ایران گردی

مهم‌ترین نکات برای سفر به جنگل ابر اسرارآمیز

تودی تریپ: جنگل ابر شاهرود جشن پیوند زمین و آسمان بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند است. این جنگل بازمانده ای از جنگل های هیرکانی چند میلیون ساله است که در مرز دو اقلیم مختلف بین سمنان و گلستان قرار دارد. پوشاندن این جنگل در اقیانوس ابرها نام و شهرت آن را جهانی کرده است و طبیعت گردان و گردشگران برای دیدن زیبایی های آن به این منطقه می روند.

جنگل ابری؛ یک جاذبه مرموز

جنگل ابر یکی از جاذبه های طبیعی و یکی از زیباترین دیدنی های شاهرود و مکانی است که آسمان در آن نزدیک به زمین است. این جنگل در منطقه ای واقع شده است که دو اقلیم مختلف هواشناسی به هم می رسند. دو منطقه کم فشار (دشت گرگان) و منطقه پرفشار (ناحیه ابر) و به عنوان باریک ترین قسمت رشته کوه البرز، مرز اکوسیستم های نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می شود. این موقعیت باعث تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه شده و علت نامگذاری این جنگل شباهت آن به دریای ابرهای درون آن و ارتفاع کم آن با جنگل است که بر زیبایی این منطقه می افزاید.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

جنگل ابر یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان به شمار می رود که قدمتی چهل میلیون ساله دارد و متعلق به دوران سوم زمین شناسی یعنی دوران ژوراسیک است. این جنگل در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور است و 35 هزار هکتار وسعت دارد. یکی از ویژگی های این جنگل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا است. به گونه ای که در فصول گرم سال دمای هوا پایین است. میانگین دمای بالا در این جنگل 20 درجه سانتیگراد و متوسط ​​دمای پایین 6 درجه است. شب ها و صبح زود هوا خیلی سرد می شود.

جنگل ابر یکی از مکان های معروف سمنان است که در 40 کیلومتری شمال شرق شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرگان قرار دارد. این جنگل در منطقه شرق البرز و در 12 کیلومتری روستای ابر واقع شده و بخش های زیادی از مرز استان های سمنان و گلستان را در بر می گیرد. از شمال به جنگل های استان گلستان، از شرق به منطقه اولنگ، از جنوب به کوه قاسم، کوه ابر و کتاری و از غرب به کوه یاچم و تکیاتو محدود می شود.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

برای رسیدن به جنگل ابر باید به استان های سمنان و شاهرود بروید. اگر از تهران سفر می کنید، پس از رسیدن به سمنان باید از شاهرود یا بسطام وارد جاده آزادشهر شوید. برای دسترسی به جنگل ابر از این مسیر دو انتخاب دارید. جاده جدید خرقان – قلعه ابر و جاده روستای ابر. در حالت اول باید از جاده شاهرود – آزادشهر وارد روستای قلعه نو خرقان شوید و از آنجا به جاده قلعه نو خرقان – ابر بروید.

در حالت دوم پس از عبور از روستای قلعه نو خرقان در مسیر شاهرود – آزادشهر به روستای ابر می رسید. این زیردریایی شما را به روستای ابر می برد. باید بدانید که با ماشین نمی توانید به داخل جنگل خیلی دور بروید و فقط می توانید از مراتع اطراف که در جنگل نیستند دیدن کنید.

همچنین اگر می خواهید با اتوبوس یا قطار به این سفر بروید، پس از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام این شهر بروید و از آنجا با تاکسی ها و اتوبوس هایی که از هشت صبح تا شش عصر در حال حرکت هستند به سمت ابر بروید. جنگل.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

فاصله تهران تا جنگل ابر: 453 کیلومتر

فاصله سمنان تا جنگل ابر: 138 کیلومتر

فاصله مشهد تا جنگل ابر: 514 کیلومتر

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، 40 کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر.

نکات مهم سفر به جنگل ابر

اگر قصد سفر به جنگل ابر را دارید و اولین بار است که به این مکان می روید، توصیه می کنیم این سفر را با تورهای طبیعت گردی حرفه ای شروع کنید یا حداقل از افراد محلی و راهنمایان کمک بگیرید.

رفتن به جنگل ابر و کاوش در آن به سطح آمادگی جسمانی خوبی نیاز دارد. اگر به دلایل مختلف وضعیت جسمانی خوبی ندارید، به این سفر نروید. باید بدانید که در طول مسیر ممکن است مجبور شوید از توالت صحرایی استفاده کنید یا جاده بر اثر باران لغزنده باشد و برای رسیدن به مکان مناسب مجبور به پیاده روی طولانی باشید. پس قبل از سفر خود را از نظر روحی و جسمی آماده کنید.

قبل از سفر، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید، وسایل لازم را آماده کنید و محل اقامت خود را رزرو کنید.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

قبل از سفر به جنگل ابر، شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید تا در طول سفر با بارش برف و باران، لغزنده و سردی هوا مواجه نشوید.

اگر برای اولین بار است که به این جنگل قدم می گذارید، در طول جنگل نوردی فقط در مسیرهای مشخص شده قدم بزنید و در مسیرهای ناآشنا قدم نگذارید. تا حد امکان زیاد به داخل جنگل نروید و سعی کنید قسمت های ابتدایی جنگل را دور بزنید تا در صورت گم شدن یا گرفتار شدن در باران ناگهانی دچار مشکل نشوید.

حیوانات وحشی مانند گراز و خرس نیز در جنگل ابر زندگی می کنند. اگر قصد دارید شب را بگذرانید، حتماً آتشی روشن کنید تا آنها را دور نگه دارید. وقتی محل را ترک کردید، حتما آتش را کاملا خاموش کنید و زباله ها را با خود ببرید.

برنامه پیاده روی را به گونه ای سازماندهی کنید که قبل از غروب و تاریکی به مکانی امن برای اقامت برسید. اگر می خواهید شب را در دل جنگل بگذرانید و چادر بزنید، حتماً قبل از غروب آفتاب، کمپ را روشن کنید. خطر حیوانات وحشی زمانی که هوا تاریک است بسیار بیشتر است.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

برای رفتن به دل جنگل ابر و سفر در آن باید وسایل لازم و کافی را به همراه داشته باشید تا بدون هیچ ردی به جنگل نروید.

داروهای ژنریک، کمک های اولیه، دفترچه بیمه، کارت شناسایی و پول نقد

نقشه، قطب نما و دستگاه GPS

لوازم خواب، کیسه خواب، کوله پشتی، تشک، چادر و پتو

کفش پیاده روی، لباس گرم و لباس اضافی، بادگیر، لباس ضد آب و عصا

مواد غذایی، تنقلات، آب آشامیدنی، کیسه های زباله و دافع حشرات

ضد آفتاب، کلاه گرم، کلاه آفتابی و عینک آفتابی

تلفن همراه، شارژر تلفن همراه، دوربین شکار، دوربین، چراغ قوه، کبریت یا فندک

این یک جنگل ابر بزرگ با مسیرهای پیچ در پیچ است. اگر با این مکان آشنایی ندارید و اولین بار است که به این جنگل می روید، به شما توصیه می کنیم از راهنماها و افراد محلی کمک بگیرید یا به این سفر طبیعت گردی بروید تا با مشکلی مواجه نشوید. همچنین مسیرهای تعیین شده را دنبال کنید و زیاد به عمق جنگل نروید و سعی کنید در قسمت های ابتدایی جنگل قدم بزنید تا گم نشوید. فراموش نکنید که وسایل اولیه مانند GPS و قطب نما را بردارید.

نکات مهم برای سفر به جنگل ابر مرموز

به یاد داشته باشید که در طول سفر به هیچ وجه از گروه خود جدا نشوید. زیرا با توجه به شرایط اقلیمی و جوی منطقه احتمال گم شدن در صورت تنهایی بسیار زیاد است.

در جنگل ابر، هوا به طور ناگهانی تغییر می کند و در یک چشم به هم زدن باران می بارد. وجود ابر و مه غلیظ نیز می تواند باعث شود مسیر را اشتباه رفته و گرفتار شوید.

نکته دیگری که در سفر به این جنگل باید به آن توجه کرد این است که جنگل ابر مملو از حیوانات درنده مانند خرس و گراز است. بنابراین در جنگل نوردی خود بسیار مراقب باشید و به یاد داشته باشید که شما هستید که وارد پادشاهی زندگی آنها شده اید، پس آرامش و آرامش حیات وحش جنگل را از بین ندهید تا خطری شما را تهدید نکند.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا