ایران گردی

معماری عجیب قلعه صلصال لیسار

تودی تریپ: کارکرد قلعه صلسال مشاهده بود. بنابراین منظره بی نظیری را برای کیلومترها فراتر از جایی که هستید ارائه می دهد.

می‌توانید آب‌های آبی دریای خزر را ببینید، جنگل‌های تلاش را از بالا تماشا کنید، از سرسبزی دشت‌های فرح لیسار و اطراف آن لذت ببرید، رطوبت هوا را حس کنید، به کوه‌های اطراف و دود اجاق‌های هیزمی نگاه کنید. کلبه های چوبی که از دودکش ها بیرون می آمدند. Sky Goes را تماشا کنید و قلب خود را تازه کنید.

اگر به عکاسی علاقه دارید یا به دنبال مکانی خاص برای ژست گرفتن هستید، کنوانسیون قلعه سالیسال و منظره بیرونی می تواند نیازهای شما را تا حد زیادی برآورده کند.

برای بازدید از این منطقه باستانی هزینه ای نخواهید پرداخت و اگر قصد بازدید از دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی تالش را دارید، بازدید از این قلعه یک ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

اما اگر قصد اقامت طولانی تری دارید می توانید ساعت ها در قسمت پایین قلعه که جنگلی دشت و سرسبز است به استراحت بپردازید.

تاریخچه قلعه سلسال لیسار

محمدعلی گیلک در کتاب شیخ زاهد گیلانی در زیر کرگانرود بدون هیچ سند و مدرکی قلعه صلصال را قلعه ای متعلق به یعقوب لیت صفری می داند در صورتی که در هیچ کتاب تاریخی نام صلصال یا سلسل برای این قلعه ذکر نشده است.

معماری عجیب قلعه سلسال لیسار

رابینو کنسول انگلیس که در سال 1331 هجری قمری برابر با 1292 هجری قمری به رشت سفر کرده است، در کتاب گیلان خود به نقل از مونته به مخزن سرریز قلعه سلسال اشاره می کند و می گوید که اگرچه ساختمان آن قلعه در بهترین حالت باقی مانده است، اما او حیف که هیچ چیز قابل توجهی در این قلعه وجود ندارد و هیچ کتیبه ای وجود ندارد.

بنا به گفته عبدالکریم آقاجانی در کتاب تاریخ تلاش، بنای قلعه یک بار در زمان صفویه توسط عموزاده های صفوی ساکن در آن و مردی به نام میرحمداله موسوی، حاکم کرگانرود، بازسازی شد و به عنوان محل سکونت مورد استفاده قرار گرفت. حاکمان زمان است.

تاریخ ساخت قلعه صلصال در هیچ منبع معتبری یافت نشده است، اما با توجه به نحوه ساخت قلعه های سنگی، باستان شناسان معتقدند که تاریخ ساخت این قلعه به اواخر حکومت ساسانیان و قبل از اسلام و 1500 سال می رسد. به طور مداوم در دوره های بعدی استفاده شد.

با توجه به موقعیت قلعه صلصال و زیرساخت های اطراف آن، معاونت میراث فرهنگی گیلان در تلاش است تا قلعه را بازسازی کند و آن را کاری مهم قلمداد کند و بازسازی و ایجاد موزه بوم گردی صلصال مشابه قلعه رودان است. با بودجه 120 میلیونی باید قسمت های مخروبه دروازه ورودی، پله ها، ارگ و دیوارهای بیرونی، آب انبار و بنای اصلی قلعه را بازسازی کرد.

معماری عجیب قلعه سلسال لیسار

از اوایل بهار تا اوایل پاییز به این منطقه بروید تا بتوانید از قلعه صلصال و دیگر جاذبه های گردشگری این روستای زیبا و همچنین شهر تالش در هوای معتدل و دلپذیر دیدن کنید.

از ابتدای فروردین تا اوایل مهرماه در اطراف قلعه صلصال طراوت گل های رنگارنگ و دشت های سبز را احساس خواهید کرد.

البته اگر هوای بارانی و مه آلود را دوست دارید، مهرماه می تواند زمان خوبی برای سفر به استان گیلان و شهرستان تلاش باشد.

پس از بازدید از این قلعه باستانی می توانید صنایع دستی و محصولات کشاورزی روستاییان از قبیل روسری بافتنی، جوراب بافتنی و برنج مرغوب را خریداری کنید.

معماری عجیب قلعه سلسال لیسار

معماری شگفت انگیز قلعه سلسال لیسار

این قلعه با اصول مهندسی بسیار دقیق ساخته شده و به دلیل وضعیت طبیعی صخره و محیط از موقعیت استراتژیکی برخوردار است.

این قلعه به گونه ای ساخته شده بود که ساکنان آن از همه جهات به اطراف اشراف کامل داشتند.

ارگ قلعه بر فراز تپه قرار دارد و فقط دیوارهای آن باقی مانده است. این احتمال وجود دارد که این قلعه در 2 طبقه ساخته شده باشد که طبقه همکف دارای 4 اتاق بوده و به دلیل ریزش طبقات پایین پر شده است.

همچنین این احتمال وجود دارد که قلعه در گذشته حصار دومی داشته است که برای اثبات این ادعا نیاز به ردیابی و تحقیقات بیشتری است.

بقایای زغال چوب حکایت از آتش سوزی در قلعه دارد، همچنین آجرهای سفالی در سقف طبقه اول قبل از تخریب استفاده می‌شده است و بقایای دیوارهای اتاق‌های کنار ارگ نشان می‌دهد که این قلعه در دوره‌ای برای مصارف نظامی استفاده می‌شده است. و سپس گروهی در آن ساکن شده و کاربری مسکونی پیدا کرده اند.

قلعه لیسار دارای دو قسمت است که قسمت بیرونی آن محوطه نسبتاً وسیعی را در بر می گیرد و با دیواری حائل از زمین های اطراف جدا می شود.

دیوار بیرونی از سنگ قرمز رودخانه ای و تقریباً یک دست بود که امروزه از بین رفته و تنها بقایای این سنگ ها به صورت توده های عظیم دیده می شود.

معماری عجیب قلعه سلسال لیسار

قسمت دوم قلعه قسمت داخلی آن است که روی صخره ای قرار داشت و اکنون چیزی از آن نیست.

قسمت شرقی بنا دارای دو در پشت به پشت و ورودی ارگ نیز دارای طاق هلالی شکسته است و مخزن قلعه در خارج از ارگ و داخل بارو اصلی و در قسمت شمال شرقی ساخته شده است. ارگ

به طور کلی مصالح این قلعه از سنگ، ساروج و آجر تشکیل شده است و استفاده از مصالح سنگی برای پی و آجرهای به کار رفته در دیوارها نشان از درایت معماران این بنا دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا