ایران گردی

مهم‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالاب چغاخور

تودی تریپ: تالاب چگاهور زیستگاه پرندگان مهاجر و ساکن و همچنین گونه های مختلف کپور، کپور، ماهی کپور و شیرماهی است. آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا و منحصر به فرد این جاذبه های طبیعی دلیل سفر گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه است.

تالاب چگاهر; مهم و دیدنی

تالاب مهم و دیدنی چگاخور در روستای چگاخور قرار دارد. این روستا با مساحتی حدود 220 کیلومتر مربع در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این تالاب از نظر جغرافیایی در روستای چگهور در دامنه ارتفاعات آفتابی از شمال و در امتداد رشته کوه های کلار از جنوب قرار دارد. رشته کوه زیبای کلر نیز مشرف به تالاب در سمت جنوب غربی است که قله آن 3830 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این تالاب را چمنزار وسیعی احاطه کرده است که وسعت آن حدود 700 هکتار برآورد شده است. این علفزار در طول ماه های می تا اکتبر که سطح آب کاهش می یابد، حتی گسترده تر می شود.

جاذبه های برتر در نزدیکی تالاب چاگهور

مساحت آب تالاب از 1360 هکتار قبل از احداث سد تا 2300 هکتار بعد از احداث سد و مساحت منطقه شکار ممنوع 2500 هکتار برآورد شده است. میانگین دمای هوا در این منطقه در گرم ترین ماه های سال (مانند مرداد) به 21 درجه سانتی گراد و در سردترین ماه ها (مانند دی ماه) به منفی 6 درجه می رسد. همچنین میانگین دما در این منطقه حدود 700 میلی متر است.

بنابراین بهترین زمان سفر به تالاب چگاخور چهارمحال و بختیاری فصل بهار و پاییز است. عواملی مانند قرار گرفتن در مسیر دو جاده اصلی، داشتن تنوع زیستگاهی، گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولهان، علی آباد و گندمان، اهمیت تالاب چگاهور را از نظر گردشگری دو چندان کرده است.

برای دسترسی به تالاب چگاخور در استان چهارمحال و بختیاری باید به اصفهان رفته و از آنجا به بروجن سفر کنید. تالاب چغاخور در ۶۵ کیلومتری شهرکرد و در نزدیکی شهر بلداجی قرار دارد. می توانید از جاده آسفالته بروجن به باغان یا جاده شهرکرد به باغان بروید.

جاذبه های برتر در نزدیکی تالاب چاگهور

دیدنی های مهم تر در اطراف تالاب چاگهور

چشمه ها و رودخانه های سر

رودخانه ها و چشمه ها از دامنه های رشته کوه زاگرس در استان چهار محال و بختیاری سرازیر می شوند. در این منطقه حدود 100 چشمه کوچک و بزرگ و چهار رودخانه کوچک و دائمی وجود دارد.

وجود این چشمه‌ها و رودخانه‌ها و جاری شدن در دره‌های سرسبز و باغ‌ها و مزارع باصفا و … فرصت بی‌نظیری را برای گذران اوقات فراغت مردم محلی و گردشگران فراهم می‌کند. از چشمه های مهم منطقه می توان به «چشمه خان» در باغ خان، چشمه های «ابرو، تنگ سیاه، سیبک، گلوگرد، شیرکالو، چشمه سیب» و دیگر چشمه های اطراف کوه کلار و حاشیه تالاب چاگهور اشاره کرد.

باغ خان

یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه چگاهور باغ‌خان است که قدمتی چند صد ساله دارد و در دوره زندیه ساخته شده است. این باغ سه هکتاری با درختان سالم گردو و چنار، درختان میوه و غیر مثمر، چشمه‌های پرآب، چمن‌زار و نهرهای روان در دو کیلومتری جنوب روستای اورگان و در مسیر جاده ارتباطی اورگان به سابیک قرار دارد.

جاذبه های برتر در نزدیکی تالاب چاگهور

باغ خان از قدیم الایام اقامتگاه تابستانی خان های بزرگ بختیاری از جمله تیمور بختیاری و سردار اسعد بختیاری بوده است. این باغ به دلیل مجاورت با تالاب و سد چگاخور در حال حاضر از موقعیت خوبی برای گردشگری برخوردار است.

امامزاده حمزه علی

امامزاده حمزه علی از نوادگان امام سجاد (ع) است و محل این امامزاده بین شهر بلداجی و روستای کلبی بک قرار دارد. این پیامبر در زمان خلافت فضل عباسی با جمعی از انصار خود به شهر ناصریه (اهواز) حرکت کرد تا به سرزمین طوس برود. خبر ورود او به اطلاع دشمنان رسید و در نتیجه به دلیل ناآگاهی از مسیر، در نبرد با دشمنان به شهادت رسید و در همان مکان به خاک سپرده شد. مدتی قبر او برای مردم ناشناخته بود. تا اینکه در زمان امیر تیمور گورخانی قبر او کشف شد و مقبره ای به سبک و سلیقه معماری افغانی توسط معماران سمرقندی و بخارایی برای او ساخته شد.

آثار تاریخی منطقه چگاهور

شیرهای سنگی در روستاهای سیف آباد و هانی آباد از جاذبه های این منطقه هستند.

جاذبه های برتر در نزدیکی تالاب چاگهور

شیرهای سنگی بر روی قبور مشاهیر ایل بختیاری به عنوان نمادی از رزمندگان بزرگ این ایل نصب شده و حاوی اطلاعاتی در مورد فرد متوفی، ابزار نظامی استفاده شده و خصوصیات مردم شناسی ایل بختیاری و هر یک از آنهاست. آنها در فرم منحصر به فرد به نظر می رسند. پیشینه مجسمه های شیر سنگی در این منطقه به دوره صفویه تا قاجاریه و حتی به معاصران باز می گردد.

قلعه خان یکی دیگر از نقاط دیدنی این منطقه است که بر روی تپه جزیره ای در قسمت غربی تالاب چگاهور قرار دارد. تپه باستانی مولا علی در شمال روستای دستگرد، بقایای قبرستانی قدیمی از دوران صفویه در دامنه کوه برآفتاب و گورستانی از زمان زندگی ارامنه در روستای گلوگرد از دیگر دیدنی های تاریخی چگهور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا