ایران گردی

موزه‌گردی جالب در موزه جنگ خرمشهر

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: موزه نظامی خرمشهر (مرکز فرهنگی دفاع مقدس) ساختمان سابق شرکت نفت خرمشهر است که در خیابان امام خمینی (لبشات سابق) و جنب پل شهید جهان آرا (پل فلزی) واقع شده است. این بنا در اواخر مهر 1359 به اشغال دشمن درآمد و پس از آزادسازی خرمشهر به محل موزه نظامی تبدیل شد.

ساختمان این موزه در سال 1309 ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت مورد استفاده قرار گرفت. در طول هشت سال جنگ تحمیلی، این ساختمان به عنوان نقطه رصد نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. با بازسازی گوشه ای از ساختمان اداری شرکت نفت در سال 1354، این مکان به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح شد. این موزه امروز به عنوان یکی از جاذبه های خرمشهر آماده پذیرایی از گردشگران است.

آشنایی با موزه نظامی خرمشهر

در مورد ساختمان موزه نظامی خرمشهر نیز باید گفت که این بنا برای اولین بار در سال 1309 طراحی و ساخته شد و در اختیار شرکت نفت قرار گرفت.

موزه گردی جالب در موزه نظامی خرمشهر

اما پس از شروع جنگ و اشغال بخش‌هایی از خرمشهر، این بنای بلند و مستحکم به دلیل موقعیت مکانی توسط نیروهای بعثی به پست دیده‌بانی تبدیل شد. این بنا که خاطرات تلخ زیادی از جنگ تحمیلی داشت، در سال ۱۳۷۵ به جای تخریب، مرمت و به موزه نظامی خرمشهر تبدیل شد.

همانطور که گفته شد، موزه نظامی خرمشهر آثار تاریخی ارزشمندی را در سه بخش مختلف به نمایش گذاشته است. موزه جنگ خرمشهر از اولین اصابت خمپاره در شهر تا تصاویر به یادماندنی لحظه آزادی، آثار ارزشمند بسیاری از دوران اشغال این شهر بدبخت را در میان دیوارهای در حال فروپاشی خود جای داده است.

حتی برخی از نوشته های اشغالگران بر روی دیوار هنوز دست نخورده است: «آمدیم که بمانیم» جمله ای است که بر روی یکی از دیوارهای این موزه خودنمایی می کند. جمله ای که نیت شوم اشغالگران را نشان می دهد و ما را به یاد خون هایی که بر سر این شهر ریخته می شود تا چنین جمله ای محقق نشود.

موزه گردی جالب در موزه نظامی خرمشهر

لازم به ذکر است موزه نظامی کورمشهر از چندین سالن مختلف با موضوع مقاومت، اشغال، آزادی و بازسازی تشکیل شده است.

هر یک از این تالارها به زیبایی با آثار گرانبهایی مانند وسایل شهدا (کوله پشتی، چکمه، اسلحه، قمقمه، لباس و…)، تصاویر مستند، مجسمه های زیبا، تابلوهای حراست مقدس و حماسه تجهیزات نظامی تزیین شده است.

موزه جنگ خرمشهر دارای ساختمانی به مساحت 2400 متر و امکاناتی مانند سالن سینما، سرویس بهداشتی، بوفه، پارکینگ و کتابخانه با 3000 جلد کتاب است.

بازدید از موزه نظامی خرمشهر

نمای بیرونی ساختمان مورد اصابت موشک قرار گرفته و حکایت از ویرانی های ناشی از جنگ دارد. تنها یک گوشه از فضای داخلی این بنا در سال 1375 مرمت و به عنوان مرکز فرهنگی حفاظت مقدس افتتاح شد. یکی از چیزهای جالب در این موزه، نقاشی های دیواری اشغالگران عراقی با عبارت «آمدیم که بمانیم» است که در زمان اشغال به جا گذاشته اند.

موزه گردی جالب در موزه نظامی خرمشهر

این موزه دارای چهار تالار مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی خرمشهر و همچنین یادگاری از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر مانند سید محمدعلی جهان آرا، عبدالرضا موسوی از فرماندهان خرمشهر است. سپاه و سایر شهدای ارتش و سپاه و نیز تجهیزات نظامی آن دوران.

این مکان دارای کتابخانه اختصاصی حفاظت مقدس، سالن سینما و مقبره سه شهید گمنام (مدفن 1384) می باشد. این موزه آثاری را در قالب موسیقی، فیلم، عکس، ماکت، مجسمه و موارد دیگر به نمایش می گذارد که هر قطعه داستان حماسه دوران جنگ را روایت می کند. به دلیل وجود راهیان نور در خرمشهر، این مکان یکی از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود.

در موزه جنگ خرمشهر که در خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد، آثاری از عکس های نظامی، تجهیزات نظامی، وسایل شخصی سرداران و شهدا در معرض دید عموم قرار گرفته است. یکی از قسمت های جالب موزه، نسخ خطی عراقی است که از دوران جنگ بر روی دیوارهای ساختمان باقی مانده است.

موزه گردی جالب در موزه نظامی خرمشهر

در بخشی از فضای باز موزه، نیروهای عراقی خودروهایی را در زمین رها کردند که پس از سال ها به همان شکل باقی مانده و یکی از جاذبه های مرکز فرهنگی حراست مقدس به شمار می رود. از دیگر قسمت های مجموعه می توان به کتابخانه تخصصی دفاع قدس، مزار سه شهید گمنام و سالن سینما اشاره کرد.

از آنجایی که خرمشهر آب و هوای نیمه بیابانی دارد، بهترین زمان برای بازدید از موزه جنگ خرمشهر زمستان و بهار است. اما در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از گردشگران در تعطیلات نوروزی به خرمشهر سفر می کنند و اگر می خواهید در فصل آرام سال از این شهر دیدنی و این جاذبه فرهنگی دیدن کنید، فصل زمستان را برای سفر به خرمشهر انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا