ایران گردی

نارین قلعه خراسان شمالی کجاست؟

تودی تریپ: قلعه نارین در کنار دروازه قدیمی جایرم و جوین و در انتهای حمام قدیمی قرار دارد.

این قلعه برای حفاظت از شهر ساخته شده و همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

درباره جایارم

آغاز شکل گیری جاجرم به زمان تمدن های تپه حصار دامگان، تپه سیلک کاشان و تپه یحیی می رسد که باید حداقل 4-5 هزار سال قدمت داشته باشند و حتی در قرن های پس از هجری نیز همچنان دارای آب و هوای خوبی که باعث دوام و گسترش این میدان شده است.

جاجرم به دلیل قرار گرفتن در حاشیه کویر مرکزی و ارتباط با کوه «بهار» از پوشش گیاهی و آب و هوای متنوعی برخوردار است.

این شرایط منطقه را به زیستگاهی منحصربفرد برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری از جمله یوزپلنگ ایرانی (تنها بازمانده از نژاد آسیایی)، بز، قوچ، آهو، قرقاول، تیهو و گربه وحشی تبدیل کرده و میاندشت به یکی از برجسته ها تبدیل شده است. زیستگاه های کشور .

قلعه نارین در خراسان شمالی کجاست؟

همچنین تنها شهر متصل به راه آهن سراسری در استان خراسان شمالی است که اهمیت اقتصادی منطقه را دوچندان کرده است.

کلاه کرکی جاجرم، جوراب های پشمی و چادرشب سنتی از جمله صنایع دستی این منطقه است. کشک سانخواستی و آلو قره قروت و بخارا جلگه شوگان از سوغات شهر جاجرم است.

ذخیره‌گاه حیات وحش میاندشت با وسعتی بالغ بر 85 هزار هکتار در بخش شرقی شهرستان جاجرم یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی است.

آغاز شکل گیری جاجرم به زمان تمدن های حصار دامغان، سیلک کاشان و تپه یحیی می رسد که باید حداقل 5-4 هزار سال قدمت داشته باشد.

قدیمی ترین سفال های به دست آمده از تپه های باستانی این شهر (تپه کلاته حسن) مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد است.

در هزاره اول قبل از میلاد قبایلی در این منطقه زندگی می کردند که ویژگی آنها استفاده از سفال خاکستری بود.

آثار باقی مانده از حضور آنها را در اطلال دوشاقلی و رباط عشق می توان یافت.

بررسی شواهد تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که «تاریخ درخشان جاجرما پیش از اسلام در دوران تاریخی بسیار مورد توجه بوده است و وجود مقبره ها و مساجد قرن پنجم و هفتم هجری و تپه های وسیع اسلامی مؤید این امر است. حقیقت.”

قلعه نارین در خراسان شمالی کجاست؟

در کتاب حبیب السیر بارها از جاجرم در کنار شهرهای مهمی چون قزوین، ری اصفهان، دامغان، جاجرم، جرجان و مشهد نام برده شده است که نشان از اهمیت این شهر دارد.

سیر تاریخی قلعه نارین

تپه وسط شهر Hecatem Pylos (شهر صد دروازه) است که دارای سه شهر و سه فرهنگ است. در طبقه اول شهر اشکانیان، در طبقه دوم شهر ساسانیان و در طبقه سوم شهر سلجوقیان قرار دارد که به عبارت دیگر توسط جومی چنگیز بازسازی شده است.

دروازه جاجرم مانند سنگ آسیاب بزرگ با سوراخ هایی برای حمل اسب به دروازه ساخته شده بود.

این قلعه سه طبقه است که طبقه اول اشکانی، طبقه دوم ساسانی و طبقه سوم سلجوقی است.

در اواخر سلطنت محمدشاه و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه مورد استفاده قرار گرفت. و در این مدت محمدشاه در سفر به تلی از خاک تبدیل شد.

اخیرا شهرداری جاجرم پارکی روی تپه ایجاد کرده است. حفاری های غیرمجاز در اطراف تپه توانسته اند بسیاری از ظروف و اشیاء باستانی قبل و بعد از اسلام را کشف کنند.

روی زمین دیوارها و برج‌ها قدیمی به نظر می‌رسیدند، اما به دلیل وجود برج‌ها و دیوارهای پایین دست، نمی‌توان استحکامات شهر را درک کرد.

در قسمت غربی دیوارها بیرون زده بودند و در یک ردیف نبودند، بلکه یکی روی دیگری بودند. در پایین آن خندقی با محیط 360 متر وجود دارد.

این اثر در تاریخ 3 بهمن 1356 با شماره ثبت 1593 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه نارین در خراسان شمالی کجاست؟

نارین قلعه جاجرم کجاست؟

نارین قلعه یکی از کمتر شناخته شده ترین آثار شهرستان جاجرم است که به دلیل مدیریت ناکارآمد از بین رفت.

این قلعه یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های شمال شرقی فلات ایران به شمار می‌رود و با قدمت چند هزار ساله‌اش برای مطالعه تاریخ طولانی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

این اثر از دیدنی های جاجرم است و در تاریخ 3 بهمن 1356 با شماره ثبت 1593 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه نارین جاجرما یکی از دیدنی های استان خراسان شمالی است و در کنار دروازه قدیمی جاجرما و جوین و حمام قدیمی شهر، در شمال غربی مسجد جامع و ابتدای خیابان معبد خواجه قرار دارد. مهزیار.

برای دسترسی به نارین قلعه جاجرم از میدان امام خمینی در مرکز جاجرم وارد خیابان رجایی شوید. در وسط این خیابان به راست بپیچید و وارد خیابان پانزاده خرداد شوید. ورودی منطقه نارین کالا در این خیابان قابل مشاهده است.

  • در بازدید از قلعه نارین از هل دادن و تکیه دادن به دیوارها خودداری کنید و وارد فضاهای سرپوشیده نشوید.
  • به دلیل کمبود نور در قلعه نارین، بازدید خود را به نور روز محدود کنید.
  • برخی از روزها در اطراف منطقه نارین کالا غرفه های صنایع دستی و سوغاتی وجود دارد.
  • بازدید از قلعه نارین در جایرم رایگان است.

قلعه نارین در خراسان شمالی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا