ایران گردی

موزه‌گردی در موزه حمام قدیمی قریشی رفسنجان

تودی تریپ: موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالب ترین موزه های مردم شناسی کشور است که در آن می توانید انواع مجسمه ها، عتیقه جات، ماشین های بافندگی و ریسندگی، آسیاب های آبی و … را ببینید. این موزه که در حمام قدیمی آقا سید مهدی قریشی توسط رفسنجانی تأسیس شده است، آداب و رسوم رفسنجانی را به نمایش می گذارد.

آشنایی با موزه حمام قدیم قریشی رفسنجان

موزه مردم شناسی رفسنجان واقع در میدان موزه رفسنجان یکی از منحصر به فردترین، زیباترین و جالب ترین موزه های مردم شناسی ایران است. این موزه شامل انواع مجسمه های مومی، عتیقه، ماشین های ریسندگی و بافندگی و آثار تاریخی موجود در منطقه رفسنجان است.

موزه مردم شناسی و دیرینه شناسی رفسنجانی در مکانی به نام «حمام قدیم آقا سید مهدی قریشی رفسنجانی» واقع شده است که از آثار ملی و تاریخی بسیار اهمیت دارد. رفسنجان نیز در جنوب شرقی ایران و شمال غربی کرمان واقع شده و دارای بزرگترین جنگل دست کاشت جهان است.

رفسنجان از شمال شرقی با زرند، از شمال غربی با بافیق، مهریز و انار، از غرب به شهرستان بابک و از جنوب و جنوب غربی به ترتیب با سیرجان و بردسیر همسایه است. رفسنجان تنها 100 کیلومتر با کرمان فاصله دارد و جاذبه های آن مانند خانه حاج آقا علی (بزرگترین خانه خشتی جهان)، بادگیر معین، حصار قدیمی رفسنجان، کاروانسرای وهاب زاده و بازار تاریخی رفسنجان فاصله چندانی با موزه رفسنجان ندارند. انسان شناسی

موزه مردم شناسی رفسنجان در محوطه دائمی حمام تاریخی آقا سید مهدی قریشی واقع شده است. حمام با تلفیقی از سبک معماری ایرانی و مغولی ساخته شده است و در زمان بازسازی هنوز قسمت هایی از تبله، خزانه، رختکن، دهلیز و آتش دانش حفظ شده است.

گشت موزه در موزه قدیمی حمام قریشی رفسنجان

این بنا به دلیل اینکه متعلق به اوایل دوران قاجار در بیش از 200 سال پیش است، یکی از مهمترین بناهای رفسنجان محسوب می شود. با توجه به اهمیت زندگی مردم رفسنجان برای رونق اقتصاد کشور و احترام به آنچه از آثار تاریخی، فرهنگی و بومی برجای مانده باید موزه احداث شود. سرانجام «موزه مردم‌شناسی رفسنجان» که به «موزه دیرینه‌شناسی رفسنجان» نیز معروف است، در زمینی به مساحت 1000 متر مربع که زیربنای حمام آقا سید مهدی است افتتاح شد.

رفسنجان یکی از شهرهای بزرگ استان کرمان است که میزبان تعدادی از جاذبه های گردشگری است. این شهر دارای گذشته ای تاریخی است و بناهای مختلف در گوشه و کنار آن حکایت از این تاریخ دارد. یکی از این بناها حمام آقا سید مهدی است که امروزه موزه مردم شناسی رفسنجان را در خود جای داده است.

با مراجعه به موزه مردم شناسی رفسنجان می توانید از گذشته مردم این شهر، نوع پوشش، ابزاری که استفاده می کردند و روش کسب و کار آنها در قدیم مطلع شوید. این موزه علاوه بر سازهای قدیمی و سازهای تاریخی، دارای تعدادی مانکن از زنان و مردان رفسنجانی است که از سبک زندگی و سنت های گذشته حکایت می کند.

ویژگی های درخشان موزه قدیمی حمام قریشی رفسنجان

یکی از مهم ترین جاذبه های فرهنگی و تاریخی رفسنجان، موزه مردم شناسی آن است که در حمامی قدیمی به نام آقای سید مهدی قریشی قرار دارد. این بنای قدیمی در گذشته به نام سازنده آن سید مهدی قریشی از خیرین و تجار سرشناس رفسنجانی معروف بوده است.

گشت موزه در موزه قدیمی حمام قریشی رفسنجان

قدمت بنای حمام به اوایل دوره قاجاریه می رسد. این حمام در سال 1383 پس از مرمت و بازسازی به موزه باستان شناسی، مردم شناسی و دیرینه شناسی رفسنجان تبدیل شد.

موزه مردم شناسی رفسنجان دارای انواع مجسمه ها، عتیقه جات، ماشین های بافندگی، ماشین های ریسندگی، گلدان های آبی، دست نوشته های کاغذی قدیمی، زیورآلات، ظروف سنگی، سرامیک و تعدادی عکس از بزرگان و فرمانروایان شهر رفسنجان (متعلق به اواخر قاجار و اوایل) است. پهلوی).

علاوه بر این، موزه دارای مانکن های مختلفی است که به موضوعات مختلف می پردازند. از آداب و رسوم عروسی رفسنجانی ها در دوره قاجاریه، زنان با سینی های پر از گل، سکه و انواع خوراکی ها از جمله پسته رفسنجانی، مردانی با لباس محلی در حال نواختن طبل و شیپور و مردی با لباس جاهلی و … کلاه

بخش دیگری از حمام های سنتی مانند تخته چوب حنابندان، سنگ پا، شانه چوبی و ظروف مسی را به نمایش می گذارد. ابزار نظافت مانند تیغ و آینه، زیور آلات و یافته های یک مقبره تاریخی در حاشیه شهر رفسنجان در قسمت دیگری قرار دارد.

در آخرین اتاق حمام آقا سید مهدی قریشی رفسنجان نمونه هایی از تمپوه های گلی (وسیله انتقال آب)، آجرهای سنتی متعلق به بناهای مختلف رفسنجان، وان های غلات بزرگ، سنگ آسیاب های قدیمی و سنگ قبرهای تاریخی را می توان مشاهده کرد.

یکی از جالب ترین اشیا در این حمام مخزن تصفیه آب است. آب از این ظرف مخصوص نفوذ می کند و در طی این نفوذ املاح آن جدا می شود. در برخی ویترین ها و طاقچه های موزه انواع کلون ها و قفل های در و یکی از گوشی های دست اول وارداتی به رفسنجان به نمایش گذاشته شده است.

بازدید موزه از موزه قدیمی حمام قریشی رفسنجان

در بخش صنعت و معدن موزه مردم شناسی رفسنجان ماشین آلاتی مانند خرمن کوب، انبر کاشت، ابزار سنتی کشاورزی، گاری دستی و گاوآهن وجود دارد. یک کارگاه کوچک آهنگری نیز شبیه سازی شده است که مجسمه آهنگر و شاگردش در آن قرار داده شده است. بر روی یکی از دیوارهای حمام تابلویی نشان دهنده صورت مالی شهرداری رفسنجان در سال 1343 هجری شمسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا