ایران گردی

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پارسیان هرمزگان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان پارسیان یکی از شهرستان های استان هرمزگان است.

این شهرستان از جنوب با خلیج فارس، از شمال با استان فارس، از غرب با استان بوشهر و از شرق به بندرلنگه و بستک همسایه است.

جاذبه های طبیعی این شهر به قدری زیاد است که طبیعت گردان را مجذوب خود کرده است. در پارسیان اماکن تاریخی مختلفی نیز وجود دارد.

آشنایی با پارسیان هرمزگان

اگر برای سفر به هرمزگان از شهر عسلویه وارد این استان شوید، کل شهر فارس را طی خواهید کرد تا به بندرعباس برسید. در این مسیر از مناظر طبیعی بسیاری عبور خواهید کرد.

شهرستان پارسی از دو بخش اصلی «کوشکنار» و «مرکزی» تشکیل شده و شهرهای اصلی آن «شهر پارسیان»، «کوشکنار» و «دشتی» هستند. چهار روستای «بوچیر»، «بخدشت»، «کوشکنار» و «مهرگان» دارای چشمه‌ها، باغ‌ها و طبیعت بکر فراوانی هستند.

مهمترین جاذبه های گردشگری ایرانیان هرمزگان

سه مسیر مختلف برای رسیدن به پارسیان وجود دارد.

  • مسیر اول (بوشهر- عسلویه-پارسیان): اگر از استان بوشهر به هرمزگان بروید، شهر عسلویه در جنوب بوشهر، همسایه شمالی این شهر است و با مرکز آن یعنی شهر پارسیان حدود 60 کیلومتر فاصله دارد.
  • مسیر دوم (شیراز-پارسیان): مسیر بعدی از استان فارس به این شهر می رسد. در این مسیر از شهر شیراز به سمت جنوب حرکت کرده و پس از عبور از شهرهای جنوبی استان فارس پس از طی مسافتی حدود 400 کیلومتر به شهر پارسیان خواهید رسید.
  • مسیر سوم (بندرعباس-بندر خمر-بندرلنگ-پارسیان): مسیر سوم برای کسانی که از شرق یا شمال به استان هرمزگان وارد می شوند مناسب است. این مسیر شما را از شهر بندرعباس به سمت غرب می برد و از شرق شهر با عبور از بندر خمر و بندر لنگ وارد آن می شوید. در این مسیر 400 کیلومتری، جاذبه های زیادی در اطراف بنادر خمر و لنگ وجود دارد. فاصله بندر لنگ تا شهر پارسیان 220 کیلومتر است. پارسیان از جنوب به خلیج فارس محدود می شود.

پارسیان دریا و کوه و دشت با هم دارد. این منطقه مملو از چشمه های جوشان، مزارع سرسبز، روستاهای آباد و نخلستان های زیبا است.

سواحل شنی درخشان و سواحل صخره ای که در اثر تلاقی کوه و دریا در طی سالیان متمادی شکل گرفته اند، قابل مقایسه نیستند. این سواحل به مسافتی بیش از 90 کیلومتر در امتداد سواحل خلیج فارس کشیده شده اند.

هر چیزی که بخواهید از طبیعت لذت ببرید، در این منطقه سرسبز پیدا خواهید کرد. با توجه به ظرفیت زیاد فارس ها برای جذب گردشگر، در سال های اخیر این منطقه پیشرفت و رشد اقتصادی مطلوبی داشته است و وجود بنادر بزرگ ماهیگیری باعث رونق ماهیگیری شده است.

مهمترین جاذبه های گردشگری ایرانیان هرمزگان

جاذبه های مهم و دیدنی ایرانیان هرمزگان

بیشه ها: یکی از ویژگی های ایرانیان وجود نخلستان های وسیع است; در گذشته محصولاتی مانند خرما و غلات از این نخلستان ها به هند و مومباسا ارسال می شد. از معروف ترین نخل های ایرانیان می توان به نخل فولاد، نخل جنگل غربی، نخل حلفانی، نخل حاجا و … اشاره کرد.

دره های پارسی: این شهر دارای دره های انتقالی است که مانند رودخانه یا کانال فصلی جریان دارد. دروه گبری، داروه حلوایی، داروه گز ابدین، دروه چا داروه، دروه پیاله و دیگران. از معروف ترین دره های منطقه هستند.

بنادر، سواحل و چشمه های ایرانی: ساحل زیبای بندر باستانو، ساحل نیرم، بندر تبان، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سرید، چشمه شمس و … از دیگر جاذبه های این منطقه است.

مناظر طبیعی: چشمه ها، باغ های زیبا، دشت های سرسبز و مزارع کشاورزی پارسیان علاوه بر ایجاد مناظر زیبا از دیگر جاذبه های طبیعی و جذاب این شهرستان است.

چشمه و آبشار بوچیر: در قسمت شرقی پارسیان روستای زیبای بوچیر قرار دارد که چشمه و آبشار آن زیبایی روستا را دو چندان کرده است. عبور از چشمه نیاز به آمادگی جسمانی بالا، صخره نوردی، دره نوردی و مهارت های شنا دارد. در غیر این صورت، برای پیمایش در این مسیر باید از جلیقه نجات، لوله یا قایق بادی استفاده کنید. برای بازدید از آبشار، چشمه، غار و تنگه بوشیر باید با راهنمای محلی بروید.

شهر کوشکنار: کوشکنار در محدوده مرز پارس جنوبی و بوشهر و در غربی ترین نقطه شهر پارس قرار دارد. منطقه ای پوشیده از درختان فرعی و طبیعت بکر با دریا و دشت و کوه. در کوه های جنوبی کوشکنار می توان به تنبوی شمالی، تنبوی جنوبی و بندر تبان اشاره کرد.

شهر معمولی: پس از گذر از کوشکنار به شهر دشتی می رسیم که شهری کوچک در استان پارسی است. در این شهر می‌توانید از ارگ سرخ قلات، معروف‌ترین اثر این شهر که خرابه‌ای به جای مانده از قلعه‌های نظامی قبل از ظهور اسلام است، دیدن کنید. ساحل دستیر یکی دیگر از جاذبه های این شهر است که محل مناسبی برای تخم گذاری لاک پشت ها می باشد.

روستای مجدان: مگدان در قسمت شرقی پارسیان قرار دارد و با تپه های ماسه ای معروف خود مکان مناسبی برای گشت و گذار در ساحل با پای پیاده است. این روستا دارای تنگه ای به نام ریگی است که در پایین دست آن می توان سواحل صخره ای زیبای نیرام را دید.

شوتاریکو و اودبه: یکی از تنگه های معروف پارسی که در نزدیکی روستای چک چک قرار دارد. شوتاریکو به خاطر صخره های عجیب و پیچ در پیچش و اودبه به خاطر آبشارهای کوچک و درختان نخلش معروف است. در مسیر رسیدن به این مناظر گیاهان دارویی و معطر زیادی در کنار چشمه می رویند. برای دیدن این جاذبه باید با راهنمای محلی بروید.

مهمترین جاذبه های گردشگری ایرانیان هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا