این قسمت مشاهده می کنید. در این بقعه سه قبر با درپوش فرو رفته وجود دارد.

آرامگاه اردشیر اول آرامگاه بعدی است که متأسفانه آسیب بیشتری دیده است. اردشیر اول پسر خشایارشا پس از مرگ پدرش به قدرت رسید. ورودی این آرامگاه شبیه ورودی آرامگاه داریوش اول و مانند سرداب است.

در این بقعه سه اتاق با سه قبر دیده می شود. باستان شناسان بر این باورند که این گورها متعلق به اردشیر اول، همسر اردشیر اول و شاهزاده هاشایارشاه دوم است.

آرامگاه داریوش دوم در 33 متری آرامگاه اردشیر و در منتهی الیه غربی نقش رستم قرار دارد و درست در مقابل کعبه زرتشتیان قرار دارد. داریوش دوم پس از آدرشیر اول هخامنشی به قدرت رسید و پادشاهی ضعیف و راحت بود.

تاریخ کاوش این مقبره که شباهت های زیادی با مقبره داریوش اول دارد را در حدود 420 تا 404 قبل از میلاد تخمین زده اند. این مقبره حجاری‌های زیادی دارد و سردر ورودی آن به شکل مثلث به ارتفاع دو متر و هشتاد سانتی‌متر طراحی شده است.

در این مقبره مانند سایر مقبره ها سه اتاق مستطیل شکل وجود دارد که دو اتاق آن متعلق به داریوش دوم و همسرش است اما از هویت نفر سوم اطلاعی در دست نیست.

نقش رستم;  جاذبه ای خاص و دیدنی در شیراز

بیشتر نقش برجسته های رستم شیراز و کتیبه های آن مربوط به دوره ساسانیان است، اما آثاری از دوره هخامنشی و عیلامی نیز در این منطقه وجود دارد. این نقش برجسته ها در نقاط مختلف کوه و در مکان های امن تری قرار گرفته اند و به همین دلیل آسیب کمتری دیده اند.

نقش برجسته و کتیبه های سنگی نخ رستم شامل نقش برجسته ایلامی، نقش برجسته بهرام دوم، نقش برجسته شاپور اول، نقش برجسته نرسی، نقش برجسته اردشیر بابکان، کتیبه آرامی آرامگاه داریوش اول، نقش برجسته هرمز دوم و کتیبه کارتیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا