ایران گردی

ناصرالدین‌شاه در این روستا عاشق شد / آشنایی با روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران

به گزارش تودی تریپ به نقل از فرارو، ناصرالدین شاه عاشق امامت بود و در تابستان چند هفته در آنجا اردو زد و از استراحت و شکار در روستا لذت می برد. ناصرالدین شاه در یکی از سفرهایش، چوپان 16 ساله ای به نام فاطمه را دید. پادشاه با او صحبت کرد و از حالت او خوشش آمد.

آدرس بسیار واضح است: “استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار کسران، شرق شهر فشم، روستای امامه”، آدرس دقیق تر از روستاهای بزرگ بخش کسران رودبار، شهرستان شمیرانات، در دامنه البرز است. در بخش مرکزی استان تهران. این روستای ییلاقی و کوهستانی از دو روستای «امام بالا» و «امام پاپین» تشکیل شده و در شرق شهر تهران و در میانه راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم قرار دارد. فاصله روستای امامه تا تهران حدود 55 کیلومتر (یک ساعت)، تا شهر فشم حدود 16 کیلومتر (10 دقیقه) و تا شهر لواسان 18 کیلومتر (نیم ساعت) است.

این روستا یکی از مناطق حاشیه شهر تهران است و آب و هوای بسیار خوبی نسبت به پایتخت دارد. در امامه می توانید مناظر تاریخی و طبیعی از قلعه مازیار تا چشمه های آبی را ببینید. علاوه بر گردشگری و گذراندن اوقات فراغت در این روستا، یک داستان تاریخی نیز باعث شهرت این روستا شده است.

ناصرالدین شاه عاشق امامه بود و عادت داشت در تابستان چند هفته در آنجا چادر بزند و در روستا از تفریح ​​و شکار لذت ببرد. ناصرالدین شاه در یکی از سفرهایش، چوپان 16 ساله ای به نام فاطمه را دید. پادشاه با او صحبت کرد و از حالت او خوشش آمد.

یک ماه پس از بازگشت به تهران دستور داد او را به قصر آوردند و لقب «انیس الدوله» به او داد. انیس الدوله دختری یتیم بود و با عمو و دو برادرش زندگی می کرد.

ناصرالدین شاه فاطمه را به دربار برد و او را به جیران سپرد تا آداب و رسوم کاخ را به او بیاموزد. پس از مرگ جیران، ناصرالدین شاه با فاطمه ازدواج کرد. با مرگ جیران (سوگلی قبلی شاه) خانه و اثاثیه او به انیس الدوله واگذار شد و به تدریج جایگاه و نفوذ لازم را به دست آورد.

ورود یکی از اهالی روستا به کاخ شاه اتفاقات زیادی را برای این روستا رقم زد. از آبادانی بیشتر روستاها و جاده سازی تا معافیت پسران روستا از خدمت سربازی.

سفر به روستایی خوش آب و هوا در نزدیکی تهران / ناصرالدین شاه عاشق اینجا شد

قلعه ای هزار ساله

قلعه مازیار یا قلعه امامه (قلعه) در شمال شرقی امامه علیا در کنار رودخانه و در فاصله حدود سه کیلومتری جاده اصلی بر روی تپه سنگی قرار دارد. یکی از مستحکم ترین دژهای منطقه است که از سنگ خرد، ملات، گچ و گچ سنتی برای ساختن قلعه در گذشته ساخته شده است. حوادث زمان اعم از عوامل طبیعی و انسانی باعث شده بخش های زیادی از این بنا تخریب شود. بر اساس نمونه‌های سفالی کشف شده در سطح و اطراف قلعه امامه، قدمت آن حداقل به اوایل دوره اسلامی می‌رسد.

در مسیر قلعه چشمه کوچکی به نام «آمبیشه» و آب انباری در کنار آن خواهید دید که بازدید از آن ها و شنیدن صدای جاری شدن آب خالی از لطف نخواهد بود. اگر عبور از جاده قلعه مازیار برایتان سخت است، منظره دوردست قلعه را از روی پل باغ تنگه تماشا کنید.

چشمه پیر حمزه

چشمه پیر حمزه در ارتفاعات مهرچال از دیگر جاذبه های روستای امامه است. چشمه ای که یکی از تامین کننده های اصلی آب شرب روستا است و اهالی روستا برای آن احترام خاصی قائل هستند و امامزاده به آن نسبت می دهند.

برای رسیدن به چشمه پیرحمزه باید به سمت جاده امامه بالا رفته و پس از عبور از پل باغ تنگه مسیر سمت چپ (غرب) را در پیش گرفته و به آن برسید. مسیر دسترسی به این چشمه آسان نیست و حدود دو تا سه ساعت پیاده روی به طول می انجامد.

بافت روستایی امامه در سال های اخیر تغییر چندانی نکرده است. اگرچه در مسیر این روستا مطمئناً چشمان ویلاهای باشکوه را خواهید گرفت، اما در دل روستا محدودیت های ساختمانی اهالی با ساخت اقامتگاه بوم گردی بسته شده و … بعید است که شما ویلا یا خانه ای برای شبانه روزی در امامه پیدا می کند.

اما برای آن می توانید روی هتل معروف روستای میگون که در منطقه امامه قرار دارد حساب کنید. یا به مرکز لواسان بروید که فاصله چندانی با روستا ندارد و می توانید بوم گردی یا اجاره هتل و آپارتمان را در آنجا پیدا کنید.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا