ایران گردی

مهم ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان که باید دید

تودی تریپ: شهر زیبا و دیدنی لاهیجان با تاریخ کهن، مناظر طبیعی شگفت انگیز و مجاورت با یکی از بلندترین قله های کشور، یکی از زیباترین مناطق گردشگری شمال کشور است که مسافران زیادی را در ایام مختلف سال به سوی خود می کشاند. مخصوصا ایام نوروز و تابستان.

لاهیجان که به عروس گیلان، سرزمین چای معطر و شهر بهار نارنج معروف است، در زمینی هموار و هموار ساخته شده است که گویا ناشی از رسوبات به جا مانده از رودخانه های گیلان است. جالب است بدانید که این شهر در اوایل قرن هشتم هجری قمری و در سال 705 میلادی به دست «اولجایتو» فتح شد و مقر حکومت «کیائیان» بود.

دیدنی های طبیعی لاهیجان

  • تالاب سوستان: یکی از جاهای دیدنی لاهیجان تالاب سوستان است. در اطراف این تالاب درختان، نیزارها و انواع و اقسام پوشش گیاهی به چشم می خورد. همچنین این تالاب به دلیل داشتن آب و هوای خوب و آب شیرین به زیستگاه انواع پرندگان و آبزیان تبدیل شده است. تالاب سوستان در یکی از روستاهای لیل دهستان در بخش مرکزی دهستان لاهیجان قرار دارد. برای بازدید از این تالاب به انتهای خیابان شقایق، جاده فرعی دانشگاه، معدن شن و ماسه بروید.

برترین جاذبه های گردشگری لاهیجان که حتما باید ببینید

  • ساحل لاهیجان: از دیگر جاذبه های لاهیجان گیلان می توان به ساحل آن اشاره کرد. ساحل لاهیجان 10 کیلومتر طول دارد و از سه پهنه امیرآباد، سحرخیز محله و جرباغ تشکیل شده است. جالب است بدانید که ساحل لاهیجان تمیزترین و سالم ترین ساحل استان گیلان محسوب می شود.
  • استخر لاهیجان: در شرق لاهیجان و در دامنه کوه شیطان، حوضه آبریز لاهیجان در زمینی به مساحت 17 هزار هکتار بنا شده است. این استخر نیز یکی از جاذبه های لاهیجان، گیلان و تفرجگاه است. آنچه در این استخر توجه همگان را به خود جلب می کند وجود جزیره ای زیبا در مرکز استخر است که توسط یک پل سیمانی به انتهای جنوبی استخر متصل می شود.
  • سقف سبز: معروف ترین نقطه لاهیجان بام سبز است. بام سبز بر فراز مجموعه ای از درختان و تپه های سرسبز قرار گرفته و با هوای بسیار تمیز خود یکی از معروف ترین دیدنی های لاهیجان به شمار می رود. همچنین از سال 1383 تله کابین بام سبز (تله کابین احرار) با دو ایستگاه و 22 کابین راه اندازی شده و جذابیت منطقه را چندین برابر کرده است. با سوار شدن به تله کابین می توانید منظره ای زیبا و بی نظیر از مزارع چای و برنج را تماشا کرده و لذت ببرید و از غرفه های مواد غذایی، صنایع دستی، کافه ها و … استفاده کنید. در ایستگاه ها یکی دیگر از جذابیت های این بام وجود بیش از هزار پله سیمانی در امتداد دامنه کوه است که به پشت بام منتهی می شود.
  • کوه و آبشار شیطان: از دیگر مکان های دیدنی لاهیجان می توان به کوه شیطان با ارتفاع حدود 60 متر اشاره کرد که در قسمت شرقی لاهیجان قرار دارد. اخیراً آبشار مصنوعی زیبایی از آن جاری می شود که آب آن با پمپاژ از آب حوضه لاهیجان تامین می شود. برخی می گویند شیطان کوه واژه ای تغییر یافته برای پادشاهی کوهستان است. اما نام کوه شیطان در بین مردم منطقه به قدری جا افتاده است که اکثر مغازه ها و اتحادیه های صنفی منطقه نام خود را از کلمه شیطان گرفته اند.

برترین جاذبه های گردشگری لاهیجان که حتما باید ببینید

  • تالاب بین المللی امیرکلایا: یکی دیگر از جاذبه های دیدنی لاهیجان گیلان، تالاب امیرکلایا است که 1230 هکتار وسعت و عمقی کمتر از دو متر دارد که در شمال این شهر سرسبز واقع شده است. از جاذبه های این تالاب می توان به لاله خیس، نیلوفر آبی، انواع ماهی و پرندگان مهاجر (در زمستان) اشاره کرد. همچنین از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این تالاب داشتن آب شیرین با وجود نزدیک بودن به دریا است. دسترسی به این تالاب از جاده کمربندی چمخاله به کیانشهر امکان پذیر است.

جاذبه های گردشگری لاهیجان

موزه تاریخ چای و مقبره کاشف السلطان

از جاذبه های طبیعی فراوان لاهیجان و مناطق دیدنی لاهیجان که بگذریم، آرامگاه «محمد میرزا قاجار کوانلو» معروف به «کاشف السلطنه» و البته موزه تاریخ چای را در اولویت اول خود قرار دهید. کاشف السلطنه فرزند ارشد «اسدالله میرزا نایب السلطنه» (از مقامات عالی رتبه دربار قاجار) بود. او به عنوان اولین رواج دهنده چای در ایران شناخته می شود. به همین دلیل در گذشته او را «قوری» و امروز «پدر چای ایران» می نامیدند.

مسجد چهار پادشاه لاهیجان

اگر فکر می کنید اهل خیال هستید، احتمالاً با بازدید از مسجد چهار پادشاه، یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان، سفری کوتاه به دوران تیموری و صفوی خواهید داشت. بنا به گفته برخی از مورخان و اهالی قدیمی محل، مقبره چهار پادشاه لاهیجان که در نزدیکی میدان وحدت و اولین خیابان کاشف این شهر قرار دارد، مجموعه ای از قبور چند تن از اعضای خانواده کیا است که در جریان قاتل کشته شده اند. جنگ رشت در سال 791 ه.

حمام گلشن

میدان وحدت که محل بسیاری از بناهای دیدنی لاهیجان است، مسیر اصلی دسترسی به حمام تاریخی دوران قاجار به نام حمام گلشن است. اگرچه برخی از قسمت‌های بیرونی حمام گلشن به دلیل مرمت نامناسب آسیب دیده است، اما همچنان جاذبه‌های زیادی برای دیدن در این حمام وجود دارد.

برترین جاذبه های گردشگری لاهیجان که حتما باید ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا