ایران گردی

موزه‌گردی در موزه شهر سوخته

تودی تریپا _ خدمات توریستی: اگر به تاریخ علاقه دارید و اطلاعات بیشتری در مورد آن می خواهید شگفتی های شهر در حال سوختن برای دریافت آن باید از موزه او دیدن کنید. در این موزه اقلام شگفت انگیزی وجود دارد که قطعا مجذوب دیدن آنها خواهید شد.

وجود جمجمه با آثار جراحی روی آن، چشم مصنوعی با مویرگ های طراحی شده با سیم طلا، قدیمی ترین صفحه شطرنج جهان، خط کش با دقت میلی متری و جواهرات تاریخی از جمله این آثار است.

آشنایی با موزه شهر سوخته

شهر سوخته دولات یک دولت شهر باستانی 5000 ساله است که قدمت آن به عصر برنز باز می گردد.

این منطقه بسیار مهم ماقبل تاریخ در 60 کیلومتری جنوب شرقی زابل و شش کیلومتری قلعه رستم در غرب جاده زابل – زاهدان قرار دارد که یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی جهان محسوب می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در سال 2013. .

بقایای این شهر باستانی 280 هکتار وسعت دارد.

موزه شهر سوخته واقع در 56 کیلومتری زابل زاهدان، موزه ای کاملا تخصصی در زمینی به مساحت 20 هکتار روبروی شهر سوهته است که در سال 1381 افتتاح شد و شامل تالار اداری، پژوهشی، پذیرایی، آمفی تئاتر، موزه و کتابخانه می باشد.

قدم زدن در موزه شهر سوخته

در این موزه منطقه ای می توانید یافته های باستان شناسی کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را ببینید.

این موزه از سه بخش تشکیل شده است که بخش باستان شناسی اطلاعاتی از جمله مشخصات سایت، محوطه باستانی شهر سوخته، کوه خوجه، دهانه گلمان، اسپایدی، جیرفت، خراسان جنوبی و سایر آثار تاریخی و باستانی منطقه جنوب شرق را جمع آوری می کند تا از بازدید کنندگان.

بسیاری از اشیاء به دست آمده از شهر سوخته مانند مهره ها، اشیاء سفالی و سنگی، نمونه های بازسازی شده گورهای باز با اسکلت، مجسمه و… در موزه شهر سوخته در معرض دید محققان و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ قرار گرفته است. بیشتر و بهتر بدانیم.

بخش مردم شناسی به معرفی موضوعاتی چون ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، پوشاک، غذا، صنایع دستی در ارتباط با مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان می پردازد.

در قسمت زمینی رمپ، بوم شناسی سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی شده است که به این منظور ویترین هایی برای تهیه گونه های جانوری و گیاهی منطقه (آبزیان آب شور از … استان) در کنار یک آکواریوم بزرگ نصب شده است.

این بخش از بخش های جذاب موزه برای کودکان و نوجوانان است.

نمای بیرونی ساختمان به مساحت سه هکتار محوطه سازی شده است که شامل مجموعه ای از 20 آلاچیق، بلوک و دسترسی آسان، پارکینگ عمومی و سرپوشیده، فضای سبز، زمین بازی کودکان و امکانات ورزشی و سرویس بهداشتی عمومی می باشد.

قدم زدن در موزه شهر سوخته

ویژگی های جالب موزه شهر سوخته

تقریباً در سال 1382 موزه شهر سوخته به طور رسمی افتتاح شد و اکنون همه می توانند به راحتی از آن بازدید کنند. در این موزه آثار قدیمی زیادی وجود دارد که تاریخچه برخی از آنها به 5000 سال پیش باز می گردد.

موزه شهر سوخته زابل در زمینی به مساحت 20 هکتار واقع شده است.

نمای بیرونی ساختمان موزه به مساحت 3 هکتار با حدود 20 آلاچیق، سرویس بهداشتی عمومی، پارکینگ عمومی، سنگفرش بلوک و مسیر دسترسی آسان، فضای سبز و امکانات ورزشی محوطه سازی شده است.

می توانید بلیط هواپیما زابل را در هر کجای دنیا خریداری کنید و به دیدن این مجموعه فوق العاده بروید. موزه شهر سوخته دارای تالار پذیرایی، بخش های اداری، سالن آمفی تئاتر، بخش های علمی، کتابخانه و تالار موزه است.

در هر یک از این بخشها آثار تاریخی مربوط به باستان شناسی استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و سایر شهرها وجود دارد.

این موزه از سه قسمت مختلف تشکیل شده و آثار گردآوری شده با توجه به قدمت در این قسمت ها قرار گرفته است.

بیشتر آثار به دست آمده از شهر سوخته مانند اشیاء سنگی و سفالی، مهره‌ها، نمونه‌های بازسازی شده قبرهای یافت شده با اسکلت، ابزار کشاورزی و شکار، مجسمه‌ها در این موزه به چشم می‌خورد و در معرض دید مردم قرار می‌گرفت تا اینکه به در مورد این شهر تاریخی بیشتر بدانید.

بخش مردم شناسی موزه شهر سوخته در ارتباط با مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی طراحی شد و موضوعاتی مانند ادبیات شفاهی، صنایع دستی، مشاهیر، پوشاک، فرهنگ و آداب و رسوم و غذا معرفی شد.

در طبقه همکف اکولوژی سیستان و بلوچستان و مناطق جنوب شرقی ایران معرفی شده و ویترین هایی برای کالبد شکافی برخی جانوران و گیاهان وجود دارد که بسیار زیبا هستند.

در مجاورت این ویترین ها آکواریوم بزرگی قرار دارد که آبزیان آب شور سیستان و بلوچستان را در خود جای داده است و می توانید از تماشای آن لذت ببرید.

در موزه شهر سوخته قدم بزنید

همچنین می توانید از قدیمی ترین تخته نرد موجود در جهان دیدن کنید. این تخته تخته نرد تاریخی 60 قطعه زیبا دارد و شیوه نواختن آن تا به حال کشف نشده است.

علاوه بر این، یک خط کش چوبی با قدمت 5000 سال در موزه شهر سوخته دیده می شود.

این خط کش 10 سانتی متری بسیار دقیق بوده و دقت آن تقریباً معادل نیم میلی متر است. یکی از شگفت انگیزترین اشیای این موزه، چشم مصنوعی است که در گورستان شهر سوخته یافت شده است.

این چشم مصنوعی از قیر، طلا و پی ساخته شده و جلوه ای بسیار دیدنی دارد.

در موزه تاریخی شهر سوخته یک شانه چوبی زیبا و تزئین شده با مروارید وجود دارد که متعلق به 4700 سال است و دیدن آن توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا