ایران گردی

مقصد خلاق گردشگری با اعمال رویکرد ساختارمدار محقق می‌شود

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایمنا، امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدزایی در اقتصاد ملی در وضعیت پیچیده تری قرار دارد و با وجود پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح رفاه اجتماعی می تواند مشاهده می شود که شهروندان بسیار مشتاق هستند که درآمد اضافی خود را از طریق گردشگری و سفر به حساب آورند. بنابراین، درآمدزایی از این طریق برای شهرها و ایالت ها اهمیت بیشتری پیدا کرد.

برخلاف تصور عموم، جاذبه های گردشگری تنها به وجود مکان های مجلل تاریخی محدود نمی شود، بلکه فرآیندها و رویدادهای جاری در شهر نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد. امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ ها حیاتی هستند و اهمیت اوقات فراغت باعث افزایش رویدادهای عمومی، جشن ها و سرگرمی ها شده است. دولت ها در حال حاضر از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی توسعه اقتصادی، سازماندهی کشور و بازاریابی مقصد استفاده می کنند.

شهرهای امروزی به دلیل وجود جاذبه ها و امکانات گردشگری فراوان، گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. بنابراین ایجاد پایگاه، شناسایی جاذبه ها و منابع در مرحله اول مورد ارزیابی قرار می گیرد و اولویت بندی برای تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری ضروری به نظر می رسد.

تحقق یک مقصد گردشگری خلاق با به کارگیری رویکرد ساختارمحور

یک مقصد گردشگری خلاق با رویکردی ساختارمند

علی اکبر بنی اسدی، کارشناس و فعال گردشگریوی می گوید: امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم ترین منابع درآمد و اشتغال مورد توجه بسیاری از دولت ها قرار گرفته و برنامه ریزی های راهبردی در این راستا در حال انجام است.

وی می افزاید: توسعه زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی یکی از مهم ترین ابتکارات در راستای تحقق گردشگری محسوب می شود و از گردشگری خلاق به عنوان رویکردی نوین در توسعه پایدار شهری یاد می شود.

این فعال گردشگری خاطرنشان می کند: در گردشگری خلاق، گردشگر با مشارکت در فعالیت های جامعه محلی و تعامل با فرهنگ آن، تجربه جدیدی را می آموزد که بسیار ارزشمند است، تجربه فرهنگ مردم و مکان گردشگری و مشارکت فعال. و وجود خلاقیت در جوامع محلی و مقاصد گردشگری بیش از پیش احساس می شود.

بنی اسدی می افزاید: اگر در فرآیند گردشگری به دنبال منافع اقتصادی و زیست محیطی به سمت توسعه پایدار باشیم، خلاقیت می تواند با ارائه محصول خلاق گردشگری راهگشا باشد و جوامع را به این سمت سوق دهد.

تحقق یک مقصد گردشگری خلاق با به کارگیری رویکرد ساختارمحور

ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به منظور مدیریت مقاصد گردشگری

وی تاکید می‌کند: سازمان جهانی یونسکو گردشگری خلاق را فراهم کردن فرصت‌هایی برای مشارکت گردشگران با جوامع محلی و کسب تجربیات معتبر همراه با یادگیری مشارکتی (فعالیت‌های مختلف در یک مقصد مانند ساخت صنایع دستی، آشپزی و سایر فعالیت‌های خلاق) تعریف می‌کند.

این فعال گردشگری بیان می کند: یکی از گام های مهم در صنعت گردشگری برنامه ریزی و آماده سازی مقصد برای استفاده مناسب و بهینه است. اهمیت مدیریت مقصد با رقابت مقاصد گردشگری برای ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به گردشگران افزایش می یابد.

بنی اسدی تصریح می کند: مدیریت مقصد عبارت است از مدیریت هماهنگ تمامی عناصر تشکیل دهنده یک مقصد اعم از جاذبه ها، امکانات رفاهی، دسترسی، بازاریابی و قیمت گذاری و با سرمایه گذاری بر عنصر خلاقیت می تواند به خلاقیت مقصد کمک کند. ارائه تجربیات استثنایی و ارزشمند به گردشگران از لحظه رسیدن به مقصد تا لحظه خروج بسیار مهم است.

وی ادامه می دهد: اگر تعریفی از مقصد گردشگری داشته باشیم شامل بازدیدکنندگان، جامعه محلی و زیرساخت های گردشگری می شود و تعامل بین این عناصر طیفی از اثرات مثبت و منفی ایجاد می کند. وجود چنین اثراتی مستلزم مدیریت دقیق مقصد، علاوه بر ارائه محصولات گردشگری خلاقانه، خدمات عمومی و خصوصی با رویکرد خلاقانه، تعامل با جامعه محلی، محیط زیست و مهمان نوازی همراه با محیط خلاق و فرآیندهای خلاقانه است. مقصد می تواند نقش هدایت کننده ای داشته باشد.

تحقق یک مقصد گردشگری خلاق با به کارگیری رویکرد ساختارمحور

کشورهای دارای گردشگری توسعه یافته دارای ساختارهای سیستماتیک برای مدیریت مقصد هستند

این فعال گردشگری تاکید می کند: بر اساس آمارهای مستند سازمان های بین المللی، ایران از نظر ثروت تاریخی، فرهنگی و طبیعی یکی از بهترین مقاصد جهان است، اما در واقع گردشگری خارجی آن قوی نیست؛ اما در واقع گردشگری خارجی آن قوی نیست. یکی از دلایل اصلی وجود این مشکل، دشواری بیش از حد در اتحاد ذینفعان مرتبط با یک مقصد در قالب یک نهاد و ابتکار واحد است.

بنی اسدی خاطرنشان می کند: عدم اعتماد عمومی به گردشگری و استاندارد نبودن مقاصد گردشگری با استفاده از منابع و جاذبه ها، نبود سیستم های دسترسی و ناوگان حمل و نقل در کنار تبلیغات ضعیف بین المللی باعث شده تا گردشگران از این امر لذت نبرند. مقصد

وی می گوید: بسیاری از مقاصد در کشورهای توسعه یافته گردشگری دارای ساختارهای مدیریتی سیستماتیک مقصد هستند که باعث افزایش رقابت پذیری و پایداری مقاصد، استفاده بهتر و مسئولانه از جاذبه های طبیعی و فرهنگی یک مقصد گردشگری، پایداری گردشگری مقصد در بلندمدت از طریق اتخاذ راهکارهای نوآورانه می شود. راهکارها و بهبود کارایی بسیاری از فرآیندهای آن، تسهیل تعامل بازدیدکنندگان با مقصد و جوامع محلی و تسهیل تعامل با تامین کنندگان زنجیره گردشگری مقصد به منظور افزایش کیفیت خدمات و محصولات، نقش تعیین کننده ای دارد. نقش.

این کارشناس و فعال گردشگری می افزاید: در کشور ما تصمیم برای شروع این روند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، علاوه بر این وجود تشکل های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان های کشور که نقش نظارتی بیشتری دارند، شهرداری ها می توانند یک سازمان مدیریت مقصد ایجاد کنند. با عنوان سازمان توسعه گردشگری همراه با نقش نظارتی سازمان های متولی با استفاده از عنصر خلاقیت زمینه حضور گردشگران را فراهم می کند.

تحقق یک مقصد گردشگری خلاق با به کارگیری رویکرد ساختارمحور

بنی اسدی تاکید می کند: از طریق ایجاد و ارائه محصولات خلاق گردشگری، زمینه برای ایجاد محیط های شهری و فرآیندهای خدماتی خلاقانه فراهم شده و منافع بخش خصوصی، بخش دولتی و جامعه محلی تضمین می شود.

وی می افزاید: از نظر رویکرد توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست کمک زیادی به تحقق گردشگری پایدار، ایجاد مزیت رقابتی در مقاصد گردشگری، ارتقای فرهنگ گردشگری و توریست پسندی و ایجاد و تقویت برند گردشگری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا