ایران گردی

معمار منارجنبان اصفهان کیست؟

تودی تریپ: اصفهان با داشتن نقاط دیدنی فراوان و متنوع، همواره میزبان انواع گردشگران از سراسر ایران و جهان بوده است. مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان آثار تاریخی است که منارجانبان یکی از آنهاست.

مناره متزلزل; یک جاذبه شگفت انگیز

اگرچه اکثر گردشگران با شنیدن نام منارجنبان بلافاصله به یاد شهر زیبای اصفهان می افتند، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید منارجنبان اصفهان تنها یک نمونه از منارجنبان است و سازه های بسیاری در شهرهای مختلف ایران و حتی شهرهای دیگر وجود دارد. در سراسر جهان که به آنها منارجانبان می گویند.

برای درک بهتر این سوال ابتدا لازم است منظور از منارجانبان بیان شود. جنبان منار به طور کلی همانطور که از نامش پیداست، بنایی است که ویژگی اصلی آن وجود دو مناره متحرک است.

به بیان ساده، منار جنبان از ساختار مناره ای تشکیل شده است که حرکت همزمان مناره ها از ویژگی بارز آن است. بنابراین وقتی یک مناره می لرزد، مناره دیگر نیز شروع به لرزیدن می کند. این ویژگی منحصر به فرد باعث شده است تا کارشناسان معماری بنای منارجنبان را در زمره شاهکارهای معماری قرار دهند.

معمار مناره اصفهان کیست؟

نمونه های خارجی این سازه خارق العاده را می توان در عربستان و عراق مشاهده کرد و همانطور که مشخص است ساخت چنین سازه ای متعلق به فرهنگ اسلامی است. منارجنبان قطعا یکی از جاهای دیدنی اصفهان است.

از نمونه های داخلی منارجنبان به استثنای شهر اصفهان می توان به منارجنبان خرق اشاره کرد. این بنا در یکی از روستاهای شهر اردکان یزد به نام روستای هرانک ساخته شده و در زمان سلجوقیان ساخته شده است.

لازم به ذکر است مناره خرانق به دلیل وجود گل رس شهرت جهانی دارد و در نوع خود بی نظیر است. علاوه بر این، در مسجد جامع نیشابور واقع در شهر قدیم، مناره‌هایی وجود دارد که مانند مناره‌ها دارای ویژگی‌های معماری متحرک هستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را نمونه‌ای از مناره‌های ایرانی دانست.

همانطور که در منابع تاریخی آمده است، منار جنبان اصفهان در زمان محمد خدابنده اولجایتو ساخته شده است. با این حال، اطلاعات دقیق از سازنده یا سازندگان اصلی منارجنبان اصفهان در دسترس نیست، اما با بررسی هایی که در قسمت های مختلف ظاهر بنا انجام شده، می توان مدت زمان ساخت هر قسمت را مشخص کرد.

معمار مناره اصفهان کیست؟

در قسمتی از این بنا، مقبره زاهدی معروف و محبوب به نام عمو عبدالله بن محمود سقلایی وجود دارد که سال وفات او بر روی سنگ قبر او سال 716 حک شده است که شاید نشان دهنده پیشینه تاریخی کل بنا باشد. به طور کلی می توان گفت که پیشینه تاریخی کل بنا مربوط به دوران ایلخانی است، اما ساخت مناره ها و برخی تزئینات خارجی بنا به دوران صفویه بازمی گردد.

دوره ساخت منارجانبان

با توجه به اسناد و مدارک تاریخی به جا مانده، به نظر می رسد که بنای مناره اصفهان در زمان سلطنت ایلخانیان و در اواخر سلطنت «محمد خدابنده اولجایتو» در شهر اصفهان ساخته شده است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده توسط برخی کارشناسان، به نظر می رسد که بقیه مناره های موجود در جهان، همگی متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و جالبتر اینکه همه آنها در 3 دهه ساخته شده اند. زمان بیشتر حکومت تیموریان

اگرچه هنوز در مورد صحت این ادعا بحث وجود دارد، اما شکی نیست که معماری زیبا و شگفت انگیز این مکان که یکی از مکان ها و مکان های معروف اصفهان است، آن را به یکی از معروف ترین مناره های تاریخ تبدیل کرده است. جهان

معمار مناره اصفهان کیست؟

البته همانطور که گفته شد مناره های دیگری در ایران و کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان سعودی وجود دارد که با وجود استحکام بنا در جای خود می چرخند. اما آنچه در مورد منارجنبان ذکر شد دلیل اصلی ساخت آن است.

در واقع به نظر می رسد که معمار این بنا، متأسفانه اطلاعاتی از وی در دست نیست، از ابتدا آن را به عنوان مناره نساخته است و هدف اصلی او ساختن ساختمانی نبوده است که بخشی از آن را تکان دهد. بخشی دیگر به خودی خود فرو می ریزد شما هستید در حالی که سایر منارجنبان ها از ابتدا به همین منظور ساخته شده بودند. تعدادی از معماران و باستان شناسان ادعا می کنند که این مکان در واقع یک ساختمان یک طبقه دیگر است.

طراحی و ساخت ایوان آن در دوره ایلخانی انجام شده و سبک ساخت آن به سبک مغولی است. یعنی در حالی که ساخت مناره ها چیز دیگری می گوید. با توجه به ویژگی ها و تزییناتی که بر روی بنای مناره ها انجام شده، به نظر می رسد در اواخر حکومت صفویه، مناره ها به ایوان متصل بوده اند.

معمار مناره اصفهان کیست؟

اما آنچه که در مورد این بنا نسبت به دیگر مناره های دنیا وجود دارد، حرکت و تکان دادن کل بنا پس از تکان دادن یکی از مناره هاست. یعنی با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر، بلکه تمام ساختمان ابن بنا شروع به لرزیدن می کند. تحقیقات زیادی در مورد معمار و طراح اصلی مناره اصفهان انجام شده است اما متاسفانه هیچ سندی برای تعیین هویت سازنده مناره اصفهان به دست نیامده است. اما گفته می شود دوره ساخت این بنای عظیم تاریخی به دوره ایلحان و سلطنت «محمد خدابنده اولجایتو» برمی گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا