ایران گردی

معماری متحیرکننده کلیسای وانک اصفهان

تودی تریپ: در میان کلیساهای ساخته شده در منطقه جلفا اصفهان، کلیسای زیبای ونک از همه مشهورتر است. معماری این کلیسا واقعا چشمگیر است. ساخت کلیسای وانک در سال 1606 آغاز شد و بین سال های 1655 تا 1664 به پایان رسید.

کلیسای شگفت انگیز وانک اصفهان

نمی شود پا به منطقه جلفا اصفهان گذاشت و شیفته آن نشد. گویی زمان به عقب برگشته و حال و هوای دیگری در فضا حاکم است.

بر اساس اطلاعات موجود، پیش از پایان قرن هفدهم، شهر اصفهان میزبان 6 کلیسا بوده است. در حالی که 24 کلیسا در منطقه جلفای جدید (منطقه جلفای امروزی) وجود داشت، امروز تنها 13 کلیسا از آنها باقی مانده است.

هر کدام از این کلیساها ویژگی های خاص خود را دارند اما در این میان کلیسای وانک مانند گوهری در جلفا می درخشد و شما را به دنیای خود می کشاند.

کلیسای وانک یا آمنا پرکیچ کلیسایی تاریخی متعلق به زمان شاه عباس دوم است.

معماری شگفت انگیز کلیسای وانک اصفهان

این کلیسا به عنوان مهم ترین کلیسای جلفای نو مرکز آموزشی کشیشان و خلفا بوده و نقش حوزه علمیه مسیحی را بر عهده داشته است.

بسیاری از راهبان در اینجا رشد کردند و به بالاترین مقامات مذهبی رسیدند. امروزه کلیسای وانک مرکز خلافت و مرکز ارتباط ارامنه اصفهان و جنوب ایران با جهان است و برای ارامنه جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد.

این کلیسا در طول زمان مناظر تاریخی بسیاری را به خود دیده است و امروزه به عنوان بزرگترین موزه اصفهان شناخته می شود و آثار منحصر به فردی را به نمایش می گذارد.

کتابخانه این مجموعه با اسناد و مدارک تاریخی جمع آوری شده در طول چهارصد سال یکی از مهم ترین مراکز ارمنی شناسی در جهان به شمار می رود. فضای زیبای این کلیسا خانه ابدی تعدادی از بزرگان ارمنی را نیز در خود جای داده است و این بر اهمیت آن می افزاید.

معماری شگفت انگیز کلیسای وانک اصفهان

ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا باعث شده تا نام آن از 24 دی ماه 1310 به شماره 85 در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.

این تنها گوشه ای از جلوه های مهم و ارزشمند وانک است و بهانه ای به شما می دهد تا وارد دنیای آرام او شوید و ناپدید شدن او را تماشا کنید.

قسمت های دیدنی و زیبای کلیسای وانک

حال می‌خواهیم قسمت‌های مختلفی را که به مرور زمان به کلیسای وانک اضافه شده‌اند بررسی کنیم و توضیحاتی در مورد آن‌ها بدهیم:

موزه کلیسای وانک

یکی از بهترین موزه های ارمنی در کلیسای وانک قرار دارد که حدود یک قرن پیش توسط تادئوس هونانیان تأسیس شد. در موزه کلیسای وانک اصفهان اقلام مختلفی از جمله نقاشی های تاریخی، نسخه های خطی و سایر آثار ارزشمند قدیمی نگهداری می شود. یکی از جالب ترین دیدنی های این موزه یک تار مو است که جملاتی از تورات روی آن نوشته شده و توجه بسیاری را به خود جلب می کند.

کتابخانه کلیسای وانک

اگر می خواهید درباره فرهنگ ارمنی بیشتر بدانید، می توانید به کتابخانه کلیسای وانک که در سال 1884 تأسیس شده است، مراجعه کنید.

معماری شگفت انگیز کلیسای وانک اصفهان

این کتابخانه در قسمت شمالی کلیسا قرار دارد و حاوی کتاب هایی است که بیش از 400 سال قدمت دارند. در مجموع 30000 کتاب مختلف در این کتابخانه وجود دارد و افراد غیر ارمنی با توجه به شرایط خاص می توانند از خدمات این کتابخانه استفاده کنند.

مطبوعات کلیسای وانک

چاپخانه کلیسای وانک اصفهان در سال 1630 میلادی تأسیس شد. به دستور شخصی به نام خاچاطور کساراتسی. موسس این چاپخانه با تلاش خود و همرزمانش توانست تجهیزاتی برای چاپ کتاب ها و آثار مختلف در این مکان بسازد.

با این حال، این چاپخانه در حال شکست است. در حالی که در سال 1844 مانوک خوردانانیان چاپخانه مجهزی را به این چاپخانه فرستاد، با این حال چاپخانه حدود 28 سال دست نخورده باقی ماند تا اینکه سرانجام در سال 1872 میلادی، گریگوریس خوانسیان تصمیم به راه اندازی مجدد چاپخانه گرفت.

اما در سرنوشت چاپخانه کلیسای وانک چیزی جز ویرانی نبود، زیرا مخالفت های زیادی با این چاپخانه صورت گرفت و سرانجام در دل آتش سوخت. حالا می توانید برای دیدن چاپخانه او به موزه وانک بروید.

معماری شگفت انگیز کلیسای وانک اصفهان

کنیسه کلیسای وانک

کلیسای زیارتی وانک اصفهان شامل دو قسمت شبستان و مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی است. این عبادتگاه با کاشی های رنگارنگ صیقل داده شده و حکاکی های زیبایی از کتاب مقدس بر روی دیوارهای آن خودنمایی می کند.

بنای یادبود شهدای نسل کشی ارامنه

وقتی به قسمت شمال غربی کلیسای ارامنه وانک اصفهان می روید، ساختمانی خاص با معماری برجسته را می بینید. این بنا یادبود شهدای نسل کشی ارامنه است که در سال 1975 به مناسبت شصتمین سالگرد کشتار ارامنه توسط عثمانی ها ساخته شد. همه ساله در 24 آوریل ارامنه دور این سازه جمع می شوند و مراسم یادبودی برای شهدای خود برگزار می کنند.

ساختمان اداری کلیسای وانک

ارامنه اصفهان برای رسیدگی به امور اجتماعی خود در کلیسای وانک ساختمان اداری ساختند، از این رو کلیه امور ثبتی از قبیل ولادت، فوت، ازدواج، درخواست های مختلف یا تنظیم اسناد در این بنا توسط ارامنه انجام می شود. ساختمان اداری کلیسای وانک اصفهان را در قسمت جنوبی محوطه کلیسا مشاهده می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا