ایران گردی

مهراب کوه دلفان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: از جاذبه های دلفان می توان به کوه شگفت انگیز مهراب با ارتفاع 2400 متر در 54 کیلومتری شهر نورآباد اشاره کرد که صخره های سر به فلک کشیده مهراب مانند زندانیان زنجیر زده چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.

این کوه از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ تشکیل شده است که پوشیده از درختان کهنسالی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی است. وجود غارهای تنگ قلا، دلهلان، باغ سیریجان و ده ها غار کوچک و بزرگ دیگر که از قدیم الایام وجود داشته و مکانی برای اختفای گنجینه سلاطین و محل اسکان موقت چوپانان بوده و همواره از آن محافظت می کرده است. جان و مال مردم دره مهرگان اضافه شده است.

وجود تاپو (محل نگهداری غلات به زبان محلی) با قدمت هزار ساله در دل صخره های سر به فلک کشیده مهراب که با وجود برف سرد و طاقت فرسا، محل نگهداری غذای ساکنان این منطقه بوده است. زمستان های پر از سال های اخیر، همیشه برای مردم این منطقه موهبت بوده است. همین امر این منطقه را از ایران دیدنی تر کرده است.

بلندترین آبشار دلفان که در دامنه کوه مهراب به نام دالخانه (آشیانه عقاب) واقع شده است، با ارتفاع 100 متر بر زیبایی این کوه و دیدنی های دلفان افزوده است.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

آشنایی با مهراب کوه دلفان

دلفان را باید سرزمین گنج های نهفته دانست چرا که هنوز بسیاری از آثار طبیعی و تاریخی این سرزمین ناشناخته است.

در این میان مهراب کو یکی از دیدنی های دلفان در لرستان است که پر از شگفتی های اسرارآمیز است و طبیعت زیبای این کوه حکایت از قدرت هنرمندی جاودانه دارد که آن را به این زیبایی آراسته است.

این کوه در محدوده جغرافیایی شهرستان دلفان قرار دارد که عظمت و تصویر زیبای آن در ادبیات و فرهنگ عامه مردم منطقه به وضوح نمایان است، به طوری که بسیاری از مردم از مهراب کوه سترگ به عنوان کوهی اسرارآمیز و افسانه ای یاد می کنند.

این کوه زیبا از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ تشکیل شده است که هر کدام پوشیده از درختان سبز کهنسالی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی باغ سیریجان است.

مهراب کوه با غارهای تنگ قلا، غار دیل لان، غار باغ سیریجان و ده ها غار کوچک و بزرگ دیگر، محل اختفای گنجینه سلاطین و محل عبور چوپانان از دوران ایران باستان بوده است. عصر حاضر و همواره حافظ جان و مال مردم دره مهرگان بوده است.

بسیاری از کسانی که در گذشته با فرمانروایان منطقه درگیری داشتند یا با پادشاهان جنگیده بودند، این کوه و غارهای آن محل سکونت و پناهگاه آنها محسوب می شد.

همچنین آبشار دیل لان که بلندترین آبشار دلفان محسوب می شود در دامنه کوه مهراب قرار دارد.

این آبشار که در زبان این کشور دیل لاهان (به معنی لانه عقاب) نامیده می شود، بیش از پنجاه متر ارتفاع دارد، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

مسیر این آبشار صعب العبور و صخره ای است و باید با راهنمای محلی آشنا به مسیر و در قالب طبیعت گردی و همچنین تور لرستان به مهراب کوه مراجعه کنید.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

این کوه افسانه ای با دره ها و مناظر جذاب گنجینه ای ناشناخته برای بسیاری از دوستداران طبیعت است.

کوه باشکوه مهراب به همراه آبشار سوله، امامزاده پیرمحمد و تنگه گاوشمر که در میربیگ جنوبی قرار دارند می توانند یکی از مراکز گردشگری گردشگران تور لرستان باشند.

این کوه علاوه بر تمام زیبایی های طبیعی و منحصر به فرد دارای حیات وحش و گونه های جانوری غنی از جمله گرگ، کفتار، پلنگ، بز کوهی، گراز وحشی، خرس، گربه وحشی و پرندگانی مانند عقاب، بلبل، جغد، شاهین، کبک، بلدرچین او یک کبوتر وحشی دارد.

برای رفتن به مهراب کوه باید 54 کیلومتر از شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان طی کرد و پس از عبور از روستاهای جواد آباد و اناره از روستای گردکنه که در جنوب غربی شهرستان نورآباد قرار دارد به کوه مهراب رسید.

در این سفر مهیج با خاطرات خوب فراوان به محل زندگی خود باز خواهید گشت و با مرور خاطرات سفر به لرستان، لذت این سفر برای همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.

موقعیت مهراب کوه دلفان

برای رفتن به شهرستان دلفان باید به شهرستان خرم آباد رسید و پس از طی بیش از 80 کیلومتر و گذر از شهرهای فیروز آباد و نور آباد به مقصد رسید. اتوبوس و تاکسی بهترین گزینه های حمل و نقل در شهر هستند.

فصل بهار به عنوان بهترین زمان برای سفر به دلفان شناخته می شود زیرا در این ایام هوا مساعد است و می توانید از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

مهراب کوه دلفان کجاست؟

شهر دلفان در استان لرستان با استقرار طایفه نورعلی در این منطقه تأسیس شد و به تدریج جمعیت آن افزایش یافت، سپس در سال 1343 ساختمان شهرداری در شهر دلفان تأسیس شد و این منطقه به عنوان شهر شناخته شد.

امروزه با بازدید از این شهر جذاب می توانید از طبیعت سرسبز اطراف آن لذت ببرید و با مشاهده آثار باستانی بیشتر با فرهنگ و تاریخ منطقه آشنا شوید.

مردم شهرستان دلفان لرستان به گویش لری صحبت می کنند و معمولاً به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

این دیار با طبیعتی بکر و جذاب به عنوان یکی از جاذبه های لرستان شناخته می شود که علاقه مندان زیادی دارد.

شهرستان دلفان در منطقه ای نیمه کوهستانی قرار دارد و دره های آبرفتی و دشت های وسیعی در حومه آن به چشم می خورد که بسیاری از طبیعت گردان را مجذوب خود می کند.

اگر به طبیعت و مناطق بکر علاقه دارید، سفر به دلفان را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا