ایران گردی

نباید فیلترینگ برای گردشگران را خیلی دراماتیزه کنیم / ظرفیت پذیرش ۶ میلیون گردشگر سلامت را به صورت سالانه داریم

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، مهدی صفری با بیان اینکه معتقدم ما در ایران سالانه ظرفیت پذیرش 6 میلیون گردشگر سلامت را داریم، گفت: باید در روند پذیرش گردشگران سلامت تغییراتی ایجاد کنیم. به گونه ای که باید دست دلالان را کوتاه کرد و جلوی برخی سوء استفاده ها را در این زمینه گرفت تا بتوانیم خدمات بهتری به گردشگران سلامت ارائه کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که بر خلاف برخی تصورات، محدودیت های اعمال شده برای اینترنت در کشور را یکی از مشکلات اصلی گردشگران خارجی نمی داند.

ظرفیت خوبی برای کشت فراسرزمینی در کشورهایی مانند اوگاندا، کنیا و زیمبابوه وجود دارد. آیا برنامه های جدی در کشور برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد؟ با توجه به اینکه اخیرا رئیس جمهور به این کشورها سفر کرده و رایزنی هایی بین مقامات ایران و این کشورها در این زمینه انجام شده است.

در برخی از نمونه ها در کشورهایی مانند اوگاندا و زیمبابوه اقداماتی انجام داده ایم. ما روی کشت فراسرزمینی به ویژه در آفریقا تمرکز می کنیم. یکی از تاجران ما در آنجا پیله ابریشم کشت و در ایران شغل ایجاد کرده و در منطقه بیرجند که در حال توسعه است حدود 1200 تا 1300 شغل ایجاد کرده است. ما باید تا حد امکان بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این زمینه تشویق کنیم. از سوی دیگر باید توجه داشت که نتیجه این گونه همکاری ها و اقدامات زمان بر است و مثلا نباید در عرض 6 ماه به نتیجه رسید.

در خصوص بحث تعرفه ترجیحی، چند سال پیش قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه منعقد شد، اما بر اساس گزارش برخی تجار و بازرگانان، این تعرفه به ضرر ما بوده و پس از مدتی این توافق اجرایی نشد. وزیر خارجه عمان که سه هفته پیش به تهران آمده بود از امضای توافق ترجیحی بین دو کشور خبر داد. به نظر شما برای جلوگیری از تکرار مشکلی که در رابطه با ترکیه و در مورد عمان ایجاد شد، چه باید کرد؟

قرارداد تعرفه ترجیحی با کشورهایی مانند اندونزی، سوریه، ونزوئلا، نیکاراگوئه و چند کشور آفریقایی در حال حاضر در حال نهایی شدن است، البته این موضوع و توافقات نیز نیاز به تصویب مجلس دارد.

توافق بر سر تعرفه های ترجیحی و تعرفه های آزاد خوب است، اما در کنار آن صنعت داخلی نیز باید تقویت شود. ممکن است روی یکی دو کالای حیاتی تمرکز کنیم و در لیست کالاهای تعرفه ترجیحی قرار ندهیم، اما بقیه را می توانیم در فهرست قراردادهای تعرفه ترجیحی قرار دهیم و باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم. مثلاً سبزی ها هم مثل سیب، سیب زمینی و پیاز، وقتی تعهد می کنیم باید صادر کنیم و به دلیل بحث تنظیم بازار داخلی نباید جلوی صادرات آنها را در میانه کار گرفت.

فیلترینگ را برای گردشگران نمایشی نکنیم/ عرب ها برای ساخت هتل در ایران سرمایه گذاری کنند

به طور کلی چون قیمت یک محصول در داخل کشور به شدت افزایش می یابد، صادرات آن از جمله در زمینه سبزیجات را ممنوع می کنند؟

آره؛ اما با توقف صادرات پیاز مرزی با عراق یا سیب زمینی در مرز ازبکستان، بازار داخلی ساماندهی نمی شود. باید در صادرات ثبات داشته باشیم. باید ظرفیت سازی کنیم و به هیچ وجه مانع مصرف داخلی نشویم. مثلاً وقتی ساخت و ساز مسکن در کشور زیاد می شود، کارخانه سیمان بسازیم و بگوییم فقط صادراتی است و مربوط به نیاز داخلی نیست. یا مثلاً در مناطق آزاد گلخانه های صادراتی بسازند و ظرفیت تولید داخلی را به حدی افزایش دهند که دیگر نیازی به استفاده از ظرفیت صادراتی برای تنظیم بازار داخلی نداشته باشیم.

یک موضوع مهم در بحث اقتصادی و گردشگری که چندی پیش مطرح کردید بحث گردشگری سلامت است. شما در جلسه ای اعلام کردید که هدف ما جذب 6 میلیون گردشگر سلامت در سال است. برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی انجام شده است؟

فکر می کنم در اکثر کشورهایی که بیمارانشان برای گردشگری سلامت و درمان به ایران می آیند، باید پلی کلینیک ایجاد کنیم، پزشک عمومی داشته باشیم که بیماران را معاینه کند و برای درمان تخصصی به ایران بفرستیم. مثلاً اگر بیماری چشمی داشته باشد، در همان پلی کلینیک مشخص می کنند که کدام بیمارستان در ایران، در کدام شهر و چه زمانی باید عمل شود. الان هر هفته یک هواپیما از عمان به شیراز برای درمان چشم و گوارش وجود دارد. این اعزام ها باید به گونه ای هدایت شود که دلال ها در این بین اثرات منفی نداشته باشند، آژانس های مسافرتی نیز می توانند در این زمینه همکاری خوبی با این پلی کلینیک ها داشته باشند.

در مورد خود گردشگر هم متاسفانه زیرساخت های لازم از جمله در بخش هتلداری را نداریم. به عنوان مثال آیا بر اساس معاهده 25 ساله ایران و چین ظرفیت میزبانی 300 تا 400 هزار گردشگر چینی در سال را داریم؟ مثلاً اگر یک اروپایی که به ایران می آید دوست دارد در بیابان یا فضای باز بخوابد اما یک توریست چینی که به ایران می آید هتل پنج یا شش ستاره می خواهد.

به نظر می رسد در حال حاضر در ایران یکی از مشکلاتی که گردشگران با آن مواجه هستند، مشکل اینترنت و فیلتر شدن کانال های ارتباطی است، چرا که در همین راستا اخیراً آقای ضرغامی وزیر گردشگری پیشنهاد داده اند که گردشگران سیم کارت های بدون فیلتر تهیه کنند.

ما نباید این موضوع را بیش از حد نمایش دهیم. موضوعات مشابهی در کشورهای مختلف مورد بحث قرار می گیرد. این عامل موثر است، اما تعیین کننده نیست. به نظر من برای گردشگران سلامتی که به ایران سفر می کنند مهم است که خدمات درمانی خوبی ارائه شود و سفرها و برنامه ریزی های مربوط به درمان به درستی انجام شود و اینترنت، ظرفیت و سرعت آن خیلی مهم نیست. در سفر به ایران کتاب دانلود نکنند. فکر نمی کنم تاثیر زیادی روی کار داشته باشد.

فیلترینگ را برای گردشگران نمایشی نکنیم/ عرب ها برای ساخت هتل در ایران سرمایه گذاری کنند

وضعیت عضویت ایران در بریکس تا کجا پیش رفته است؟

اعضای بریکس هنوز معیارهای خود را برای پذیرش اعضای جدید مشخص نکرده اند، اما جلسات این گروه به طور منظم برگزار می شود و از ایران نیز برای شرکت در این جلسات دعوت شده است. اخیرا وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسات برجام شرکت کردند و انشالله در جلسات دیگری که دعوت می شویم در آینده شرکت خواهیم کرد.

همانطور که می دانید بریکس یک گروه اقتصادی است و عضویت ایران در این گروه می تواند برای کشور بسیار مهم و موثر باشد. اکنون در سازمان هایی مانند شانگهای، اکو و اوراسیا حضور داریم و تلاش می کنیم هر چه زودتر به عضویت بریکس درآییم. این گروه ها بیش از نیمی از جهان را از نظر جمعیتی پوشش می دهند و انشاءالله بتوانیم از این فرصت ها استفاده کنیم.

بسیاری از مقامات وزارت امور خارجه ایران در خصوص بحث روابط ایران و عربستان و بازگشایی سفارت از سوی ایران می گویند گسترش تعامل تجاری با عربستان برای ما مهم است. در چه ظرفیت ها و زمینه هایی می خواهیم با عربستان روابط تجاری داشته باشیم؟

ما می توانیم صادرات خوبی از فولاد، شیشه، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی به عربستان داشته باشیم. توانایی های ما در فولاد، نانو و داروهای زیستی، تجهیزات پزشکی و غیره بالاست. سرمایه گذاری های متقابل و مشترک نیز مورد بحث قرار می گیرد. ما کارخانه های زیادی داریم که علاقه مند به سرمایه گذاری مشترک در زمینه فولاد هستند و همچنین زمینه های سرمایه گذاری مختلفی از جمله هتل سازی و غیره وجود دارد. به طور کلی فضای تجاری و صادراتی برای خدمات مهندسی بسیار خوب است.

انشاالله بتوانیم از ظرفیت بانک توسعه اسلامی برای اخذ وام های جدید استفاده کنیم. ما به تازگی وام های معوق را پرداخت کرده ایم، آخرین قسط آن چند روز پیش پرداخت شد و اکنون می توانیم وام جدید دریافت کنیم.

فیلترینگ را برای گردشگران نمایشی نکنیم/ عرب ها برای ساخت هتل در ایران سرمایه گذاری کنند

آیا در مورد مواردی که اشاره کردید بحثی صورت گرفته است یا این سؤالات فقط یک طرح کلی هستند؟

وزیر اقتصاد و دارایی آقای خاندوزی در سفر خود به عربستان جلسات و رایزنی هایی در این زمینه داشت. از نظر ما فضا بسیار مناسب است و انشالله با استقرار هر چه سریعتر سفیر ایران در عربستان، کار در این زمینه نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا