ایران گردی

نارین قلعه کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: نارین کالا در زبان و گویش محلی مردم میبد به نارنک کالا معروف است.

در مورد تاریخچه این قلعه سخنان زیادی وجود دارد. برخی از باستان شناسان می گویند: قدمت این قلعه تاریخی به زمان حضرت سلیمان برمی گردد، شاید این قلعه به دستور حضرت سلیمان ساخته شده باشد، او این قلعه را برای پنهان کردن گنجینه های خود ساخته است.

آنچه گفته می شود افسانه ای بیش نیست و هیچ دلیل تاریخی برای آن وجود ندارد. اما چیزی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد قدمت این قلعه است. خشت و آجر این قلعه گواهی بر قدمت دیرینه قلعه نارین است.

با نارین کالا آشنا شوید

قلعه نارین که در بین قدیمی ها به دژ دالان نیز معروف است بر روی تپه بلندی ساخته شده است که از آنجا می توان کل شهر و اشراف اطراف را دید.

برخی از کارشناسان معماری این عمارت عظیم تاریخی را یکی از بناهای خشتی به جای مانده از دوران ایران باستان می دانند که به دلیل نوع معماری آن در تاریخ استوار و مستحکم مانده است.

مساحت این بنای تاریخی که قدمت آن به دوران اشکانی و پیش از اسلام می رسد در برش شاه نشین بیش از سه هکتار است و در برخی منابع 15000 متر مربع از آن یاد شده است که به نظر می رسد مربوط به دوره شاه نشین باشد. بخش شارستان

نارین کالا کجاست؟

نارین قلعه میبد دارای هفت طبقه است و به گونه ای ساخته شده است که دارای برج ها، دیوارها و دروازه های مختلف است.

قلعه نارین از دو قسمت نشیمن و نشیمن اصلی تشکیل شده است که به قسمت های بالا و پایین شهرت دارند.

قسمت پایین شامل قسمت مسکونی، مسجد، حمام و معابر و سایر قسمت های شهر است که در معماری شهری به آن شارستان می گویند و امروزه اثری از آنها باقی نمانده است.

در قسمت فوقانی که به حکیم نشین معروف است ساختمان های سه طبقه ای وجود دارد که از دروازه سوم شروع و به حرکت مارپیچ در قسمت شاه نشین (شاه نشین مظفری) ختم می شود.

در قسمت های فوقانی دیوارها، بازشوهایی به عنوان روزنه هایی قرار می گیرند که نور فضاهای سرپوشیده را تامین می کنند.

ساختمان قلعه نارین با کاربری نظامی ساخته شده و در طول تاریخ شاهد جنگ های بسیاری بوده است. اما برخی معتقدند که از این قلعه به عنوان معبد نیز استفاده می شده است.

با توجه به خطراتی که در زمان حمله بیگانگان برای انسان ها وجود داشت، جاده های زیرزمینی گسترده ای در نارین کالا ساخته شد تا علاوه بر حمل و نقل، مایحتاج زندگی را نیز تامین کند. پیچیدگی و مخفی بودن این مسیرها، گرفتن آنها را در هر تهاجمی غیرممکن می کند.

موقعیت قلعه نارین

نارین کالا که یکی از مکان های دیدنی میبد است در شهرستان میبد استان یزد واقع شده است.

این قلعه باشکوه در 50 کیلومتری شمال غربی شهر یزد و بر فراز تپه ای به ارتفاع 25 متر قرار دارد. پس از ورود به شهر باستانی میبد به میدان شهرداری بروید. سپس برای دیدن برج بلند این قلعه وارد خیابان امام خمینی شوید.

  • نشانی: استان یزد، میبد، میدان شهرداری، بلوار امام

نارین کالا کجاست؟

جعفری اولین مورخ استان یزد (قرن هشتم) ساخت نارین قلعه را به سلیمان پیامبر(ص) نسبت داده است. دلیل ساختن آن توسط حضرت سلیمان (علیه السلام) برای پنهان کردن گنجینه خود را نقل می کند. اما این داستان تاریخی نبود و جنبه افسانه ای داشت.

در حین کاوش در این سایت، محققان قطعه ای از سفالین پیدا کردند که نشان دهنده اطلاعات بسیار مهمی در مورد تمدن و قدمت این بنای باستانی است.

به نظر می رسد تصویر موجودی نیمه انسان و نیمه حیوان روی این قطعه سفالی دیده می شود که شباهت زیادی به نگاره های هزاره سوم قبل از میلاد و تمدن عیلام دارد.

همچنین در ابتدای ظهور اسلام، قلعه نارین بسیار ارزشمند و مهم بوده و به عنوان مکانی مستحکم و تسخیرناپذیر در برابر دشمنان و بیگانگان مورد استفاده قرار می گرفته است.

کارشناسان معماری بر این باورند که مکان یابی و ساخت قلعه نارین در زمین بکر انجام نشده است. آثار معماری به صورت سازه های آجری در قسمت ها و لایه های زیرین، قسمت های زیر دیوار شمالی و قسمت شاه نشین وجود دارد که اهمیت این مجموعه را نشان می دهد.

این سازه‌ها ظاهراً بر روی قسمت قدیمی‌تری نیز ساخته شده‌اند که وجود آثار سوزاندن و کوره‌ها و همچنین سفال‌های فراوان عصر آهن در زیر بنای سفالی مؤید آن است.

نارین کالا کجاست؟

به نظر می رسد این بنای تاریخی در دوره های مختلف دستخوش ساخت و سازهای متعددی بوده است. اگر چه قسمت های پایینی به دلیل پنهان یا غیر قابل دسترس بودن کاوش نشدند. اما کارشناسان باستان شناسی بر این باورند که تپه بزرگ سفالی بالای آن متعلق به دوران ساسانیان است.

آنها مهر و کتیبه پهلوی مرتبط را دلیل این ادعا می دانند. جالب اینجاست که قلعه مذکور در اوایل ظهور اسلام به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. زیرا در این مجموعه می توانید قطعات معماری قرن چهارم و پنجم هجری را مشاهده کنید.

به احتمال زیاد عملیات تعمیر، مرمت و ساخت قلعه نارین در زمان آل مظفر به پایان رسیده است و این تعمیرات را می توان در بخش شاه نشین، بخش مردم، برج و باروها و خندق مشاهده کرد.

به گفته معماران، مرمت این قسمت ها بدون رعایت اصول صحیح معماری انجام شده و ناپایدار بوده که از فرم دیوارهای لایه ای و سفالی مشهود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا