ایران گردی

مقایسه خیابان سپه در قزوین و انزلی

تودی تریپ: خیابان سپه قزوین اولین خیابان طراحی شده در ایران است که در دوره صفویه که قزوین پایتخت بود ساخته شد.

در سال 1386 به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

خیابان سپه قزوین که خیابان عالی قاپو یا دوالت نیز نامیده می شد، امروزه به خیابان شهدا معروف است و از سمت شمال به کاخ چهل ستون و عمارت عالی قاپو می رسد و در ضلع جنوبی از مسجد عتیق شهر قدیم می گذرد. تا خیابان سلامگاه و خیابان راهری وجود دارد.

ضلع شرقی خیابان با آجر فروشی های جدید به سبک قدیمی پوشیده شده است.

این خیابان یکی از آثار مهم عصر صفویه است که در زمان شاه طهماسب و شاه عباس اول با وسعتی بیشتر از امروز برای پذیرایی از سفرا و رجال خارجی مورد استفاده قرار می گرفت.

خیابان سپه یا بازار سپه در نقطه مرکزی شهر انزلی و در ضلع شمالی میدان انزلی قرار دارد. این خیابان تا خیابان ناصرخسرو 30 متر فاصله دارد.

بازار سپه انزلی خیابانی به طول حدود 900 متر است. کل این خیابان متشکل از مغازه هایی است که در دو طرف خیابان قرار دارند.

مقایسه خیابان سپه قزوین و انزلی

خیابان سپه قزوین

خیابان سپه اولین خیابان طراحی شده در ایران است که در سال ۹۵۱ هجری قمری توسط شاه طهماسب صفوی هنگام انتقال پایتخت از تبریز به قزوین دستور ساخت آن صادر شد.

شاه طهماسب صفوی این خیابان را در قسمت شمالی شهر قدیم یا محله حصار شاپور همزمان با تأسیس جعفرآباد بنا کرد. عمارت ها و خانه های دو طرف این خیابان، باغ سعادت آباد، عمارت دولت، حرمسرا و باغ های شرقی و غربی ساختمان های مذکور است.

بدین ترتیب به دستور شاه طهماسب اول، اراضی زنگی آباد توسط میرزا شرف جهان قزوینی خریداری و به نام جعفرآباد برای ساختن کاخ ها و باغ ها و بناهای دولتی تعیین شد. سپس مجموعه‌ای از کاخ‌ها و باغ‌ها در این زمین‌ها ساخته شد که منجر به تشکیل دولتخانه صفوی و باغ‌های قزوین در این منطقه شد.

توصیفات و تعاریفی که عبدی بیک در ابیات خود از حکومت خانه صفویان می کند، ساختار باغ ها را نشان می دهد.

در زمان شاه صفی خیابان از سمت جنوب تعریض شد و به قبرستان جنوب شهر قزوین (قبرستان کهنبر) می رسید.

بعدها نام این خیابان به قسمتی از محله قدیمی شهر اطلاق شد و این قسمت از شهر قزوین را محله خیابان نامیدند.

مقایسه خیابان سپه قزوین و انزلی

همزمان با این خیابان، کاخ چهل ستونی و بیست و دو کاخ دیگر به همراه هفت دروازه ورودی مجموعه حکومتی صفویه از دروازه کوشک تا دوراهی سپه کنونی طراحی شد که تنها دروازه عالی کاپو باقی مانده است.

در زمان قاجار و زمان ناصرالدین شاه به رهبری سعدالسلطان که بعداً حاکم قزوین شد در قسمت جنوبی خیابان یعنی از جلوی مسجد جامع قزوین. تا چهارراه سپه کنونی مهمانسرای بزرگ قزوین و چاپخانه و تلگراف هندی و اروپایی و خیابان سپه در شرق مهمانخانه با گذرگاهی باریک با خیابان تهران (تهران قدیم کنونی) ساخته شد. ) که اکنون محلی برای فروشندگان است.

این مهمانسرا و کمپ در سال 1310 خورشیدی تخریب شد و سبزه میدانی به جای آن ساخته شد که به دلیل کمبود آب تخریب شد. میدان مذکور و قسمتی از کاروانسرای سعدالسلطنه که در جنوب بوده است. حاشیه خیابانی که از دروازه تهران تا شهزاد حسین سلامگاه امتداد داشت تخریب شد.

خیابان سپه قزوین به عنوان اولین فضای شهری شناخته می شود که ماهیتی متفاوت از میادین و میدان ها یا معابر ارگانیک طراحی نشده دارد و بیشتر شبیه یک مسیر سفر مستقیم و طراحی شده است.

این محور در دوره صفویه و در دوره پایتختی شهر قزوین از محل سر بلند کاپو تا موقعیت تقریبی روبروی مسجد جامع ساخته شده است.

سپس با انتقال پایتخت به اصفهان نمونه پیشرفته تری در آن شهر ساخته شد و به نام چهاربه; بنابراین عنوان «اولین خیابان ایران» برای این محور منطقی به نظر می رسد.

مقایسه خیابان سپه قزوین و انزلی

این خیابان در دوره پهلوی به «سپه» تغییر نام داد و امروزه به خیابان شهدا معروف است. امروزه خیابان به گونه ای طراحی شده است که از طریق سنگفرش ها شبیه گذشته باشد و ضلع شرقی خیابان نیز با سنگ های جدید تزئین شده است. آجر فروشی ها با سبک و سیاق قدیمی هستند.

قزوین یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که تاریخ آن را به شاپور اول معروف به شادشاپور نسبت می دهند.

شادشاپور برای جلوگیری از تهاجمات، شهر قزوین را تأسیس کرد و در آنجا دژها و استحکامات ایجاد کرد و سپاهیان خود را در آنجا مستقر کرد.

با گذشت زمان پایگاه نظامی شاپور توسعه یافت و هسته اصلی شهر قزوین شکل گرفت.

موقعیت این شهر به عنوان گذرگاه مهم طبرستان و دریای خزر همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

خیابان سپه بندر انزلی

خیابان سپه بندر انزلی معروف به بازار سپهاین یکی از خیابان های کلاسیک و بسیار زیبای این شهر توریستی است. بازار سپه از قدیم الایام یک خیابان خرید و دیدنی بوده است.

این خیابان بافتی کلاسیک دارد. برخی از بناهای تاریخی و بناهای مهم قدیمی مانند مناره انزلی و بانک روس همچنان در این منطقه پابرجا هستند.

مقایسه خیابان سپه قزوین و انزلی

بازار سپه بندر انزلی نزدیک به نیم قرن قدمت دارد. این خیابان خاطرات بسیاری را در خود پنهان می کند. ساختار کلاسیک این خیابان برای گردشگران بسیار جذاب است.

برخی از گردشگران این محدوده را انتخاب می کنند.

در گذشته بسیاری از اهالی کوچه ها و کوچه های فرعی سپه معمولا از تجار معروف شهر بودند که محل سکونتشان به مرکز شهر و مغازه هایشان نزدیک بود.

کوچه های پشوایی، زمانی، آشورنجاد، رهنما و ندیم باشی از معروف ترین کوچه های خیابان سپه انزلی هستند.

در گذشته بناهای قدیمی بسیاری با معماری روسی در این منطقه به وفور یافت می شد.

در حال حاضر تعدادی از مجلل ترین آپارتمان ها و مجتمع های ساختمانی در این کوچه ها ساخته شده است.

در پنجاه سال گذشته ساختار اساسی سپاه تغییر محسوسی نداشته است. اخیراً این خیابان نیز مانند شهرداری رشت مرمت شده و به طرحی جدید تبدیل شده است.

فاصله کم این خیابان از بندر و تفرجگاه و موقعیت منحصر به فرد آن بر جذابیت این بازار افزوده است. بافت و معماری این منطقه همچنان قابل توجه است.

همان طور که در مقدمه اشاره شد، در گذشته ساکنان کوچه ها و کوچه های فرعی منطقه سپه معمولا افراد یا کسبه سرشناس شهر بودند که محل سکونتشان به مرکز شهر و مغازه هایشان نزدیک بود.

بازار و خیابان سپه یکی از بهترین و زیباترین نمونه های این نوع بازارهای کلاسیک و شهری است که به دلیل قرار گرفتن در شهری ساحلی در نوع خود بی نظیر است.

خیابانی که به دلیل موقعیت، دسترسی و ساختارش هویتی ملموس دارد

مقایسه خیابان سپه قزوین و انزلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا