ایران گردی

موزه مردم شناسی نهبندان؛ جالب و تماشایی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: خانه سالاری یا موزه مردم شناسی نهبندان تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری استان خراسان جنوبی است که قدمت بنای آن به دوره قاجاریه برمی گردد و به نام مالک قبلی آقای سالاری نامگذاری شده است.

همچنین با بازدید از این جاذبه قسمت هایی مانند تصاویر آثار تاریخی، لباس های محلی، مراحل انجام فعالیت هایی مانند قالی بافی، کشاورزی و ریسندگی را مشاهده خواهید کرد.

برای نبندان زیبا

این شهر از نظر ناهمواری شامل ارتفاعاتی در شمال است که ارتفاعات آن به 2500 متر می رسد. کوه سرخ، قله بیدامشک و کوه بابک از جمله این ارتفاعات هستند.

شهرستان نبندان از شمال به کوه های کم ارتفاع شهرستان بهاران و بیرجند، از شرق به کوه های گرم افغانستان و شهرستان زابل، از غرب به ارتفاعات کوه های چشمه، شاهکو، هاری و کرمان و از جنوب به دامنه کوه های استند و استان های سیستان و بلوچستان محدود است.

آب و هوای نخبندان به دلیل مجاورت با کویر در گروه اقلیم گرم و خشک قرار دارد.

شهرستان نبندان دارای دو بخش «مرکزی» و «شاوسف»، دو شهر «نبندان» و «شاوسف» و پنج روستا است.

موزه مردم شناسی نخبندان;  جالب و دیدنی

منطقه نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با سیستان و استان های بلوچستان و کرمان، همجواری با پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار یکی از مناطق مهم ارتباطی است. ، و موقعیت راه های تجاری مهم استان خراسان.

همچنین وجود سنگ های قیمتی در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری بر اهمیت نبندان است.

مردم این منطقه از نظر قومی از اقوام اشکانی و آریایی هستند که از قبل از اسلام در این منطقه زندگی می کردند.

به غیر از مردم فارس، اقوام دیگری نیز در این منطقه زندگی می کنند، بلوچ ها و عرب ها. مردم نهبندان به گویش محلی نزدیک به گویش خراسانی تکلم می کنند و برخی از آنها به زبان سیستانی نیز صحبت می کنند. اکثر مردم نهبندان مسلمان و شیعه هستند.

معرفی موزه مردم شناسی نابندان

شهرستان نبندان یکی از شهرستان های استان خراسان جنوبی است که در شرق ایران قرار دارد و مرکز آن شهر نبندان است.

این شهرستان با استان فراه افغانستان و شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان که در گذشته شوسف نامیده می شد هم مرز است.

نهبندان را در گویش عوام و در گفتگو «نه» می گویند که جنبه صمیمانه و صمیمی دارد و بیشتر در مواقع رسمی به صورت «نهبندان» به کار می رود.

در گذشته بیشتر این سرزمین «نه» و «نیه» و شاید از قرن هفتم به بعد «نهبندان» نامیده می‌شد و احتمالاً با پیوستن روستای «بندان» در 75 کیلومتری جنوب شرقی «نو» رایج شد. به آن

موزه مردم شناسی نخبندان;  جالب و دیدنی

این منطقه گذشته بسیار غنی دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد موزه مردم شناسی در این شهر افتتاح شود تا مسافران به اینجا بیشتر با گذشته و آداب و رسوم مردم آشنا شوند.

این موزه در سال 1383 در خانه تاریخی سالاری این شهر شروع به کار کرد. خانه سالاری یکی از خانه های تاریخی شهرستان نبندان است و در بافت تاریخی این شهر قرار دارد که مساحتی در حدود 1800 متر مربع دارد. .

قدمت این بنا به دوره قاجاریه می رسد و به نام مالک قبلی آن آقای سالاری نامگذاری شده است.

موزه مردم شناسی نهبندان با مساحتی حدود 1800 متر مربع در خانه قدیمی نهبندان در میان خانه های تاریخی این شهر راه اندازی شد.

خانه را نوعی خانه با دو ایوان می دانند. با توجه به سبک معماری، این بنا در اواخر دوره قاجار ساخته شده و در دوره های بعد قسمت هایی به آن اضافه شده است.

برخی از قسمت های موزه شامل نمایشگاه عکس آثار تاریخی، لباس های محلی، مراحل کاشت، برداشت و برداشت محصولات کشاورزی، قالی بافی و ریسندگی است.

معماری جالب موزه مردم شناسی نبندان

این موزه در خانه تاریخی سالاری قرار دارد. این خانه معماری زیبایی دارد و به سبک خانه های دوره قاجار ساخته شده است.

خانه سالاری دارای دو ایوان با معماری زیبا است که این بنا را از بناهای مشابه متمایز می کند.

پلان این خانه مستطیل شکل به ابعاد 38×37 متر و ارتفاع 5 متر است.

موزه مردم شناسی نخبندان;  جالب و دیدنی

قسمت های مختلف این خانه شامل حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، استراحتگاه، انباری و سه آشپزخانه است و ورودی آن در قسمت غربی خانه قرار دارد.

موزه تأسیس شده در این خانه دارای هفت غرفه مختلف است که از جمله آنها می‌توان به غرفه ریسندگی، بافندگی، آهنگری، کشاورزی، کبریت‌سازی و نمایشگاه چراغ‌های سنتی، ابزار سنگی اشاره کرد.

علاوه بر این فضاهایی در این موزه ایجاد شده است که می توان اشیا و آثار تاریخی اهدایی مردم را در آن به نمایش گذاشت.

برای بازدید از موزه باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

زمانی که برای این کار نیاز دارید حدود یک ساعت است و در حالی که در حال گشت و گذار در مکان ها و قسمت های مختلف موزه هستید، می توانید معماری زیبای خانه را نیز بررسی کنید و لحظات خوشی را در کنار همراهان خود تجربه کنید.

موزه مردم شناسی نخبندان;  جالب و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا