ایران گردی

منطقه گردشگری ازناو؛ جاذبه‌ای درخشان در اردبیل

تودی تریپ: منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهر خلخال قرار دارد و چشمه ازناو در 5 کیلومتری آن و نزدیک جاده اسلام است. شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ مفرح است و هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.

منطقه نمونه گردشگری ازناو با مساحت 250 هکتار، دارای آب و هوای سرد و معتدل است و یکی از نقاط دیدنی خلخال به شمار می رود. بلندترین نقطه این منطقه کوه ازناو است. در دامنه این کوه چشمه ای به همین نام مناطق بکر و زیبایی را پدید آورده است.

آشنایی با منطقه گردشگری ازنائو

اردبیل دارای 12 بخش، 21 شهر و ده ها روستا است که بخشی از ظرفیت دامداری و باغداری و تولید صنایع دستی ایران را به خود اختصاص داده است. اردبیل را با مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی (میراث یونسکو)، پر قدرت سبلان، طبیعت سرسبز، شورابیل، آبشارها، کوه ها، رودخانه ها و دریاچه ها می شناسیم. پایتخت عسل، فرش، کره، حلوا و شیرینی های محلی ایران، مقصدی بکر برای سفرهای شکم آور است.

منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهر خلخال قرار دارد و چشمه ازناو در 5 کیلومتری آن و در مجاورت جاده اسلام قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و منطقه گردشگری ازناو به وسعت 250 هکتار است. آب و هوای سرد و معتدل دارد.

منطقه گردشگری ازناو;  جاذبه ای درخشان در اردبیل

بلندترین نقطه این منطقه قله ازناوه و چشمه معروف ازناوه در شمال شرقی قله است. این چشمه با ظرفیت آب زیاد و ثابتی که در طول سال دارد، محوطه های بکر و زیبا و باغ های شادابی را در کنار خود ایجاد کرده است. در سازه های آهکی این منطقه پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک وجود دارد که از ابتدای تابستان تورهای گردشگری زیادی از داخل و خارج از این منطقه بازدید می کنند.

منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهرستان خلخال واقع شده و چشمه ازناو در 5 کیلومتری آن قرار دارد و شامل کوه ازناو، چشمه ازناو و باغ مفرح می باشد و هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران است و 250 هکتار آن دارای آب و هوای سرد و معتدل است.

بلندترین نقطه این منطقه کوه ازناو است. در دامنه این کوه، چشمه ای به همین نام مناطق بکر و زیبایی ایجاد کرده است که در ارتفاعات مچ پا در کنار روستای خوجین، چشمه های جوشان و فعال و جریان آب 400 لیتری از جمله این مناطق است پرآب ترین چشمه های استان اردبیل

وجود غارها، جنگل ها و رودخانه های روان در این منطقه و به ویژه ایجاد بزرگراه جدید تهران – زنجان – اردبیل از این مسیر گردشگران را به خود جذب می کند.

ویژگی های منطقه گردشگری ازنو

منطقه گردشگری ازناو تفرجگاهی زیبا در 7 کیلومتری جنوب غربی هوروآباد مرکز شهرستان خلخال در مجاورت روستای خوجین در روستای شرقی خانندبیل در بخش مرکزی شهر واقع شده است که مجموعه ای دیدنی از زیبایی های طبیعی متشکل از کوه است. ، چشمه ها، غارها، باغ ها و … در فاصله کمی از هروآباد نشان داده شده است. بلندترین نقطه این منطقه کوه زیبای ازناو است که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۴۲۲ متر است.

منطقه گردشگری ازناو;  جاذبه ای درخشان در اردبیل

جهت کوه شمال غربی – جنوب شرقی است و در فاصله 48 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 37 درجه و 33 دقیقه و 30 ثانیه طول شرقی واقع شده است. کوه ازناو به دلیل ترکیبات آهکی خود غارهای متعددی دارد. در ضلع غربی این قله در ارتفاع حدود 1900 متری چشمه ای با آب گرم و خنک سرچشمه می گیرد که به آن چشمه ازناو می گویند.

این چشمه علاوه بر تامین بخشی از آب آشامیدنی ساکنان منطقه، رودخانه ای نسبتاً فراوان را تشکیل می دهد که به سمت خود هاروآباد می ریزد و به رودخانه بویوک چای می ریزد و باغ های زیبا و دل انگیز زیادی در کنار آن ایجاد می کند.

به لطف وجود پنج غار بزرگ و کوچک در سازه های آهکی کوه ازناو، شرایط بسیار مناسبی برای زندگی انواع حیوانات و پرندگان وحشی اعم از بز وحشی، کبک و … ایجاد شده است.

درباره نام این کوه و چشمه روایات فراوانی وجود دارد که نویسنده طی سالیان متمادی در مقاله ای جداگانه به شرح آن پرداخته است. می گویند نام چشمه «ازناو» از ناودان گرفته شده است، زیرا به نظر می رسد دو کوه به هم پیوسته، ناودانی ایجاد کرده و چشمه ای از دل آن جاری می شود.

این چشمه زیبا که در ارتفاعات حلال در کنار روستای خوجین قرار دارد، یکی از چشمه های فراوان استان اردبیل است و آب آن 500 هکتار از زمین های پایین دست را سیراب می کند و باغ های اطراف آن از ابتدای بهار میزبان گردشگران است. و صنعت گردشگری در شهرستان خلخال رونق گرفت.

منطقه گردشگری ازناو;  جاذبه ای درخشان در اردبیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا