ایران گردی

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

تودی تریپ: وقتی از اصفهان صحبت می کنیم، در واقع از گنجینه عظیمی صحبت می کنیم که در دل آن زیبایی های منحصر به فرد ایران و جهان نهفته است. در اصفهان مکان ها و مکان های مختلفی برای کشف این زیبایی ها وجود دارد، اما شاید یکی از بهترین ها موزه هنرهای تزئینی این شهر باشد.

این موزه به عمارت راکیبهانه نیز معروف است. این موزه چنان صحنه های باورنکردنی را پیش روی بازدیدکنندگان خود قرار می دهد که واقعا باور این صحنه ها برای کسی سخت است. بنابراین بد نیست نگاهی گذرا به موزه هنرهای تزیینی اصفهان بیندازید و با جنبه های مختلف این موزه بیشتر آشنا شوید.

معرفی موزه هنرهای تزئینی اصفهان

عمارت رکیب خانه که یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان است، موزه ای دیدنی است که تلفیقی از آثار هنری و تاریخی است که گردشگران زیادی برای دیدن این آثار از آن دیدن می کنند.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان را به عنوان گنجینه ای باشکوه از آثار هنری مختلف می شناسیم. این مجموعه تاریخی علاوه بر اینکه یکی از موزه های اصفهان است، در مقاطع مختلف برگزار می شود.

بیشتر آثار دیدنی این موزه هنرهای اسلامی مانند خوشنویسی و نقاشی کافه ای و … است. آثار این موزه به اشیای ذکر شده محدود نمی شود و همانطور که گفته شد تنوع زیادی در آثار این مجموعه وجود دارد.

در واقع می توان گفت آثار و اشیای تاریخی این موزه به بیش از 3000 شی می رسد که بیشتر آنها از دوران صفویه و قاجار به جای مانده و امروزه از ارزشمندترین آثار تاریخی این موزه به شمار می روند. موزه

تمامی آثار موجود در این موزه در کابین ها و محوطه های بسیار زیبا و ایمن نگهداری می شوند و بازدیدکنندگان می توانند از آنها دیدن کرده و با گوشه هایی از تاریخ ایران آشنا شوند.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

همانطور که گفته شد موزه هنرهای تزیینی اصفهان در عمارت رکیبانه که یکی از بناهای تاریخی اصفهان به شمار می رود قرار دارد.

بد نیست کمی با این بنای تاریخی آشنا شوید. در زمان صفویه، از املاک رکیبانه به عنوان انبار اقلام اصطبل سلطنتی استفاده می شد. عمارت رکیب خانا بافتی قدیمی دارد و قدمت ساخت آن به دوران صفویه و مصادف با سلطنت شاه عباس اول می‌رسد.

اکنون زمان خوبی است تا با حال و هوای این جاذبه تاریخی آشنا شوید. عمارت رکیب خانه در وسط حیاطی بسیار تمیز و زیبا قرار دارد که اطراف آن را درختان کهنسال و انبوه احاطه کرده اند و در اطراف آن تالارها و اتاق های زیادی وجود دارد.

چند قطعه دیدنی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان

1-گروه خوشنویسی

قسمت اول موزه هنرهای تزیینی با مجموعه آثار، اسناد و مجلدات قرآن کریم، محمد مومن ابهری، احادیث، کتب ادعیه و اشعار و … به سبک یزدی، شفیع تبریزی، میرعماد مزین شده است. و دخترش گوهرشاد و … نشان داده شده است.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

انواع روکش های چرمی به روش های مختلف مانند سوخت، روغن، روغن، لاک منبت و روغن از جمله آثار زمان دوم و محمدرضا امامی و … از جمله آثار این بخش است. در قرون اخیر توسط هنرمندانی چون محمدصادق خوانساری، وصال شیرازی، میرعلی هروی، محمدعلی اصفهانی و دیگران نوشته شده است.

از جمله این آثار می توان به نسخه های خطی زادالعماد نوشته محمد هاشم لولاوی اصفهانی، کتاب مصور امیرعلی شیرنوایی و کتاب مصور و مصور سعدی اشاره کرد. از دیگر آثار نفیس خوشنویسی این بخش، آثار خوشنویسی مختلف از قرن هشتم به بعد است.

آثاری از اساتید بزرگ خوشنویسی از جمله یاکوت مستعصمی، محمدرضا مجلسی، سلطانعلی مشهدی، میرعلی و محی هروی، منشی گنابادی، عبدالجبار اصفهانی، ابوتراب، هاشم اصفهانی، شاهزاده بهرام صفوی، عبدالرشید دیلمی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا. کوچیچ نیز در این بخش هستند

2- بخش لاک و روغن کاری

مجموعه ای زیبا از انواع لاک الکل و اشیاء مذهبی، مدادی، جا طومار، جعبه، قاب آینه، ترازو، خودکار، جلد آلبوم و …. از آثار این بخش است.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

این آثار از جمله خاطرات گرانبهای اساتیدی چون: آقا صادق، میرزا بابایی شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی، آقا نجفعلی اصفهانی و… است. و فرهنگ عامه آراسته شده است.

3- قسمت گلدوزی دستبافت و سنتی

در این بخش منسوجات متنوع و منحصربفرد مربوط به دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. این آثار اغلب در مراکز مهم بافندگی ایران یعنی اصفهان، یزد، کرمان و کاشان بافته می شود و از انواع زری، ترمه، شال، مخمل، اطلس، تافته و… در قالب تابلو، لباس استفاده می شود. ، کیسه پول، کاسه قند و غیره. شانه، مداد، عمامه، چارقد، سوزن دوزی، فرش، پرده، رومیزی و غیره. به روش های مختلف مورد استفاده و استفاده قرار می گیرند: گلابتون دوزی، قلاب بافی، پولک دوزی، زره دوزی، تور دوزی، گل دوزی، خامه دوزی… تزئین می شوند. از دیگر آثار این اداره می توان به نمونه های نفیس خط ساخت اصفهان اشاره کرد که به روش رسم و قالب گیری روی پارچه تهیه شده است.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

همچنین فرش های معروف بشریت و شکر چاه که بر اساس نقوش زیبا و هنرمندانه استاد فقید عیسی بهادری بافته می شود از جمله آثار چشم نواز بافندگی و گلدوزی است.

4- تقسیم بندی

مجموعه ای متنوع از نقاشی های ایرانی در سبک ها و روش های مختلف این تالار را مزین کرده است. در این مجموعه آثاری شیوا از مینیاتورهای مکتب هرات، اصفهان، تبریز و نقاشی های تک چهره قاجار به همراه آبرنگ و رنگ روغن و موضوعات مختلف تصویرگری کتاب، مجالس حماسی و ادبی، بزمی و فرهنگ عامه به نمایش گذاشته شده است.

تابلوی ارزشمند و نفیس «چاوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به روش نقاشی رنگ روغن و مینیاتور روی چرم خلق شده است نیز از آثار این بخش به شمار می رود.

تابلوی منظوم مذهبی بی نظیری که زین العابدین مداح تبریزی در سال 1008 هجری قمری کشیده و به شاه عباس اول اهدا شده است از دیگر آثار ارزشمند و نفیس این اداره است.

موزه منحصر به فرد هنرهای تزئینی اصفهان

سایر آثار به نمایش گذاشته شده در این بخش متعلق به هنرمندان سرشناسی چون آقا رضا عباسی، محمدحسین توتی، معین موصر بهزاد، موزر الملک، مالک الشعراء، صنیع الملک، حبیب الله ساراوی، نادرالزمان، محمد مسیح و ابراهیم اصفهانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا