ایران گردی

مهم ترین کوه ایلام کجاست؟

تودی تریپ: مهمترین و بهترین کوه ایلام را می توان کوه کالاگیران دانست که مناظر زیبای آن واقعا وصف ناپذیر است.

این کوه در 3 کیلومتری شمال شهر ایلام قرار دارد و ارتفاع آن به 2152 متر می رسد.

منظره دلنشین کوه کالاگیران بر هیچکس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

قلاغیران عنوان پایداری و نماد شهر ایلام را به خود اختصاص داده است و یکی از بهترین نقاط کوهستانی این شهر به شمار می رود.

جالب است بدانید که می گویند طراحی زیبای میدان آزادی تهران از ظاهر این کوه نشات گرفته است.

علاقه مندان به مناطق کوهستانی و گذراندن وقت در این مناطق حتما در سفر به ایلام از این کوه عظیم با نقاط دیدنی ایلام دیدن کنند و در کنار کوه کالاگیران عکس گرفتن را فراموش نکنند.

مهمترین کوه عیلام کجاست؟

آشنایی با رشته کوه های کالاگیران ایلام

قلا به معنی قلعه است و نام این کوه به دلیل بقایای قلعه ای است که بر بلندای آن ساخته شده است و به دلیل آب فراوان دامنه کوه بسیار سرسبز و پر از پوشش گیاهی متنوع است. که می توان به بلوط های چند صد ساله اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی های این کوه محوطه باستانی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تمدن کهن استان ایلام را زنده می کند. او جذاب ترین شد.

استان ایلام یکی از استان های غربی کشور است و وجود کوه ها، رودخانه ها، آبشارها، مناطق کوهستانی حفاظت شده و دشت های وسیع و حاصلخیز این استان را به مقصدی برای گردشگران طبیعت تبدیل کرده است.

کوه کلاگیران ایلام در 5 کیلومتری غرب شهر ایلام قرار دارد و از نظر ظاهر طبیعی یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور به شمار می رود.

مهمترین کوه عیلام کجاست؟

چشم انداز این کوه زیبایی منحصر به فردی دارد که از آن جمله می توان به تفرجگاه های جنگلی ششدر و منجل اشاره کرد که اطراف کوه را احاطه کرده اند.

این کوه از نظر مردم شناسی در عیلام اهمیت زیادی دارد و به نوعی نماد شهر عیلام در ادبیات شفاهی است.

بر اساس بسیاری از اسناد تاریخی، استان ایلام بخشی از کشور باستانی عیلام بوده که حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح به دستور عاشور بنی پال ناپدید شده و دارای صدها اثر تاریخی دیدنی و ماندگار است.

ارتفاع کوه قلاغیران 2152 متر است. در زبان کردی ایلامی واژه «قلعه» به معنای قلعه است و به طور کلی به قلعه ای باستانی در منطقه ای اطلاق می شود که این واژه در نام آن به کار رفته است.

قلعه قیران واقع در قسمت شمالی پادگان نظامی ششدار، قدمت آن به دوره اشکانی می رسد و یکی از قدیمی ترین قلعه های ایران به شمار می رود.

قلعه قیران در گویش محلی به معنای صدای کلاغ است. این محوطه باستانی در ۶ کیلومتری شهر ایلام و ۷۰۰ متری شمال پادگان ششدار قرار دارد.

کالا کیران; نماد عیلام

شهر ایلام در میان کوه و جنگل قرار گرفته و طبیعتی بسیار باصفا و شگفت انگیز دارد.

شاید کمتر جایی را دیده باشید که دارای ارتفاعات صاف و همیشه سبز باشد، اما این ویژگی در مورد شهر ایلام کاملا صادق است.

آب و هوای این شهر معتدل و بهاری است و مردم بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند.

جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا شده و مردم به زبان کردی صحبت می کنند.

مهمترین کوه عیلام کجاست؟

لازم به ذکر است از جمله صنایع موجود در شهرستان ایلام می توان به پالایشگاه گاز و پتروشیمی آن اشاره کرد.

این کوه از نظر مردم شناسی در عیلام اهمیت زیادی دارد و در ادبیات شفاهی به نوعی نماد شهر عیلام به شمار می رود. جالب است بدانید که معماری و طراحی میدان آزادی تهران تماما بر پایه کوه کلاغیران استان ایلام است.

در دامنه این کوه جنگلی قدیمی بلوط وجود دارد. قلاغیران برای رسیدن به آن راه سختی دارد. اگر از این مسیر سخت عبور کنید، منظره فوق العاده ای از شهر ایلام و جنگل های اطراف را خواهید دید.

کوه کالاگیران از نظر جلوه های طبیعی و شکل خاص قله یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور است. همچنین از کالاگیران به عنوان نماد شهر و استان ایلام یاد شده است. این کوه در 18 اردیبهشت 1381 با شماره ثبت 8435 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اقامتگاه ششدار و منجل که زیبایی و جذابیت منحصر به فردی دارند در نزدیکی این کوه واقع شده اند که می توانید از زیبایی های طبیعی آن ها بهره ببرید و اوقاتی با کیفیت را در کنار عزیزانتان سپری کنید. در دامنه این کوه دشتی از گل های فصلی وجود دارد و اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید مناظر شگفت انگیزی را خواهید دید.

نشانی : استان ایلام – شهر ایلام – ششدار – کوه کالاگیران

مهمترین کوه عیلام کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا