ایران گردی

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

تودی تریپ: وقتی صحبت از سفر به اصفهان به میان می آید، فهرست بلندبالایی از مکان های دیدنی به ذهن متبادر می شود. در واقع این کلان شهر معروف دارای طیف وسیعی از جاذبه های متنوع است که هر کدام رگه هایی از فرهنگ و هنر ایرانی را در خود جای داده اند. به همین دلیل است که این شهر نه تنها از نظر گردشگران داخلی، بلکه از نظر گردشگرانی که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اند، به عنوان یک مقصد گردشگری ایده آل محسوب می شود. این در حالی است که جانبان منار اصفهان به عنوان یکی از نقاط جذاب گردشگری این شهر همواره مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این جاذبه برخلاف دیگر جاذبه های شهر، علیرغم ظاهر ساده اش، ویژگی های متمایزی دارد که گردشگران را شگفت زده می کند.

معماری شگفت انگیز منارجانبان

مناره ها: مناره ها مهمترین قسمت مجموعه هستند. هر مناره 9 متر عرض و 17 متر ارتفاع دارد. در تزئینات خود از کاشی های چند ضلعی فیروزه ای و کاشی های لاجوردی ستاره ای چهار پرتو استفاده می کردند. ویژگی منحصر به فرد این مناره ها حرکت یکی از آنها پس از تکان دادن اولین مناره است.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

ایوان: ایوان مجموعه میزبان مقبره شیخ امیرعبدالله بوده و از سطح زمین 10 متر ارتفاع دارد. در ساخت ایوان از آجر استفاده شده و برای تزیین آن در داخل گنبد کاشی و نقاشی دیواری ساخته شده است. در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر سفید رنگ دیده می شود که به نظر می رسد بقایای قبرستان قدیمی بر روی آن ساخته شده است. با یک راه پله مارپیچ می توانید از ایوان به پشت بام و مناره های مجموعه دسترسی داشته باشید که البته برای بازدیدکنندگان ممنوع است.

چله خانه: در مجموعه دو اتاق وجود دارد که به آنها چله خانه می گویند. کلبه ها پناهگاه عارفان بود. عارفان و زاهدان 40 روز را در این فضای ساده گذراندند و با خدای خود ریاضت کردند.

با تکان دادن یکی از مناره ها، مناره دوم و سایر قسمت های بنا نیز می لرزد و این ویژگی منحصر به فردی است که این مجموعه تاریخی را به یکی از جاذبه های اصفهان تبدیل کرده است.

ظاهراً آثار تاریخی در کشورهایی مانند عربستان و عراق یافت شده که در جای خود حرکت می کنند. اما با توجه به نظرات فیزیکدانان مهندسی، دلیلی که می توان برای حرکت برج ها بیان کرد، نظریه داپلر (کریستین داپلر یک ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی بود) یا رزونانس است.

منارجانبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

این مناره ها عموما شبیه یکدیگر بوده و وزن چندانی ندارند. وقتی یکی از مناره ها تکان می خورد، خود به خود روی مناره دیگر اثر می گذارد و آن را به حرکت وا می دارد.

موقعیت منارجانبان در اصفهان

برخی از مناره های ایران با وجود استحکام زیاد در جای خود می چرخند و به همین دلیل منار جنبان نامیده می شوند. یکی از این مناره های جذاب و دیدنی منار جنبان اصفهان است. این بنا مدت ها پیش در روستای کارلادان ساخته شده است. اکنون این ملک در اطراف منطقه ای به نام نصرآباد واقع شده است. این اثر تاریخی بخشی از شهر اصفهان محسوب می‌شود که توسط کاشی‌کاران ماهر و چیره‌دست زمان با کاشی‌های ستاره‌ای فیروزه‌ای و چندضلعی‌های فیروزه‌ای تزئین شده است.

منارجنبان یکی از معروف ترین نقاط اصفهان است که در حدود 6 کیلومتری جاده اصفهان به سمت نجف آباد در سمت راست جاده ساخته شده است. در اطراف این بنا اثر تاریخی دیگری به نام آتشگاه وجود دارد. برای رسیدن به این مکان می توانید از خودروی شخصی یا تاکسی های بسته و آنلاین استفاده کنید. برای رسیدن با ماشین کافیست به خیابان آتشگاه بروید و پس از طی ۶ کیلومتر به منارجانبان خواهید رسید. مجتمع دارای پارکینگ می باشد.

منارجانبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

نشانی: استان اصفهان، 6 کیلومتری غرب شهر اصفهان، جاده اصفهان به نجف آباد، منطقه کارلادان، خیابان آتشگا

سیر تاریخی منارجانبان اصفهان

مناره های اصفهان در زمان محمد خدابنده اولجایتو ساخته شده اند. اما اطلاعات دقیقی از سازنده یا سازندگان اصلی منارجنبان اصفهان در دست نیست، اما با بررسی هایی که در قسمت های مختلف ظاهر بنا انجام شده است، می توان بازه زمانی مربوط به ساخت هر قسمت را نیز مشخص کرد. .

در قسمتی از این بنا، مقبره زاهدی معروف و محبوب به نام عمو عبدالله بن محمود سقلایی وجود دارد که سال وفات او بر روی سنگ قبر او سال 716 حک شده است که شاید نشان دهنده پیشینه تاریخی کل بنا باشد. به طور کلی می توان گفت که پیشینه تاریخی کل بنا مربوط به دوران ایلخانی است، اما ساخت مناره ها و برخی تزئینات خارجی بنا به دوران صفویه بازمی گردد.

در واقع می توان گفت که بنای اصلی در دوره های قبل ساخته شده و در دوره های بعدی به تدریج قسمت های مختلفی از جمله مناره ها به آن اضافه شده است. لازم به ذکر است که علاوه بر سبک معماری فوق العاده، یکی از دلایل معجزه منارجنبان در اصفهان را می توان مربوط به پیشینه تاریخی ساخت آن دانست.

منارجانبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

به عبارت ساده تر، شاید ساخت چنین سازه ای در قرن حاضر با توجه به پیشرفت در عرصه معماری و استفاده از فناوری های روز برای تحقق ایده های خلاقانه در ساخت یک ساختمان، چندان تعجب برانگیز نباشد؛ اما در واقع ساخت چنین سازه ای در قرن حاضر چندان تعجب آور نباشد. اما باید توجه داشت که آنچه منارجانبان را از نظر معماری به سازه ای شگفت انگیز تبدیل کرده این است که سازندگان این بنا در دوره ای از تاریخ زندگی می کردند که خبری از معماری های پیچیده و ایده های خلاقانه معماری نبود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا