ایران گردی

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

تودی تریپ _ سرویس گردشگری: موزه فرهنگ نان در آلمان اولین موزه نان در جهان است که در سال 1955 شروع به کار کرد. علاوه بر این، 12 موزه نان دیگر در سایر نقاط جهان از جمله موزه نان در سنت پترزبورگ وجود دارد. پترزبورگ و شهر تولا، روسیه، موزه نان در برزیل، موزه نان در مایورکا، اسپانیا، موزه نان در لیتوانی و سوئیس، و همچنین چندین موزه نان در او این کشور را فرانسه نامید. در سال 1390 موزه ای به نام موزه نان در مشهد آغاز به کار کرد. برای آشنایی بیشتر با این موزه با ما همراه باشید.

گشت موزه در موزه نان مشهد

نان سنتی یکی از مظاهر فرهنگ و هویت ما در زمینه تغذیه طی قرون مختلف بوده که بسیار سالمتر از نان وارداتی است. بر این اساس، با هدف ترویج فرهنگ استفاده از نان های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید این گونه نان ها، موزه نان با همت بخش خصوصی راه اندازی شده است.

این موزه یکی از مکان های دیدنی مشهد است و اولین موزه اختصاصی نان در ایران و خاورمیانه است که در آبان ماه ۱۳۸۹ افتتاح شد.

موزه نان;  یک جاذبه جالب در مشهد

در این موزه مراحل تهیه آرد شامل کاشت، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان از جمله دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان از جمله سنگی، نان تنور ساج و نان تنور سفالی و همچنین رقص اپرا، یکی از آیین های خراسان و مطابقت آن با اعتقادات کشاورزی مردم منطقه نشان داده شده است.

موزه نان مشهد در سال 1392 تأسیس شد و تمامی مراحل تهیه نان اعم از کاشت، گندم چینی، خرمن کوبی چینی، خرمن کوبی و تصحیح در معرض دید عموم قرار دارد. در این موزه با نمایش تمامی مراحل تهیه نان، سعی شده است تلاشی که بسیاری از افراد برای آوردن نان خوشمزه سر سفره انجام می دهند به نمایش گذاشته شود.

موزه نان به سبک معماری سنتی ساخته شده و در ساخت آن از مصالح ساده ای مانند آجر، کاه، چوب و گچ ایرانی استفاده شده است. وقتی از این موزه دیدن می کنید، متوجه هنر خلق شده توسط استادکاران خواهید شد.

موزه نان;  یک جاذبه جالب در مشهد

وقتی وارد موزه نان می شوید، ابتدا فضای زمین، آتش و گالری عکس نان را خواهید دید که شما را مسحور خود می کند.

در تمام قسمت های این موزه علاوه بر ماشین آلات کشاورزی، مانکن هایی وجود دارد که افرادی را نشان می دهد که تمام زندگی خود را کار و زحمت می کشند. مساحت تالار این موزه حدود 27 متر است.

قسمت های جالب موزه نان

موزه نان تمام مراحل تهیه نان را نشان می دهد که شامل بخش های زیر است:

غرفه مزرعه: غرفه مزرعه تمام مراحلی را که کشاورزان انجام می دهند، از جمله کاشت بذر، خرمن کوبی و برداشت گندم در زمین های کشاورزی برای تهیه آرد برای نان نشان می دهد.

آسیاب بانی: این قسمت شامل دستگاه هایی است که شامل ابزار دستی، آسیاب و آسیاب بادی (اسباد) می باشد. بخش آسیاب کار مردان و زنان را نشان می دهد که دانه های گندم را با استفاده از آسیاب دستی به آرد تبدیل می کنند. این فضا زمان گذشته را برای بیننده تداعی می کند.

موزه نان;  یک جاذبه جالب در مشهد

آتش: اجاق گاز مرحله نهایی نان سازی را نشان می دهد که در آن انواع تنور وجود دارد. کوره ها عبارتند از: انواع کوره های سفالی، کوره های ساج، کوره های سنگی، کوره های مرکز خرید، کوره های عشایری و کوره های ایستاده.

رقص اپرا: بخش رقص اپرا که آفر یا آفار نیز نامیده می شود، جذاب ترین قسمت این موزه است. رقص اپرا مربوط به دوره اشکانیان در استان خراسان جنوبی مانند گناباد، خواف و تایباد است.

رقص اپرا نشان دهنده دین مردم خراسان است که نشان دهنده اعتقادات مردم در هنگام کاشت، کاشت و برداشت است. این رقص از هجده حرکت اساسی و هشت حرکت جانبی تشکیل شده است. حرکات حاشیه ای شامل کاشت بذر، نگهبانی مزرعه، خرمن کوبی، برداشت محصول، دعای باران و پختن نان است. در مرحله آخر، مردم برای شکرگزاری و شادی محصول دعا می کنند.

موزه نان یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی در مشهد است که در کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی واقع شده است.

موزه نان;  یک جاذبه جالب در مشهد

برای این منظور برای دسترسی پس از بزرگراه فردوسی باید وارد کوچه شهید یزدی شده و پس از هماهنگی با حراست وارد کارخانه گندم دشت شوید. موزه نان مشهد در این کارخانه قرار دارد.

این موزه همه روزه به جز جمعه پذیرای بازدیدکنندگان است. کسانی که قصد بازدید از این موزه را دارند می توانند از ساعت 7 صبح تا 14:30 به آنجا رفته و از سنت ها و آداب و رسوم مردم دیدن کنند. مدت زمان بازدید از این موزه از 1 تا 2 ساعت می باشد.

در اطراف و نزدیک موزه نان مکان های جالب و جذابی وجود دارد و علاقه مندان می توانند علاوه بر بازدید از این موزه از مکان های دیگری مانند آرامگاه هارونیه، بقایای مسجد جامع، موزه فردوسی، خانه فردوسی، آرامگاه فردوسی دیدن کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا