ایران گردی

موزه‌گردی در موزه هنرهای معاصر کرمان

تودی تریپ: موزه هنرهای معاصر کرمان (موزه صنعتی) به عنوان دومین موزه تجسمی ایران پس از موزه هنرهای معاصر تهران شناخته می شود. موزه هنرهای معاصر کرمان در خیابان شریعتی، نرسیده به باغ ملی واقع شده است. موزه صنعتی کرمان مجموعه ای دیدنی از هنرهای معاصر ایران و جهان را در خود جای داده است.

در این موزه آثار هنرمندان ایرانی چون کمال مولک، اکبر صنعتی زاده، پرویز تناولی، سهراب سپهری، علی اکبر یاسمی و تعدادی دیگر از هنرمندان به چشم می خورد. همچنین آثار هنرمندانی چون واسیلی کاندینسکی، تام فیلیپس، آگوست رودن و هنری مور در موزه هنرهای معاصر کرمان قابل مشاهده است.

معرفی موزه هنرهای معاصر کرمان

موزه صنعتی کرمان مجموعه ای دیدنی از هنرهای معاصر ایران و جهان را در خود جای داده است. آثاری از هنرمندان ایرانی همچون کمال الملک، اکبر صنعتی زاده، پرویز تناولی، سهراب سپهری، علی اکبر یاسمی و تعدادی دیگر از هنرمندان در این موزه به چشم می خورد. همچنین آثار زیبایی از هنرمندان خارجی همچون واسیلی کاندینسکی، تام فیلیپس، آگوست رودن و هنری مور در موزه هنرهای معاصر کرمان به چشم می خورد.

گشت موزه در موزه هنرهای معاصر کرمان

ساختمان اصلی این موزه در ابتدا پرورشگاه بوده که در سال 1295 هجری قمری به دست حاج اکبر صنعتی زاده در مساحتی حدود 45000 متر مربع به عنوان بانی بنا افتتاح شد. در سال 1328 هجری شمسی شاهد آغاز فعالیت های فرهنگی پرورشگاه بودیم، از این رو با احداث کارگاه و برپایی نمایشگاهی از آثار استاد صنعتی زاده آغاز شد. در سال 1340 هجری شمسی یکی از اولین کتابخانه های کرمان با 15700 جلد کتاب هنر به مجموعه اضافه شد که توسط عبدالحسین سانتی زاده فرزند استاد انجام شد.

نهالستان صنعتی زاده در سال 1356 هجری شمسی برای جمع آوری و نمایش آثار استاد و سایر هنرمندان به موزه تبدیل شد که در حال حاضر شامل 1500 اثر از جمله نقاشی و مجسمه 83 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند خارجی است. از آثار به نمایش گذاشته شده در موزه صنعتی زاده می توان به نقاشی های معرق سنگ، گچ، مرمر، برنز، مجسمه های چوبی، نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن و سیاه قلم اشاره کرد.

ساختمان اصلی موزه خطی است و برای پی‌سازی از خشت خام و برای نما از آجر تراش استفاده شده است.

گشت موزه در موزه هنرهای معاصر کرمان

سقف این موزه گنبدی شکل به سبک معماری سنتی ایرانی است. در جلوی ساختمان رواقی قرار دارد که به سبک ایرانی برای محافظت، سایه‌اندازی و خنک‌سازی اتاق‌ها استفاده می‌شود. ورودی بنا ترکیبی از کاشی و آجر فیروزه ای و سیاه را نشان می دهد که در سال 1327 به بنای اصلی اضافه شده و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

ساختمان تزئینات خاصی ندارد. اما از نظر معماری حائز اهمیت است و آخرین روزهای تلفیق معماری سنتی را نشان می دهد. محوطه موزه نیز با روش های باغبانی ایرانی محوطه سازی شده است. این موزه در چند دوره بازسازی شده است. آخرین بازسازی مربوط به سال 1392 می باشد.

برای استاد اکبر صنعتی زاده

در بین بچه های پرورشگاه دانش آموزی با استعداد و هنرمند بود که از همان روزهای اول هنر نقاشی خود را به حاج اکبر نشان داد. وقتی حاج اکبر از استعداد این کودک در نقاشی و مجسمه سازی مطلع شد، او را تشویق و حمایت کرد.

گشت موزه در موزه هنرهای معاصر کرمان

این کودک در 6 ماهگی پدرش را بر اثر طاعون و مادرش را در 8 سالگی از دست داده بود. حاج اکبر نام و نام خانوادگی خود را علی اکبر سنتی انتخاب کرد. بدین ترتیب این کودک با نام موسس پرورشگاه بزرگ شد.

پدر مجسمه‌سازی ایران دوره‌های اولیه هنری خود را نزد استادان کرمانی گذراند و سپس برای دوره‌های تخصصی مجسمه‌سازی به تهران اعزام شد.

در آن زمان این دوره های تخصصی در مدرسه صنایع دستی مسترفه که به همت مرحوم کمال الملک تأسیس شده بود با راهنمایی اساتیدی چون بهزاد و طاهرزاده (میناتوریست)، ابوالحسن صدیکی (مجسمه ساز) و حیدریان.

استاد علی اکبر صانعی تا پایان عمر به عضویت دائم فرهنگستان هنر ایران باقی ماند و به عنوان منتخب فرهنگستان هنر انتخاب شد.

او همچنین تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه صنعتی در کرمان و تهران به نام او ثبت شده است. ویژگی متفاوت و منحصر به فرد آثار استاد خلق تصاویر در قالب مجسمه است.

یکی از مشهورترین آثار او فرشته عدالت است که به همراه ابوالحسن صدیکی و ارژنگ رحیم زاده آن را در ورودی کاخ دادگستری تهران طراحی و خلق کردند.

گشت موزه در موزه هنرهای معاصر کرمان

استاد صنعتی در سال های پایانی عمرش بر اثر سکته قدرت تکلم خود را از دست داد و نیمه چپ بدنش نیز فلج شد.

وی در اسفند 1383 به دلیل عوارض ریوی و تنفسی در بیمارستان ایرانمهر بستری و پس از بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شد.

سرانجام در صبح روز 13 آوریل 2005 در سن 90 سالگی درگذشت. پیکر این معلم عزیز در قطعه هنرمندان بهش زهرا به خاک سپرده شده است.

در حال حاضر دو هزار تابلوی رنگ روغن و 400 مجسمه عظیم به جا مانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا