ایران گردی

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان؛ حیرت‌انگیز و تماشایی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: منطقه حفاظت شده بدر و پرشان به مساحت 43 هکتار در مرز استان های کرمانشاه و کردستان و در 12 کیلومتری جنوب شهرستان کوروه قرار دارد.

این منطقه کوهستانی شامل کوه های پرتقال، دره های کم عمق، تپه ماهور و ارتفاعات به هم پیوسته است و ارتفاع آن از سطح دریا از 2000 تا 3298 متر است.

از چشمه های فراوان منطقه می توان به چشمه شاهپسند، چشمه شمالی کوه بدر، چشمه آبی و چشمه پناهگاه اشاره کرد.

این منطقه با پوشش گیاهی مناسب زیستگاه گونه های مهمی مانند شتر و بز است. از گونه های باقی مانده روباه، گرگ، شغال، گراز، لاک پشت، مار، مارمولک، شاهین، عقاب و عقاب حضور دارند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده بدر و پرشان

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان به وسعت 43 هزار هکتار در 12 کیلومتری جنوب شهر کوروه قرار دارد.

منطقه ای کوهستانی متشکل از کوه های صخره ای، دره های کم عمق، تپه ها و ارتفاعات مرتبط است.

ارتفاع کوه از 2000 تا 3298 متر متغیر است.

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان  باور نکردنی و دیدنی

این منطقه چشمه‌های فراوانی دارد که می‌توان به چشمه‌های شاه پسند، چشمه‌های شمالی کوه بدر، چشمه آبی، چشمه پناهگاه پرشان اشاره کرد.

به دلیل فراوانی چشمه های موجود، گونه های جانوری و گیاهی منطقه برای تامین آب مورد نیاز خود با مشکل مواجه نیستند.

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان با وسعت 43 هزار هکتار در جنوب شهر کورو و در 12 کیلومتری آن قرار دارد.

این پهنه مجموعه ای از ارتفاعات بهم پیوسته با پوشش گیاهی مناسب و گونه های جانوری مهم مانند بز و بز است.

به منظور حفظ این گونه و مناظر زیبای طبیعی آن از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

با توجه به پتانسیل بالای منطقه از نظر وضعیت زیستگاه و گونه های موجود و با هدف حفاظت و برنامه ریزی بهتر، در اوایل سال 1394 منطقه مذکور به منطقه حفاظت شده بدر و پرشان ارتقاء یافت.

بیشتر این منطقه در منطقه حفاظت شده شهر کورو و بخشی از آن نیز در منطقه حفاظت شده شهر سنگر است، اما مسئولیت حفاظت از آن بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهر کورو است.

در مرز کردستان و کرمانشاه منطقه حفاظت شده بدر و پرشان قرار دارد که منطقه ای کوهستانی محسوب می شود.

در اطراف این منطقه زیبا می توان چشمه های زیادی به نام های کبود، شاه پسند و پناهگاه را دید. در منطقه حفاظت شده شاه بدر و پرشان گونه های جانوری و گیاهی بسیار متنوعی دیده می شود.

منطقه ای کوهستانی با ارتفاعات متفاوت از 2 کیلومتر تا 4 کیلومتر با دره های کم عمق که مناظر بی نظیری را به وجود آورده است.

بدر و پرشان حدود 44 هزار هکتار وسعت دارد که شکار در آن ممنوع است و هوا بسیار مطبوع است.

چند ویژگی جالب منطقه حفاظت شده بدر و پرشان

معرفی کوه بدر (بیر)

کوه بدر در قسمت جنوبی شهرستان کوروه و در مرز استان کردستان و کرمانشاه با ارتفاع 3298 متر از سطح دریا واقع شده است. برای رسیدن به دامنه کوه می توانید از این مسیرها استفاده کنید.

از قروه تا روستاهای قلعه، سرتیپ آباد، امین آباد، پیر سلیمان و از آخرین روستا پیرسلیمان پناهگاه دیده می شود.

در فصل تابستان، از جیب می توانید با ماشین به چمنزار زیر خط الراس پناهگاه بروید. بدر به کوه میچم نیز معروف است زیرا این کوه دو روستای میچم را احاطه کرده است.
قله های قابل دسترس: وزیر – دروازه – کلوز – چشمه و آبشار کانی شاه پسند.

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان  باور نکردنی و دیدنی

جاذبه های کوه بدر
کانی شاه پسند: چشمه ای زیبا در ارتفاع 2600 متری در قسمت غربی بدر است که دارای آبی زلال است و در فصل تابستان افراد زیادی را به خود جذب می کند.

کانی در زبان کردی به معنی بهار است. بنا به روایتی یکی از پادشاهان صفوی در جریان لشکرکشی از این مکان دیدن کرد و از این چشمه خوشش آمد.

زندگی گیاهی

گون، مرزه، کومه، انواع لاله، نخود سیاه، گیاهان علفی چند ساله، بادام وحشی، ریواس، نستعلیق وحشی، جغان و سازو، زنبق، فرفیون، میخک، کنگر، شکر تیغال، گل ماهور، زل، شقایق، جاشیر، کلاه میرحسن، گندمیان، کنگر فرنگی، گونه های مختلف گرامینه، پوآ، ملیکا و استیپ از گونه های گیاهی شناسایی شده در منطقه حفاظت شده بدر و پرشان هستند.

گونه های جانوری شاخص

تاکنون 13 گونه پستاندار، 8 گونه خزنده، 42 گونه پرنده و 3 گونه ماهی از جمله بز، روباه، گرگ، شغال، گراز، خرگوش، گربه وحشی، انواع جوندگان در منطقه یافت شده است. لاک پشت ها مار و مارمولک هستند. گونه اصلی جانوری این منطقه بز است.

گرگی، تارگ، دلیا، شاهین، عقاب، سارگپ، کبوتر، جغد، کلاغ نوک قرمز، بلبل، شانه به سر، سنجاقک و کبک از گونه های پرنده شناسایی شده در منطقه بدر و پرشان هستند.

منطقه حفاظت شده بدر و پرشان  باور نکردنی و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا