ایران گردی

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

تودی تریپ: تالاب چگاهور یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد است. تالاب چغاخور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار همچون نگینی بر دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار می درخشد. این تالاب همه ساله میزبان انواع پرندگان مهاجر و ساکن از جمله اردک، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیان مانند کپور و گورخر است. آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبای این مکان، آن را به یکی از مهم ترین مراکز گردشگری استان تبدیل کرده است. این تالاب در مسیر جاده شهرکرد – ایذه (استان خوزستان) و در 60 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

آشنایی با تالاب دیدنی چاگهور

چگاخور تالاب معروف بین المللی و یکی از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که در ارتفاع 2100 متری در رشته کوه های زاگرس مرکزی و در میان چمنزارهای وسیع در دامنه کوه های کلار قرار گرفته و مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین تالاب های کشور برای زیست پرندگان آبزی است.

نمایی شگفت انگیز از تالاب چاگهور

انعکاس منظره تماشایی طبیعت اطراف و رقص پرندگان آوازخوان در سطح تالاب بسیار چشم نواز است. در فصل بهار در یک طرف تالاب کوه های بلند و سفیدپوش کلر خودنمایی می کند و در طرف دیگر درختان و چمنزار وسیع و سرسبز. این منطقه در فصل تابستان میزبان ییلاق عشایر بختیاری است که به همان اندازه برای گردشگران جذاب است که زندگی آرام و شیک آنها را تماشا کنند و همچنین زیبایی های طبیعی چاگهور را تماشا کنند.

عواملی مانند قرار گرفتن جاده بر روی دو جاده اصلی، تنوع گیاهی و جانوری گسترده، نزدیکی به سه تالاب سولکان، علی آباد و گندمان اهمیت تالاب چگاهور را از نظر گردشگری دوچندان کرده و این تالاب را به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل کرده است. استان.

از سال 1378 سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل وجود گونه های جانوری کمیاب در اطراف تالاب و شرایط زیستی متنوع آن، چاهاخور را منطقه شکار ممنوع اعلام و تحت حفاظت و حفاظت خود قرار داد. منطقه شکار ممنوع تالاب بیش از 2300 هکتار وسعت دارد. چگاخور یکی از تالاب های کنوانسیون بین المللی رامسر است و در فهرست مناطق مهم پرنده شناسی (IBA) نیز قرار گرفته است. این تالاب جزء یازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران به نام «تنگ صیاد سبزکوه» است که در جهان ثبت شده است.

نمایی شگفت انگیز از تالاب چاگهور

چغاخور را از دو واژه فارسی و ترکی می گویند; بنابراین «خور» در فارسی به خورشید و «چغا» در ترکی به معنای تپه و چمنزار است. چغاخور به این معنی است که “چمنزار خورشید”.

بهترین زمان برای سفر به تالاب چاگهور

زمان مناسب برای سفر به تالاب چگاخور بهار و تابستان است که هوای خنک و طبیعت هر گردشگری را خوشحال می کند. فصل بهار به طبیعت اطراف تالاب سرسبزی و طراوت می بخشد. تالاب چگاهور در فصل تابستان با حضور عشایر بختیاری جذابیت بیشتری پیدا می کند. رشد شقایق های وحشی و فصل خوب ماهیگیری نیز از دیگر جاذبه های چگاخور در فصل بهار و تابستان است.

در پاییز هوا سرد می شود. زمستان های این منطقه نیز شامل مناظر زیبایی از تالاب های یخ زده و کوه های سفید است که برای دوستداران طبیعت بسیار جذاب است. هنگام سفر به تالاب چگاخور در فصل زمستان به تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ و لباس گرم نیاز دارید.

سطح آب تالاب چگاخور در زمستان به بالاترین حد خود می رسد و بیشتر آن در تابستان خشک می شود. با اینکه هوای این منطقه در تابستان خنک است اما مکانی مناسب برای تعطیلات تابستانی و سفر به حساب می آید.

نمایی شگفت انگیز از تالاب چاگهور

میانگین دمای این منطقه از 21 درجه سانتی گراد در گرم ترین ماه سال (مرداد) تا منفی 6 درجه سانتی گراد در سردترین ماه سال (دسامبر) متغیر است و میانگین بارندگی سالانه بین 500 تا 750 میلی متر متغیر است. عمق تالاب چگاهور در زمان بیشترین بارندگی حدود سه متر تخمین زده می شود.

تاسیسات تالاب چاگهور

تماشای پرندگان

تالاب چگاخور یکی از 105 تالاب مهم پرندگان کشور است که به دلیل اسکان پرندگان در خطر انقراض رتبه ششم را در رده بندی تالاب های مهم کشور دارد. پرندگان مهم ترین موجودات این تالاب هستند که از اواخر پاییز تا اواخر زمستان به این مکان می آیند و فرصتی ایده آل برای پرنده نگری فراهم می کنند.

صید ماهی

تالاب چگاهور نیز گزینه خوبی برای ماهیگیری است. در واقع وجود انواع ماهی در تالاب آن را به عنوان یکی از مقاصد ماهیگیری از اواسط اردیبهشت تا پایان شهریور ماه به شهرت رسانده است. فقط برای تفریح ​​ماهی بگیرید و از صید بیش از حد خودداری کنید. اگر به این فعالیت علاقه دارید برای دریافت مجوز به سازمان حفاظت محیط زیست مراجعه کنید.

نمایی شگفت انگیز از تالاب چاگهور

تور طبیعت گردی

تماشای طبیعت اطراف و شقایق های وحشی یکی دیگر از گزینه های تفریحی پیش روی شماست. چغاخور در میان کوه ها و دشتی زیبا به وسعت 700 هکتار احاطه شده و تصویری طبیعی و منحصر به فرد را پیش چشم شما می گذارد. از اردیبهشت تا مهرماه به دلیل کاهش آب، مساحت چمنزار اطراف چگهور افزایش می یابد و تصویری متفاوت در این مکان شکل می گیرد. در فصل بهار دشت های حاشیه تالاب به بهشت ​​رویایی شقایق ها تبدیل می شود.

راندن قایق

در تابستان و بهار که مسافران و گردشگران بیشتری به تالاب می آیند، قایق سواری یکی از پرطرفدارترین تفریحات است.

آلپینیسم

تالاب چگاخور در روستای چگاخور در دامنه ارتفاعات بررفتاب و در سمت جنوب غربی کوه کلار قرار دارد. کوه کلر با ارتفاع 3830 متر از سطح دریا مقصد بسیاری از کوهنوردان است. این قله در فصل زمستان پوشیده از برف است و دلایلی مانند طولانی بودن دوره بارش برف در منطقه (از آذر تا اواخر اسفند و اوایل فروردین)، دمای پایین و حفظ برف در طول سال باعث تشکیل یخچال های طبیعی دائمی می شود. به نام “برف پیر”.

نمایی شگفت انگیز از تالاب چاگهور

همچنین ارتفاعات کوه سنگی و دیوار خورشید به ارتفاع 2775 متر برای صخره نوردی، کوهنوردی و صخره نوردی مناسب است و کوه حمزه علی به ارتفاع 2700 متر، کوه شاهپور ناز به ارتفاع 2900 متر و کوه چاله باغ به ارتفاع 3000 متر امکان خوب کوهنوردی و کوهنوردی را دارند. بالارفتن از تپه.

منبع: سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا