اخبار گردشگری

مکان های تاریخی مشهد؛ سفر به اعماق تاریخ

فهرست اماکن تاریخی مشهد

با توجه به اینکه شهر مشهد مرکز گردشگری مذهبی ایران است، اولین چیزی که با شنیدن نام مشهد به ذهن شما خطور می کند حرم امام رضا است. لازم به ذکر است که این شهر دارای جاذبه های گردشگری بی نظیری نیز می باشد که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. مکان‌های تاریخی مشهد یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند که در سفر به آن حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. همه افرادی که برای رزرو هتل در مشهد آنها باید این جاذبه های شگفت انگیز را بشناسند تا سفر لذت بخشی تری داشته باشند.

آرامگاه نادرشاه افشار

یکی از اماکن تاریخی مشهد آرامگاه نادرشاه افشار است که در خیابان شیرازی، در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (ندری سابق) قرار دارد. جالب است بدانید که نادرشاه افشار اولین فردی بود که مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. آرامگاه نادرشاه افشار معروف به «آخرین کاشف شرق» در باغی به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است. این مجموعه که یکی از بهترین مکان های تاریخی مشهد به شمار می رود، موزه نادری را نیز در خود جای داده است. موزه نادری شامل 2 تالار جذاب است:

سالن شماره 1: شامل انواع سلاح و وسایل سواری از دوران افشاریه تا قاجاریه

سالن شماره 2: شامل انواع عتیقه جات، ظروف و سکه است

اماکن تاریخی مشهد;  سفری به اعماق تاریخ

مقبره نادرشاه افشار یکی از مکان های تاریخی مهم مشهد است که ساخت آن در سال 1336 آغاز و در سال 1342 به پایان رسید و برای بازدید از این مجموعه دیدنی می توانید از ساعت 9 صبح تا 17 از آن دیدن کنید.

خانه تاریخی در ملک

یکی دیگر از مکان های تاریخی مشهد که بازدید از آن بسیار توصیه می شود، خانه تاریخی ملک است. این خانه تاریخی زیبا که از آثار ملی ایران است در دهه اخیر به عنوان خانه گردشگری انتخاب شد. این خانه در زمان قاجار ساخته شده و متعلق به حاج حسین مالک یکی از ثروتمندترین مردان کشور بوده است. این بنای دو طبقه با زیربنای 600 متر مربع و تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و اروپایی در ساخت آن استفاده شده است. از ویژگی های جالب این خانه تاریخی می توان به وجود کارگاه های قالی و قالی، گلدوزی و گلدوزی، صحافی، سوزن دوزی و … اشاره کرد.

اماکن تاریخی مشهد;  سفری به اعماق تاریخ

آرامگاه حکیم ابوالکاسم فردوسی

آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین آرامگاه های ایران و یکی از بهترین اماکن تاریخی مشهد مقدس است. این آرامگاه در شهر توس در 30 کیلومتری جاده مشهد – کوچان قرار دارد. از ویژگی های آرامگاه فردوسی که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، می توان به حکاکی ابیات فردوسی در نمای داخلی و خارجی اشاره کرد. مجموعه آرامگاه فردوسی باغ بزرگی به وسعت 6 هکتار است که آرامگاه شاعر بزرگ مهدی احوان الطلیحی و استاد مناجات خوانی محمدرضا شجریان را نیز در خود جای داده است. برای بازدید از این مجموعه می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 از آن دیدن کنید.

کلیسای مقدس مسروپ

قرار گرفتن نام یک کلیسا در میان اماکن تاریخی مشهد مقدس نشان از تنوع تاریخی و فرهنگی این شهر دارد. کلیسای مسروپ مقدس که در خیابان جانبازان مشهد قرار دارد در اواخر دوره پهلوی اول ساخته شد و در سال 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و لازم به ذکر است که فعالیت این کلیسا پس از دهه 50 شمسی کاهش چشمگیری یافت. هجری نمای بیرونی زیبای این کلیسا شامل دو مخروط بزرگ با علامت صلیب بر روی آن است که جلوه ای دیدنی دارد. یکی از ویژگی های جالب کلیسای مسروپ کتابخانه آن است که کتاب مقدس به زبان های ارمنی و فارسی و 4000 کتاب دیگر را در خود جای داده است.

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد به عنوان یکی از مهمترین اماکن تاریخی مشهد مقدس، جلوه ای از معماری ایرانی- اسلامی است. این مسجد 4 ایوانی در سال 794 هجری قمری در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) ساخته شده است. علت نامگذاری این مسجد این است که به دستور گوهرشاد دختر امیر گیلان الدین و همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است. گنبد فیروزه ای جذاب و 2 گلدسته بزرگ این مسجد جذابیت این مسجد را دو چندان کرده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد مسجد گوهرشاد روکش ظریف آن است که چشم ها را خیره می کند.

کاخ خورشید کلات

کاخ خورشید یکی از اماکن تاریخی گرانبهای استان خراسان رضوی است. مجموعه ای دیدنی از آثار به جا مانده از دوران افشاریه که در قلات نادری مشهد قرار دارد. ساخت این کاخ زیبا که در زمره آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است در سال ۱۱۵۱ هجری قمری آغاز شد و تا سال ۱۱۶۰ هجری قمری ادامه یافت. این بنا که محل سکونت خاندان سلطنتی بوده در حال حاضر یکی از جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود. معماری این کاخ منحصر به فرد تلفیقی از معماری ایرانی و هندی است و نمای بیرونی آن به شکل میوه هایی مانند آناناس و موز تزئین شده است.

تور مشهد; بهترین راه برای بازدید از اماکن تاریخی مشهد

شهر مشهد به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و زیارتی در ایران، دارای هتل ها و هتل آپارتمان های مختلفی است که خدمات متنوعی را به زائران خود ارائه می دهند. با اقامت در هتل های مشهد تجربه ای فراموش نشدنی از زیبایی های این شهر مقدس و مکان مقدس را خواهید داشت. قیمت ها و امکانات رفاهی این هتل ها متفاوت است و هر کدام خدمات منحصر به فردی را به شما ارائه می دهند. از امکانات هتل های مشهد می توان به رستوران، سرگرمی، اینترنت رایگان و انواع خدمات پذیرایی اشاره کرد. هزینه رزرو هتل در مشهد نیز بسته به نوع خدمات ارائه شده ممکن است متفاوت باشد.

یکی از بهترین راه های سفر به مشهد. تور مشهد و.سفر با تور به شما کمک می کند که نگران رزرو هتل مشهد، رزرو بلیط هواپیما و … نباشید. قبل از سفر شما؛ همچنین با یک راهنمای حرفه ای تور حتما از مهم ترین اماکن تاریخی مشهد مقدس دیدن خواهید کرد.

یکی از راه های آسان برای کاهش هزینه تور مشهد سفر خرداد و آذر در صورت نداشتن فرزند دانش آموز است. در فصل امتحانات بسیاری از خانواده ها به دلیل داشتن فرزند دانش آموز نمی توانند سفر کنند. بنابراین تقاضا برای رزرو تور مشهد رو به کاهش است. متناسب با کاهش تقاضا، قیمت تورها و هتل ها نیز کاهش یافته است و می توانید با قیمت کمتری از سفر خود لذت ببرید.

در نهایت

مشهد مرکز استان خراسان رضوی با حرم امام رضا (ع) به عنوان یک مقصد گردشگری مذهبی در ایران مشهور است. اما اماکن باستانی و اماکن تاریخی مشهد نیز از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر هستند. برخی از مهمترین اماکن تاریخی مشهد آرامگاه نادرشاه افشار و خانه تاریخی ملک هستند که می توانند شما را با دوران افشاریه و قاجار آشنا کنند. در این مقاله سعی کرده ایم با معرفی برخی از مهم ترین مکان های تاریخی مشهد مقدس به شما کمک کنیم تا سفری فراموش نشدنی به مشهد داشته باشید.

این مقاله یک گزارش تبلیغاتی است و توسط سردبیران تودی تریپ تهیه نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا