ایران گردی

مهم‌ترین گنج قرن ۲۰؛تاج و طلاهایی آغشته به طاعون و خون + تصاویر

سلام جدید – خدمات گردشگری: احتمال یافتن گنج بزرگ از مردم چقدر است؟ آیا کشف گنجینه های باستانی فقط داستان هایی برای کتاب و فیلم است؟ واقعیت این است که کشف گنجینه های باستانی آسان نیست، اما حقیقت دارد و ممکن است! یکی از مهم ترین گنجینه ها گنجینه Szeruda متعلق به لهستان است.

گنج شرودا (یا سارودا) یکی از با ارزش ترین یافته های باستان شناسی قرن بیستم است. این گنج عظیم در سال 1985 در جریان بازسازی شهر Sroda Slonska لهستان کشف شد. اکنون محققان به این نتیجه رسیده اند که این گنج متعلق به پادشاه یا امپراتور بعد از آن چارلز چهارم از خانواده لوکزامبورگ است. در حدود سال 1348، چارلز که برای حمایت از ادعای خود برای تاج و تخت نیاز به پول داشت، این اقلام را نزد بانکدار یهودی موشو در شرودا گرو گذاشت.

چارلز چهارم پادشاه بوهمیا و امپراتور روم مقدس بود. وی از سال 1346 تا 1378 میلادی بر پادشاهی بوهم حکومت کرد. او اولین پادشاه بوهمی بود که امپراتور روم مقدس شد. او از طرف پدرش به خاندان لوکزامبورگ و از طرف مادرش به خاندان پریمسلد بوهمیا تعلق دارد. او بر خطوط بوهمیان و پرمسلاید به دلیل تمایل مادام العمر به بخش بوهمیایی اصل و نسب خود و همچنین به این دلیل که اجداد مستقیم او در خط پرمسلاید شامل دو قدیس بودند، تأکید کرد.

مجسمه چارلز چهارم در پراگ
مجسمه چارلز چهارم در پراگ

مدت کوتاهی پس از گنجاندن گنج در شرودا توسط کارل، طاعون سیاه به شرودا می رسد و همه چیز تغییر می کند. پس از آن، کسی نام موشو را نشنید. او یا مرد، یا از شهر گریخت، یا قربانی قتل شد، زیرا در آن زمان یهودیان را عامل طاعون در شرودا می دانستند و کشته می شدند. آنچه مسلم است این است که تضمین های کارل هرگز به او بازنگشته و در تاریخ فراموش شده است.

در میان گنجینه باستانی شرودا یک تاج طلایی جواهراتی وجود داشت که گمان می‌رود متعلق به بلانش والوآ، همسر امپراتور چارلز چهارم باشد. بالای تاج 7 عقاب وجود دارد که نشانگر اصلی تاج است.

بلانچ والوآ، همسر اول امپراتور چارلز چهارم
بلانچ والوآ، همسر اول امپراتور چارلز چهارم

چندین حلقه و یک زنجیر طلا نیز در میان بیش از 3000 سکه یافت شد. متأسفانه، بسیاری از گنجینه شرودا قبل از اینکه بتوانند انبار آن را ایمن کنند، توسط مردم محلی غارت شد و تنها بخشی از گنج به دست دولت افتاد. آنچه باقی مانده در موزه منطقه ای شرودا است.

اشیای کمیاب و متمایز هستند و این تاج بود که به مورخان اجازه داد تا منشأ گنج را تعیین کنند.

مهم ترین گنج قرن بیستم آغشته به طاعون و خون + عکس
تاج شرودا

تاج طلایی با عقاب – یک تاج استثنایی و منحصر به فرد که کاملاً با سایر تاج های قرون وسطی متفاوت است. به احتمال زیاد این شاهکار زرگری و زرگری در اوایل قرن چهاردهم در مرکز پاریس ساخته شده است که می تواند مقایسه با زرگری فرانسوی را توجیه کند. همچنین ممکن است به پراگ فکر کنید، جایی که زرگران فرانسوی و ایتالیایی در آن کار می کردند. تاج یقیناً جواهرات تشریفاتی زنانه است که احتمالاً برای عروسی بلانچ ساخته شده است.
آویزهای یافت شده را می توان قدیمی ترین قسمت مجموعه دانست. آنها با گارنت، یاقوت کبود و مروارید تزئین شده اند. این نوع آویزهای گرد معمولاً در قلمرو بیزانس و در سرزمین های متاثر از هنر بیزانس استفاده می شد. قیاس‌های تاریخ ممکن است سیسیل را به‌عنوان مکانی که آویزها در آن ساخته می‌شد شناسایی کنند. البته سیسیل در قرن دوازدهم! این بدان معنی است که آویزها احتمالاً حدود دو قرن از تاج بزرگتر هستند.

گنج شرودا

گنج شرودا

احتمالاً از همان کارگاهی که آویز ساخته شده، دستبند با گره هایی تقریباً مشابه انتهای آویز و با نقش پرنده (عقاب، شاهین؟) روی سگ آمده است. البته یک احتمال این است که هر دو در اواسط قرن سیزدهم در مجارستان ساخته شده باشند.

گنج شرودا

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های گنجینه، نازک نی کوتاه کوتاه آبی (قطر 129.3 میلی‌متر) با گارنت، یاقوت کبود، زمرد و مروارید است (22 نگین موجود نیست. این نازک نی بزرگترین حلقه یا نازک نی است. احتمالاً در نیمه دوم قرن سیزدهم در ایتالیا توسط طلاسازان دربار.

گنج شرودا

گنج شرودا

یکی از سؤالات متعدد پیرامون جواهرات و سکه های یافت شده در شرودا این سؤال اساسی است: واقعاً گنج متعلق به چه کسی است؟ و چه زمانی پنهان شد؟ شواهد زیادی ثابت می کند که جواهرات ممکن است از خزانه چک در زمان سلسله لوکزامبورگ آمده باشد و تضمینی برای وام پولی بوده که چارلز چهارم (1346-1378) از مردم سروودا جمع آوری کرده است.

ارزش گنج شرودا چقدر است؟

گنجینه Shrodda بسیار ارزشمند در نظر گرفته می شود و توسط برخی به عنوان “یکی از با ارزش ترین یافته های باستان شناسی قرن بیستم” توصیف شده است. در سال 2006، کارشناسان خاطرنشان کردند که تخمین آن دشوار است، زیرا تعداد آنها بسیار کم است. طبق برآورد سال 2001، کمترین ارزش گنج 50 میلیون دلار بود. در سال 2006 یک کتاب تخصصی ارزش این گنج را حداقل 100 میلیون دلار تخمین زد و با این اوصاف ارزش فعلی آن حداقل حدود 160 میلیون دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا