ایران گردی

معماری مهم باغ ارم شیراز

تودی تریپ: باغ ارم که یکی از محبوب‌ترین مکان‌های شیراز به‌شمار می‌رود، در زمینی مستطیل شکل ساخته شده و دیوارهای اطراف باغ از گل ساخته شده است که اکنون با نرده‌های آهنی جایگزین شده است. در قسمت هایی از باغ شیب هایی وجود داشت که معماران برای از بین بردن این شیب ها پله هایی ساختند. در قسمت غربی باغ، بناهای اصلی قرار دارند که شامل ساختمان اصلی و فضای داخلی آن می شود. این قسمت از باغ که ساختمان ها در آن قرار دارند نسبت به سایر قسمت های باغ ارتفاع بیشتری دارد.

معماری باغ ارم شیراز

باغ ارم شامل زمینی مستطیل شکل است که با دیواری گلی احاطه شده است. اما حالا حصارها جای این دیوارها را گرفته اند. معماران این باغ در قسمت های مختلف آن پله هایی تعبیه کرده اند تا شیبی که از غرب به شرق وجود دارد را از بین ببرند.

معماری مهم باغ ارم شیراز

ساختمان های اصلی در قسمت غربی باغ که عمارت اصلی و اندرونی را شامل می شود به چشم می خورد و جالب اینکه ارتفاع آنها از بقیه باغ بیشتر است.

در کنار ساختمان اصلی این باغ حوض زیبایی به وسعت 335 متر و عمق نیم متر قرار دارد و در ساخت آن از چند تخته سنگ بزرگ استفاده شده است که گفته می شود قدمت آن به دوران جانی خان ایلخان می رسد. ظاهراً عمق این حوض در گذشته بیشتر بوده است. اما پس از بازسازی، به عمق فعلی خود کاهش یافته است.

چهار درخت نخل زیبا در چهار گوشه آن جذابیتی دو چندان به استخر بخشیده و تصویر بنا در آب دیده می شود. اگر به این باغ بروید، نهر آبی را می بینید که از کنار این استخر می گذرد. این آب پس از عبور از حوض کوچک تالار حوضخانه وارد حوض و سپس نهرهای اطراف آن می شود که در اطراف باغات باغ به جریان می افتند.

درهای ورودی باغ ارم در ضلع شمالی و بلوار ارم است و اضلاع دیگر آن به بلوار میل سوم، منازل مسکونی و سایر باغ ها محدود می شود.

معماری مهم باغ ارم شیراز

عمارت باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم را می توانید در قسمت غربی این مجموعه بیابید که برای گردشگران بسیار جذاب است. باغ ارم به گونه ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان باید تمام طول باغ را طی کنند تا به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی برسند.

ساختمان عمارت از سه طبقه با سقف شیروانی تشکیل شده است و تزئینات آن شامل گچبری، نقاشی، مجسمه سازی، پنجره های مشبک آهنی، کنده کاری و گچبری است. این عمارت نمونه بارز بناهای اواسط دوره قاجار است که با رعایت اصول معماری زندیه و صفوی ساخته شده است. حتی درهای عمارت اصلی نیز زیبا هستند و از آنجایی که از چوب ساج ساخته شده اند پس از سال ها شکل اولیه خود را حفظ کرده اند و همچنان سالم هستند.

توسعه باغ و اضافه شدن زمین های وسیع در غرب باغ ارم باعث شده است که عمارت اصلی و ساختمان اندرونی به صورت مجموعه در وسط باغ قرار گیرد. یکی دیگر از مکان های جالب شیراز که در عمارت اصلی ارم باغ قرار دارد، موزه ای به نام «سنگ و گوهر دریای نور» است.

معماری مهم باغ ارم شیراز

این موزه در سال 1390 تاسیس شد و بیش از 140 نوع سنگ و گوهر قیمتی و کمیاب از ایران و نقاط مختلف جهان را در معرض دید عموم قرار داده است.

استخر زیبای باغ ارم

در مقابل ساختمان اصلی باغ می توان استخر بزرگ و زیبایی را دید که 335 متر مساحت و نیم متر عمق دارد. برای ساخت این استخر از چند تخته سنگ استفاده شده و قدمت آن به دوره جانی خان ایلخان می رسد. در جریان بازسازی انجام شده بر روی این استخر، عمق آن به نیم متر کاهش یافت. وجود چهار درخت نخل در چهار گوشه استخر زیبایی آن را چندین برابر کرده است.

تصویر عمارتی که در استخر دیده می شود یکی از زیبایی های این باغ است. در تالار حوضخانه حوض کوچکی وجود دارد که آب از آن جاری شده و سپس به نهرهای اطراف حوض می ریزد. آنها همچنین در اطراف باغ هایی که در باغ وجود دارد ادامه می دهند.

معماری مهم باغ ارم شیراز

درهای ورودی باغ در قسمت شمالی باغ و بلوار ارم است. درهای دیگری که در طرفین کوچکتر هستند در ضلع غربی و بلوار جام جم قرار دارند.

تالار آینه:

در ساختمان اصلی سالنی وجود دارد که با آینه کاری تزئین شده است. و سقف آن با نقاشی های زیبا تزئین شده است. در بالای این تالار ستون های زیبا با پنجره های آهنی جلوه جذاب تری به عمارت بخشیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا