ایران گردی

منار دیدنی مسجد خسرو شیر در خراسان شمالی

تودی تریپ: خراسان شمالی سالانه در مسیر میلیون ها مسافر و زائر قرار می گیرد و با زیبایی های فراوان خود چشم گردشگران را خیره می کند. در زیر پس از معرفی این استان زیبا، درباره مناره مسجد خسرو شیر توضیح می دهیم.

آشنایی با بی نظیر خراسان شمالی

خراسان شمالی گذرگاه زیارتی امام هشتم شیعیان است، جایی که می توان خود را در دامان طبیعت رها کرد. این استان همچون نگینی بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارت مقدس مشهد می درخشد و گنجینه گرانبهایی از فرهنگ ها محسوب می شود. در این استان می توانید در میان طبیعت زندگی کنید و از مناظر آن لذت ببرید.

خراسان شمالی با 811572 نفر جمعیت یکی از استان های شمال شرقی ایران است و دو رشته کوه کپه داغ در شمال و آلداغ و شاه جهان در جنوب آن را احاطه کرده است. این استان یکی از جدیدترین استان های ایران است که حاصل تقسیم استان خراسان (سابق) است.

این استان در سال 1392 پس از تقسیم استان خراسان به سه استان تأسیس شد. بجنورد بزرگترین شهر و مرکز استان است.

بجنورد، شیروان، اسفرین، مانه و سملقان، راز وجرگلان، جاجرم، فاروج و گرمه از شهرستان‌های خراسان شمالی هستند.

مناره باشکوه مسجد خسرو شیر خراسان شمالی

قرار گرفتن این استان در موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خاص، زمینه را برای کشاورزی و دامپروری و همچنین مجتمع ها و صنایع دیگری مانند مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان و کارخانه های پلاستیک در بجنورد، مجتمع فولاد اسفرین، فراهم کرده است. کارخانه آلومینیوم جاجرم، نیروگاه، کارخانه قند و الیاف شیروان، پنبه پاک کن های متعدد، صنایع غذایی، کشاورزی، ساختمانی و غیره. به اقتصاد این استان افزوده اند.

در حال حاضر 30 معدن فعال در این استان شامل آلومینا، کلسیت، بنتونیت، باریت، ماسه سیلیس و سنگ های تزئینی می باشد.

حداقل سن این سرزمین مربوط به دوران نوسنگی و حدود 5000 تا 8000 سال پیش است. باستان شناسان در برخی از نقاط تاریخی این منطقه آثاری یافته اند که ارتباط آن را با مکانی دوردست خارج از فلات ایران نشان می دهد. این آثار نمادی از پویایی فرهنگ های منطقه در دوران پیش از تاریخ است.

خراسان در زمان حکومت اشکانیان محل سکونت مردم اشکانی بوده است و حضور فعال این قوم در نواحی خراسان امروزی را از آثار تاریخی کشف شده می توان دریافت.

مناره باشکوه مسجد خسرو شیر خراسان شمالی

همچنین این استان در مسیر باستانی جاده ابریشم قرار گرفته و باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی آن در دوران مختلف تاریخی به ویژه در دوره ساسانی شده است.

این استان با 28179 کیلومتر مربع وسعت، 1326 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

خراسان شمالی از شمال با ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسایه است.

مواد اولیه استان را مناطق کوهستانی، پست و جلگه ای تشکیل می دهد.

کوه شاه جهان مرتفع ترین نقطه استان است که در رشته کوه آلاداغ 3051 متر ارتفاع دارد و پست ترین نقطه این استان نیز 400 متر ارتفاع دارد که در روستای تشیاب در محل خروجی رودخانه اترک قرار دارد.

مناره مسجد خسرو شیر

مناره مسجد که به مسجد خسرو شیر نیز معروف است در روستای خسرو شیر قرار دارد. آنچه امروزه از این مسجد بزرگ باقی مانده شامل قلوه سنگ های دو طرف ایوانی به عمق 11 متر و عرض 6 متر است و پوشش و دیوار سمت قبله نیز فروریخته است.

مناره باشکوه مسجد خسرو شیر خراسان شمالی

محراب اصلی مسجد در انتهای هشتی قرار داشت و اکنون فقط قسمت پایینی آن باقی مانده است. در کنار بقایای شبستان شرقی، حدود 60 سال پیش، مناره آجری با کتیبه ای به خط کوفی، تزئینات آجری صلیب شکسته و گره وجود داشت. دلیل این نامگذاری وجود مناره مذکور است. بنای اصلی این بنای تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان و دارای الحاقاتی از دوره ایلخانی است که نام مسجد را در زمره آثار شاخص استان خراسان شمالی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا