ایران گردی

موزه‌گردی در موزه ملک مشهد

تودی تریپ: خانه تاریخی حاج حسین ملک از معماری دوران قاجار در مشهد باقی مانده است. به جرات می توان گفت که در فهرست خانه های تاریخی مشهد، این بنا از معدود بناهایی است که همیشه پذیرای بازدیدکنندگان است و دلیل این امر نه قدمت تاریخی بنا، بلکه آثار هنری است. هر روز در پشت دیوارهای سفالی این بنا ایجاد می شوند و بخشی از هویت فرهنگی شهر در معرض دید گردشگران قرار می گیرند. در ادامه Utravez قصد دارد «خانه تاریخی ملک» را به شما معرفی کند. به ما بپیوند.

موزه ملک در مشهد

قدمت خانه تاریخی ملک به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد که در آن زمان حاج حسین ملک یکی از ثروتمندترین مردان کشور بود. مردی که در سال 1284 از تهران به مشهد نقل مکان کرد و با تصاحب اموال پدرش صاحب ثروت هنگفتی شد.

پس از 20 سال اموال خود را وقف امور خیریه کرد و سرانجام در سال 1351 درگذشت و در حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

بازدید از موزه ملک در مشهد

وقتی خانه مالک را می بینید، می فهمید که معماری یکپارچه جلوه خاصی به آن بخشیده است. در ساختمان این خانه علاوه بر سبک معماری سنتی ایرانی، ویژگی هایی از معماری اروپایی نیز به چشم می خورد.

این خانه دو طبقه با زیربنای 600 متر و زمینی به مساحت 1659 متر مربع فضای وسیعی را به خود اختصاص داده است که با بافت مدرن شهر در تضاد است، اما آنچه امروزه از خانه باقی مانده تنها نمای بیرونی ساختمان و فضای داخلی آن است. به طور کامل نابود شده است.

در همان ابتدا، نمای بیرونی خانه، پنجره های چوبی متعدد و آجرکاری های ظریف توجه شما را به خود جلب می کند.

وقتی وارد خانه می شوید، یک حوض بزرگ و چند چمن در اطراف آن می بینید. شما توسط حصار تاریخی این ملک احاطه شده اید و نیمکت هایی برای استراحت و تماشای این زیبایی وجود دارد.

طبقه اول خانه به سقف مشبک و منبت کاری اش معروف است و اگر به هنر اصیل ایرانی علاقه زیادی دارید، گچ بری شومینه شما را ناپدید می کند.

بازدید از موزه ملک در مشهد

اتاق های طبقه بالای خانه مانند موزه ای است که ویترین هایی در دیوارها تعبیه شده است و آثار هنرمندان کارگاه و وسایل متعلق به خانه را در خود جای داده است.

جالب است بدانید در حین کاوش در زیر خاک این بنا، حمامی 127 متری کشف شد که می توان گفت یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین حمام های ایران است.

بخش‌های مختلف این حمام مانند هنرستان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، انبار چوب و آتشدان، معماری اسلامی آن را نشان می‌دهد.

بازدید از موزه ملک در مشهد

بخشی از خانه ملک به موزه اختصاص دارد. پس از بازدید از بخش‌های مختلف و گفتگوی دوستانه با هنرمندانی که آثارشان را خلق می‌کنند، می‌توانید یک ساعت به تنهایی از موزه خانه ملک دیدن کنید.

در حیاط خانه مغازه کوچکی برای عرضه محصولات سنتی، هنر و صنایع دستی مشهد وجود دارد. حیاط هم جای بسیار تمیزی است. به خصوص اگر بهار را برای بازدید از این خانه اختصاص داده باشید، این شانس را دارید که از فضای سبز حیاط بهره ببرید.

بازدید از موزه ملک در مشهد

این خانه که روزگاری محل سکونت حاج حسین مالک بوده است در ضلع شرقی خیابان امام خمینی، جاده مالی، روبروی اداره دارایی مشهد (ارگ سابق) واقع شده است.

برای رسیدن به آن در هر جای مشهد که هستید می توانید از مترو (خط 1) استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی (ره) پیاده شوید و حدود 10 دقیقه پیاده روی کنید تا به خانه ملک برسید. این ویدیوی زیبا از خانه مالک را در آپارات ببینید!

ساعت کاری خانه ملک از 8 صبح تا 18 بعد از ظهر است و در روزهای تعطیل و ایام سوگواری تعطیل است.

بازدید از منزل ملک در تمامی روزهای سال (به استثنای تعطیلات رسمی و ایام سوگواری) امکان پذیر است.

تاکسی و ماشین شخصی در دسترس گردشگران و شهروندان است. خوشبختانه خیابان امام خمینی مشمول طرح ترافیک مشهد نیست.

بازدید از این خانه به تمامی علاقمندان به سبک معماری و هنر ایران توصیه می شود.

برخی از قسمت های خانه دارای پله هایی است که برای افراد مسن و معلول می تواند سخت باشد.

از آنجایی که این خانه امروزه به یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شده است، بازدید از آن رایگان است.

بازدید از موزه ملک در مشهد

بازدید در ایام نوروز به شما این امکان را می دهد که از کارگاه های هنری برگزار شده در خانه ملک بهره مند شوید.

مجموعه تاریخی خانه های موجود در این ملک سوژه ای عالی برای عکاسی، عکاسی با هنرمندان خلق آثار، عکاسی با آثار هنری، موزه ها، دیوارهای آجری و راهروها، عکاسی در حیاط خانه و باغ است. در هر قسمت از این خانه کاوش کنید و سوژه ای برای عکاسی پیدا خواهید کرد. اما نکته مهم این است که برای عکس های تبلیغاتی باید مجوز لازم را دریافت کنید.

توصیه می کنیم قبل از گرفتن دوربین و سه پایه خود با مدیریت املاک تماس بگیرید و از تعداد عکس های موجود مطمئن شوید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 05138518386 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا