ایران گردی

میدان ساعت تبریز آدرس

تودی تریپ: با ما به قلب بافت تاریخی تبریز، خانه یکی از نمادهای تبریز یعنی میدان ساعت سفر کنید.

تاریخچه این میدان معروف به دوره پهلوی اول برمی گردد و به دلیل قرار گرفتن برج ساعت در نزدیکی آن به میدان ساعت معروف است.

این میدان در دهه 1930 توسط آلمانی ها و به سبک معماری آنها ساخته شد و به مرور زمان جایگاه مهمی در شهرسازی و تاریخ تبریز پیدا کرد.

میدان ساعت امروزه از جمله مراکز خرید معروف شهر مانند خیابان تربیت و بازار تبریز و دیگر جاذبه های تبریز مانند ارگ علیشاه و موزه شهرداری است.

البته این همه جذابیت میدان ساعت نیست. زیرا وجود چراغ های زیبای شب و برگزاری جشن ها و مراسم مختلف در این میدان، آن را به گزینه ای محبوب در بین تبریزی ها برای گشت و گذار تبدیل کرده است.

میدان تایم

تبریز یکی از مدرن ترین شهرهای ایران است. این شهر خوش آب و هوا که قدمتی طولانی و تاریخی غنی دارد در شمال غربی ایران واقع شده است.

بر اساس نظریه باستان شناسان، تاریخ پیدایش تبریز به بیش از 4000 سال می رسد.

آدرس میدان ساعت تبریز

تاریخ نشان می‌دهد که تبریز همواره یکی از عرصه‌های تمدنی و پیشگام در عرصه‌های مختلف بوده است. بر این اساس این شهر به «شهر اولین ها» معروف است.

ساختمان شهرداری یکی از نمادهای شهر زیبای تبریز به دستور رضاخان در سال های 1314 تا 1318 هجری شمسی در محل گورستان متروک و فرسوده کوی نوبر (مقصودیه) ساخته شد. در آن زمان «حاج ارفع الملک جلیلی» به عنوان شهردار تبریز فعالیت می کرد.

طراحی ساختمان شهرداری توسط آئودیس اوهانجانیان (وزیر راه و شهرسازی ارمنستان در سالهای 1919-1921م و پس از آن به ایران مهاجرت و در تبریز اقامت گزید) و به سبک معماری آلمانی ساخته شده است.

محل ساختمان شهرداری تبریز تا سال 1324 هجری شمسی به صورت چهارراه بوده و در زمان «سید جعفر پیشه وری» (فعال سیاسی، مؤسس فرقه دموکرات آذربایجان) به میدان تبدیل شده است.

ابتدا نیم تنه «بکرخان سالار ملی» (از مبارزان مشروطه ایران) را در آنجا قرار دادند. اما پس از سقوط حکومت پیشه‌وری، مجسمه محمدرضا شاه پهلوی به جای مجسمه بکرخان سالار ملی در این میدان قرار گرفت.

پس از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران، مجسمه محمدرضا شاه پهلوی تخریب شد و میدان ساعت تبریز به محل تجمع مردم تبدیل شد.

در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق، این میدان یکی از نقاط بمباران شده بود. در حال حاضر نیز مانند گذشته بسیاری از اجتماعات مهم تبریز در این میدان برگزار می شود.

آدرس میدان ساعت تبریز

میدان ساعت در طول زمان جایگاه ویژه ای در تاریخ و فرهنگ تبریز به خود اختصاص داده است.

اکنون به دلیل قرار گرفتن این میدان در شلوغ ترین و مهم ترین نقطه شهر، به یکی از جاذبه های تبریز تبدیل شده است. البته مجاورت با مراکز خرید، وجود نورافشانی های شبانه، برگزاری اعیاد و مراسم مذهبی و غیرمذهبی به ویژه نوروز بایرام نیز برای باشکوه و محبوبیت بیشتر این جاذبه در بین گردشگران و ساکنان بی تاثیر نیست.

ساختمان شهرداری تبریز که برج ساعت در بالای آن قرار دارد در زمینی به مساحت 9600 متر مربع با زیربنای 6500 متر مربع و ارتفاع بیش از 30 متر ساخته شده است. برج ساعت نیز حدود چهار متر ارتفاع دارد.

شکل ظاهری ساختمان برج ساعت به شکل حرف انگلیسی «U» است. نمای بیرونی این اثر در ضلع شمالی و شرقی از سنگ تراشیده و در ضلع جنوبی و غربی ترکیبی از آجر و سنگ پوشیده شده است.

نمای کاخ شهرداری و برج ساعت تبریز از بالا شبیه یک عقاب در حال پرواز است که شباهت زیادی به ساختمان های مشابه آلمان قبل از جنگ جهانی دوم دارد. این تصویر شکوه برج ساعت را دو چندان کرده است.

میدان ساعت تبریز کجاست؟

آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت

میدان ساعت یا میدان شاهدی که در زبان محلی تبریز «ساعت قباغی» به معنای (در مقابل ساعت) نیز نامیده می‌شود، در مرکزی‌ترین نقطه تبریز، در تقاطع ارتش (شاپور سابق) قرار دارد. خیابان های امام خمینی (پهلوی سابق).

آدرس میدان ساعت تبریز

دسترسی به میدان ساعت تبریز با ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس های شهری و سریع السیر، مترو و تاکسی امکان پذیر است.

بهترین و سریع ترین راه استفاده از اتوبوس های پرسرعت یا «BRT» است. خط شریعتی – ابررسان شما را به میدان ساعت می رساند.

با توجه به اینکه این میدان یکی از مهم ترین و پرترددترین نقاط شهر است، اکثر وسایل نقلیه عمومی در این مسیر تردد یا توقف خواهند کرد.

اگر قصد استفاده از مترو را دارید مقصد ایستگاه میدان ساعت (ایستگاه شماره 11 خط 1 مترو تبریز) خواهد بود. تاکسی های شهری، تلفنی و اینترنتی نیز گزینه های دیگر هستند.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی به میدان ساعت بروید، باید در نظر داشته باشید که به دلیل کمبود جای پارک، ممکن است مجبور شوید ماشین را در فاصله بیشتری پارک کنید. البته تعدادی پارکینگ عمومی نزدیک تالار شهر وجود دارد که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا