ایران گردی

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

تودی تریپ: شهر رشت یکی از اولین شهرهایی بود که جنبش مدرنیته را در دوران سلطنت پهلوی در آغاز قرن بیستم تجربه کرد. ساختمان شهرداری در مرکز میدان شهرداری رشت قرار دارد در حالی که در شهرهای سنتی ایران این مکان به مسجد مرکزی شهر اختصاص دارد. دلیل این تغییرات نزدیکی به روسیه عنوان شده است.

مسیر تاریخی میدان شهرداری رشت

اولین شعب بانک، کتابخانه ملی، تئاتر، اتوبوس و اولین ایستگاه راه آهن ایران متعلق به رشت است. شهرداری که در رشت ساخته شد در واقع مجموعه ای از امکانات جدیدتر را نسبت به بسیاری از شهرهای ایران ارائه کرد و هویت جدیدی به شهر داد. کم کم دفاتر دیگری در اطراف میدان ساخته شد و بدین ترتیب میدان شهرداری رشت به قلب تپنده شهر تبدیل شد و این میدان با 7000 متر مربع مساحت اولین میدان شهرداری ایران شد.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

اگر به گذشته سفر کنیم، این منطقه تپه ای بود که مردم در آن شخص مقدسی را دفن می کردند. این مرد معروف به حضرت ابوجعفر بود که اکثر مردم محل را مسلمان کرد. در اطراف این مقبره، ساکنان شهر قبرستانی ایجاد کردند.

اما قبل از ساخت ساختمان شهرداری باید این آثار تخریب می شد اما آرامگاه همچنان وجود دارد. نکته جالب این است که در حفاری های انجام شده برای ساخت بنا، سرامیک های مربوط به سلسله تیموریان به دست آمد که نشان می دهد قدمت این منطقه به دوران باستان بازمی گردد.

میدان شهرداری رشت امروز با تغییراتی که در آن ایجاد شده، با زمان ساخت آن تفاوت زیادی دارد. تغییرات آشکار و گاه مفید است، به عنوان مثال، تغییرات اخیری که در خیابان های اطراف میدان شهرداری رشت رخ داد، باعث شد که هیچ وسیله نقلیه ای نتواند به آن نزدیک شود و مردم بتوانند بدون نگرانی از نزدیک ببینند، خرید کنند و با مردم ملاقات کنند.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

این تغییرات میدان شهرداری رشت را به مکانی عالی برای گردهمایی، پیاده روی، خرید و تفریح ​​به ویژه برای تفریح ​​تبدیل کرده است. تمام ساختمان های عمومی اطراف میدان دارای تزئینات نور بسیار زیبایی هستند. میدان شهرداری رشت در شب با مناظر زیبا و غذاهای جذابش گزینه خوبی برای گشت و گذار است. همچنین در هر گوشه از میدان گروه های هنری و موسیقی خیابانی وجود دارد که زندگی اطراف میدان را با نشاط و جذاب تر می کند.

دیدنی های میدان شهرداری رشت

برج ساعت رشت

سه سال پس از ساخت کاخ شهرداری رشت، در سال 1308، ساعتی را بر روی برج دیده بانی نصب کردند که همچنان مانند روز اول کار می کند و صدای زنگ آن هنوز حتی برای اهالی رشت که شنیده اند، جالب و شنیدنی است. آن هزاران بار زنگ میدان شهرداری در ساعت و همچنین هر نیم ساعت یکبار به صدا در می‌آید و ترکیب آن با خنده‌های رهگذران، کسبه و حوض میدان بسیار زیبا و خاطره‌انگیز شد.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

کتابخانه ملی رشت

این شما هستید و این تنها کتابخانه عمومی ایران است! حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید کتابخانه ملی رشت تحت حمایت هیچ سازمانی نیست و تمام هزینه های آن از اجاره مغازه های متعلق به کتابخانه و افراد خیر تامین می شود.

البته جذابیت این کتابخانه تنها به مدیریت و تامین مالی آن ختم نمی شود. این کتابخانه اولین کتابخانه ملی ایران محسوب می شود و افتتاح آن در شهر رشت نشان از اهمیت مسئولان و مردم این شهر در عرصه کتاب و کتابخوانی دارد. کتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۰۶ توسط محمدعلی تربیت ساخته شد.

تلفیق معماری اروپایی با معماری زیبای ایرانی این بنا را به یکی از زیباترین بناهای میدان شهرداری تبدیل کرد. بنابراین هرکسی که از کنار این میدان می گذرد ناخودآگاه دوربین خود را آماده می کند تا از کتابخانه ملی رشت عکس بگیرد و آن را به عنوان خاطره ثبت کند.

هتل ایران رشت

وقتی می گوییم میدان شهرداری رشت جایی است که همه چیز در آن تمام شده است، منظورمان این است که مهم ترین بناها را می توان در این میدان یافت. هتل ایران رشت یکی از این بناهای مهم است. این هتل در ضلع شمال غربی میدان شهرداری قرار دارد و بین سال های 1308 تا 1314 ساخته شده است.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

هتل ایران رشت تا سال 57 میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بود و برخی از آنها خاطرات اقامت خود در این هتل را در روزنامه یا کتابی مستقل منتشر کردند. با ظهور انقلاب اسلامی، هتل ایران تغییر کاربری داد و به نفع بنیاد مصطفان مصادره شد.

در سال ۱۳۷۷ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با نیت مرمت و مرمت آن را از بنیاد مصطفان خریداری و مرمت کرد. اما به دلیل نفوذهای نابجا و بازسازی های ناجوانمردانه، این مکان هرگز به اوج خود بازنگشت و هیچ مسافری را در خود جای نداد.

اکنون درهای هتل ایران رشت تنها در زمان برگزاری نمایشگاه به روی عموم باز است و در صورت اطلاع از جشنواره ها می توانید به موقع خود را به میدان شهرداری برسانید و از این بنای تاریخی شگفت انگیز دیدن کنید. خبر خوب این است که هتل ایران رشت در آینده نزدیک به گنجینه مردم شناسی تبدیل می شود، بنابراین بازدید از آن محدود به زمان جشنواره نخواهد بود.

ساختمان پست رشت

ساختمانی 4 طبقه به رنگ سفید در شمال شرقی کاخ شهرداری رشت خودنمایی می کند که طبقه سوم آن به شکل برج ناقوس ساخته شده است. ساختمان اداره پست رشت که به ساختمان پست و تلگراف و تلفن معروف بود. مربوط به دوران پهلوی اول است و در سال 1309 به بهره برداری رسید.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

اگرچه اداره پست راش همچنان در این ساختمان فعالیت می کند و امکان ورود به دفتر برای بازدید وجود ندارد. اما گاهی اوقات به لطف برگزاری پس از نمایشگاه، پول و سکه وارد ساختمان می شود.

پس اگر می خواهید وارد این بنای زیبای صد ساله شوید، جشنواره های مرتبط با روزه را از دست ندهید! البته به محض تکمیل ساختمان جدید اداره پست، این ساختمان تخلیه و سپس به موزه پست تبدیل می شود.

بازار سنتی رشت

یکی از دیدنی های اطراف میدان شهرداری راست، بازار بزرگ است. بازاری رنگارنگ و مهیج که در سفر به رشت باید حتما از آن دیدن کنید. اگر به دنبال باکیفیت ترین سوغاتی های رشت هستید، به بازار سنتی نگاه نکنید!

از انواع محصولات ارگانیک مانند سبزیجات و میوه ها گرفته تا محصولات خانگی مانند رب انار، آب پرتقال، سیر ترشی و بیسکویت را می توانید در این بازار پیدا کنید و به عنوان سوغاتی به خانه ببرید.

برای جذابیت بیشتر گشت و گذار در بازار سنتی رشت، کافیست خود را به نوشیدن یک فنجان چای معطر شمال دعوت کنید و با نخ خوشکار از آن لذت ببرید.

میدان تاریخی رشت / میدان بزرگ شهرداری رشت

به شما این اطمینان را می دهیم که شیرینی این ترکیب بی نظیر را تا مدت ها فراموش نخواهید کرد و برای تجربه دوباره آن و بازدید از بازار سنتی رشت قبل از پایان سفر برنامه ریزی خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا