ایران گردی

موزه ایران باستان؛ موزه‌ای که باید دید

تودی تریپ: همه ما کم و بیش از سلسله های تاریخی و ترتیب به قدرت رسیدن آنها می دانیم. اما کمتر کسی است که بداند تاریخ ایران به این سلسله ها ختم نمی شود و قدمت این سرزمین کهن به دوران قبل از اختراع خط می رسد.

اگرچه بخشی از تاریخ و گذشته این سرزمین را در کتاب های درسی خوانده ایم، اما از بیشتر تاریخ ایران آگاهی نداریم و یا به منابع کافی دانش دسترسی نداریم. اینجا جایی است که موزه ها برای علاقه مندان به تاریخ و نمایش آثار تاریخی از دوره های مختلف است.

البته در هر شهر و روستای توریستی موزه ای وجود دارد که آثار تاریخی را ارائه و به نمایش می گذارد. اما این موزه‌ها فقط به آثار برگرفته از این منطقه اختصاص دارند و برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ ایران، به موزه جامع‌تر موزه ملی ایران مراجعه کنید که با جمع‌آوری آثاری از مناطق مختلف، دوره‌های مختلف تاریخی را به خوبی نمایش می‌دهد. ایران

موزه ایران باستان;  موزه ای که باید دید

تاریخچه جالب موزه ایران باستان

مرتضی قلی خان ممتاز الملک در سال 1295 یکی از اتاق های مدرسه دارالفنون تهران را به موزه تبدیل کرد و بیش از 270 شی تاریخی را در آن جمع آوری کرد.

پس از مدتی که کاوش های باستان شناسی آغاز شد (1306) فضای خالی تحت عنوان موزه به شدت احساس شد و در نتیجه دستور ساخت موزه صادر شد. ابتدا این کمیسیون در سال 1308 برای طراحی نقشه مناسب برای موزه ایران نزد آندره گدار فرانسوی فرستاده شد.

این معمار فرانسوی با بررسی سبک معماری ایرانی و با الهام از ایوان طاق کسری، طرحی مطابق با معماری و تاریخ ایران طراحی کرد.

این طرح در سال 1314 در اختیار معماران ایرانی حاج عباس کولی میمار باشی و استاد مراد تبریزی قرار گرفت تا عملیات ساخت را آغاز کنند و سرانجام پس از دو سال کار موزه ملی ایران به بهره برداری رسید.

موزه ایران باستان;  موزه ای که باید دید

مجموعه موزه ملی ایران یکی از بناهای دیدنی تهران است و دارای دو ساختمان مجزا است. ساختمانی که با آجرهای قرمز دیده می شود، همان ساختمانی است که توسط یک معمار فرانسوی طراحی شده و امروزه عنوان قدیمی ترین موزه کشور را به خود اختصاص داده است.

این بنای قدیمی متعلق به دوره های پیش از تاریخ و تاریخی است و موزه ایران باستان نام دارد. در سمت دیگر این ساختمان قدیمی ساختمان نسبتاً جدیدی را خواهید دید. این بنای جدید در سال ۱۳۷۵ با طراحی الهام گرفته از سبک معماری ساسانی افتتاح شد. در این بنا از اوایل دوره اسلامی تا دوره قاجاریه را پوشش می دهد و به موزه دوره اسلامی معروف است.

موزه ایران باستان ساختمانی دو طبقه است. در طبقه اول موزه آثاری از دوران پارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ را خواهید دید. در طبقه همکف این بنا، بازدید از عصر مفرغ و آهن با دوره هخامنشی و سلوکی آغاز شده و ادامه یافته و در دوره اشکانی و ساسانی به پایان می رسد.

موزه ایران باستان;  موزه ای که باید دید

گنجینه گرانبهایی از موزه ایران باستان

اشیای تاریخی به ترتیب قدمت در موزه ایران باستان قرار داده شده است. در واقع مسیری که قرار است از آن بازدید شود، از قدیمی ترین دوره به جدیدترین دوران می رود.

قدیمی ترین اشیاء متعلق به دوره های مختلف پارینه سنگی است. قدمت اشیای سنگی این محوطه بین 800 هزار تا یک میلیون سال است که نشان از حضور انسان های اولیه در فلات ایران دارد.

هر چه جلوتر بروید، اشیاء قدیمی تر می شوند. برای مثال ابزارهای سنگی مربوط به 10000 سال پیش نیز در این منطقه یافت می شود.

آثار اقوام آریایی در فلات پهناور ایران به ویژه هنر مفرغ لرستان، نقوش نمادین مهرها، تدفین به صورت جنین در تابوت های سفالی با قیر و کشف شده از تپه حسننوی آذربایجان، قانون حمورابی. ، کتیبه ها و مجسمه های دوره باشکوه هخامنشی به ویژه آثار کاوش در تخت جمشید، آثار یونانی، آثار اشکانی، آثار ساسانی و غیره. مجموعه ای بسیار غنی از تاریخ و تمدن کشور ارائه کرده اند.

موزه ایران باستان;  موزه ای که باید دید

از جمله این آثار می توان به آثار بسیار ارزشمند دیگری مانند مرد نمکی (یکی از مردان نمکی که در معدن نمک چهارآباد زنجان یافت) اشاره کرد.

آثاری که در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شده اند تنها بخشی از آثار و اشیایی هستند که در خزانه های این موزه نگهداری می شوند. بسیاری از اکتشافات ارزشمند کشور به دلیل کوچک بودن فضای موزه (چون این موزه در آن زمان ساخته شده و بر اساس حجم اکتشافات زمان خود ساخته شده است) در خزانه های آن نگهداری می شود.

موزه ایران باستان در مقایسه با موزه‌های معروف جهان، از معدود موزه‌هایی است که بیشتر آثار آن علمی و با ویژگی‌های تاریخی، محل کشف آن‌ها، گروه کارشناسان و باستان‌شناسان و با دانش مختلف است. لایه ها به دست می آید. در نتیجه آثار این موزه دارای هویت و هر کدام دارای شناسنامه هستند.

موزه ایران باستان;  موزه ای که باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا