ایران گردی

موزه مردم شناسی تفت کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه دارید، یکی از بهترین مکان های تفت برای بازدید، موزه مردم شناسی است. موزه مردم شناسی تفت در آرامگاه تاریخی شاه خلیل ثانی در شهر تفت واقع شده است.

در این موزه انواع وسایل معیشت، ابزار و وسایل روشنایی، نسخ خطی، ابزار تحریر و انواع مشاغل سنتی تفتی مانند چیلنگری، نوغان دری و تارسازی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

شما می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 از این موزه دیدن کنید.

معرفی موزه مردم شناسی تفت

این موزه در آرامگاه شاه خلیل ثانی در مرکز شهر تفت و در کنار مجموعه شاه ولی قرار دارد.

بنای مقبره به مساحت 400 متر مربع از خشت و گل ساخته شده و شامل رواق های جنوبی و شرقی، دو گنبد، حجره های ضلع غربی و گنبدی کاشی کاری شده (تزیین به نقوش علی) است که به عنوان خانقاه استفاده می شده است.

در زیر گنبد علاوه بر مقبره شاه خلیل، مقبره های دیگری نیز وجود داشت که سنگ های مرمری خوش تراش و ظریف بر روی آن ها قرار داده بودند.

شاه خلیل ثانی از نوادگان شاه نعمت اولی بود که در شهر حاتم هرات کشته و در محل کنونی به خاک سپرده شد.

موزه مردم شناسی تفت کجاست؟

بنای مذکور تحت عنوان مجموعه شاه ولی در سال 1386 بازسازی و پس از تجهیز در سال 1388 به عنوان موزه مردم شناسی تفت مورد استفاده قرار گرفت.

این بنا در اوایل قرن نهم توسط عارف شهیر، شاه نعمت الله ولی (متوفی ۸۳۴ هجری قمری و مدفون در ماهان کرمان) در سفر به تفت ساخته شد و در طول سالیان متمادی یکی از پایگاه‌های سلسله نعمت‌الله در این منطقه و تعدادی بود. از اولاد و اولاد شاه ولی در آنجا سکونت داشتند.

در سال 925 هجری قمری و پس از کشته شدن شاه خلیل دوم (از نوادگان شاه ولی) در هرات، جسد او را سوزانده و در خانقاه شاه ولی به خاک سپردند و به همین دلیل به مرور زمان به شاه خلیل خانقاه تغییر نام داد.

در مرمت های بعدی این بنا با مقبره، حرم و مسجد جایگزین شد.

امروزه از این خانقاه تنها مقبره شاه خلیل باقی مانده که دارای طرحی مربع با پوشش گنبدی است.

نشانی: ایران، استان یزد، تفت، میدان امام خمینی، مقبره شاه خلیل ثانی، مجتمع شاه ولی

ویژگی های منحصر به فرد موزه مردم شناسی تفت

بنای خانقاه و مقبره شاه خلیل ثانی به مساحت 400 متر مربع از خشت و گل ساخته شده و شامل 2 گنبد، رواق شرقی و جنوبی، گنبد کاشی کاری شده (با تزئینات نقشعلی) و حجره هایی در ضلع غربی است. .

کتیبه های تاریخی، کتیبه دور تا دور داخل و گنبد آجری زیبا از ویژگی های بارز این بنا است.

در گذشته از این مجموعه به عنوان خانقاه استفاده می شد و علاوه بر قبر شاه خلیل، قبرهای دیگری نیز وجود داشت که بر روی آن سنگ های مرمر با کنده کاری های ظریف و پیچیده نصب شده بود.

این بنا حدود 400 متر مربع مساحت دارد و از قسمت های مختلفی از جمله ایوان های شمالی، جنوبی و شرقی، دو گنبد و حجره های ضلع غربی تشکیل شده است. این موزه از دو بخش تشکیل شده است که در آن 196 نمایشگاه وجود دارد.

موزه مردم شناسی تفت کجاست؟

در این موزه می توانید ماکت هایی از مشاغل و حرفه های قدیمی منطقه، آداب و رسوم آنها و آثار و اشیای باستانی یافت شده در تفت و خارج از استان را مشاهده کنید.

از ادوات و ادوات مورد استفاده مردم در گذشته که در این موزه وجود دارد می‌توان به ریسندگی، حلاجی، نوغان دری، قفل‌سازی و ریسمان‌سازی به همراه ملاقه و پیکره‌های انسانی اشاره کرد. برخی از اقلامی که مردم به موزه اهدا کرده اند شامل پانا، زیلو، آینه های مختلف، شمعدان و چراغ است.

علاوه بر همه اینها، می توانید مواردی مانند نگهداری مواد غذایی و اقلام پخت و پز، اقلام حمام، وسایل نورپردازی، اقلام تعزیه، نسخه های خطی، ابزار نظامی را فهرست کنید.

موزه مردم شناسی تفت با 196 نمایشگاه شامل 2 بخش است که در داخل آن; ماکت هایی از مشاغل و حرفه های قدیمی منطقه، آداب و رسوم آنها و آثار و اشیای قدیمی یافت شده در تفت و خارج از استان (از قرن پنجم هجری) به نمایش گذاشته شده است.

با جزئیات بیشتر، گنجینه های موزه مردم شناسی تفت عبارتند از:

ابزار و ادوات کارگاه های سنتی تفت: ریسندگی، خلجی، نوقخان دری، چیلنگری ( آهنگری) و مفتول سازی به همراه ملاقه و پیکره های انسانی.

وسایل نگهداری مواد غذایی و آشپزی و خوردن: کاسه ها و بشقاب های مسی، قابلمه های سنگی، سبدهای حصیری، ظروف سفالی و صندلی ها.

وسایل استحمام : سنگ حنابندان سینی پا و وان

وسایل روشنایی: لامپ و پیه سوز

ابزار تعزیه: زره، سپر، میخ و شمشیر

اشیای اهدایی در مقبره شاه خلیل: تابلو، زیلو، آینه، شمعدان، چراغ و…

نسخ خطی: قرآن، ادعیه و کتابت

ادوات نظامی: انواع تفنگ و باروت

در این موزه برای هر فصل برنامه های آیینی خاصی اجرا می شود که از جمله آنها می توان به نمایش آلات تعزیه و عزاداری، انار چینی و … اشاره کرد.

موزه مردم شناسی تفت در حوزه فرهنگی شهرستان تفت بسیار حائز اهمیت است و محیطی برای مطالعه و تحقیق جوانان این سرزمین تاریخی و متمدن است.

موزه مردم شناسی تفت کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا