ایران گردی

معماری شگفت‌انگیز موزه آینه و روشنایی

تودی تریپ: موزه کاخ آینه که به موزه آینه و نور و مرکز فرهنگی موزه نور و نور یزد نیز معروف است، یکی از جاذبه های دیدنی شهر یزد است که به موزه تبدیل شد. در سال 1377 و یک سال بعد در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. هنرمندی هنرمندان در تمام قسمت های این بنا نمایان است. گچبری زیبا، آینه کاری منحصر به فرد، کنده کاری های خیره کننده، در و میله های چوبی و غیره. از زیباترین قسمت های این بنا به شمار می روند که هنر معماران را به عنوان موزه ای جالب به نمایش می گذارند. علاوه بر این موزه دارای آثاری چون مجموعه خوشنویسی، سلاح، سکه، مهر، قفل و نمونه های مفرغی لرستان و… است.

آشنایی با موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه کاخ آینه یکی از زیباترین بناهای تاریخی و دیدنی یزد است که با ساخت منحصر به فرد خود یکی از موزه های خاص شهر به شمار می رود و قدمت ساخت آن به دوره پهلوی اول باز می گردد. این بنا علاوه بر دارا بودن اشیاء ارزشمند، نمونه ای از هنر و زیبایی است که در باغی باصفا به مساحت 8174 متر مربع با زیربنای 837 متر مربع بنا شده است.

معماری شگفت انگیز موزه آینه و روشنایی

در واقع ساختمان موزه به شکل غرفه ای در وسط باغ است. حیاط وسیع با حوض در وسط، اتاق های گچبری و آینه ای رو به حوض، راهروهای تودرتو و حوض از جاذبه های جذاب این بنا است که در دوران پهلوی اول ساخته شده است. در این مجموعه منحصربفرد نه تنها تزئینات و هنر معماری هنرمندان ایرانی ساخته شد. اما اشیاء به نمایش گذاشته شده در آن نیز هر فردی را مجذوب خود می کند.

پس از انقلاب ساختمان موزه مصادره و به بنیاد مصطفان تحویل داده شد. سپس با تغییر کاربری به موزه از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به عنوان یکی از جاذبه های یزد در فهرست گردشگری مسافران قرار گرفت. این موزه دیدنی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و سرانجام به مرکز فرهنگی موزه نور و نور یزد تغییر نام داد.

ساختمان موزه قصر آینه در سال 1320 هجری شمسی به عنوان مهمانسرای شخصی توسط صراف زاده ساخته شد. این تاجر و وکیل مجلس که فرزند حاج علی صراف یزدی بود در سال 1278 در یزد به دنیا آمد و بعدها به دلیل افزایش ثروت و صداقت و کمک به مردم از مردان درجه یک شهر شد.

معماری شگفت انگیز موزه آینه و روشنایی

تعداد اشیای موزه 124 مورد است که می توان آنها را در شش دسته طبقه بندی کرد.

1) وسایل روشنایی سوزاندن پیه، از جمله نصب، آویزان، ایستاده، دستی. 2) شمع سوزها، از جمله انواع نصب، آویزان، پایه و دستی؛ 3) مشعل های روغن؛ 4) مشعل گاز؛ 5) مشعل های الکتریکی؛ 6) مجموعه آینه “تعداد اشیا: 124 عدد.”. قدیمی ترین اشیای موزه پیه سوز متعلق به دوران ساسانی است. همچنین در این موزه آثار اهدایی مرحوم سید حسین حیدری (گردآورنده یزدی) به نمایش گذاشته شده است. موزه آینه و تذهیب یزد همچنین شامل مجموعه‌های خوشنویسی، اسلحه، سکه، کتاب، مهر، قفل، دهان اسب (متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد) و نمونه‌هایی از مفرغ‌های لرستان و اشیایی است که در معرض دید عموم قرار گرفته است. .

معماری جالب موزه آینه و نور

یکی از برجسته ترین ویژگی های موزه آیینه و نور یزد، معماری منحصر به فرد و هنرمندانه آن است. برای بازدید از این موزه ابتدا باید از باغ سبزی دیدن کنید که ساختمان باشکوه موزه آیینه و چراغ را در دل خود جای داده است. سپس وارد کاخی می شوید که 8 هزار متر مربع است و از یک حیاط بزرگ و یک استخر بزرگ تشکیل شده است.

معماری شگفت انگیز موزه آینه و روشنایی

به هیچ عنوان به آن آینه و نور نمی گویند، موزه آینه و نور از دیوارها و سقف های آینه ای تشکیل شده است که نور فضای داخل موزه را گرفته و به سایت موزه نور می بخشد. علاوه بر این، پنجره های مشبک درهای چوبی موزه نیز با انعکاس طیف های مختلف و رنگارنگ نور خورشید به داخل موزه، فضایی رویایی و شگفت انگیز ایجاد می کند. بدون شک جذاب ترین قسمت موزه آینه و روشنایی معماری بسیار زیبا و منحصر به فرد آن است. دیوارها و سقف قسمت‌های مختلف موزه با گچ‌کاری‌های پیچیده و خلاقانه و کنده‌کاری‌های شگفت‌انگیز و زیبا تا حد امکان به زیبایی و هنرمندانه تزیین شده است.

معماری شگفت انگیز موزه آینه و روشنایی

شکوه و زیبایی معماری منحصر به فرد موزه آینه و نور باعث شده تا این موزه میزبان برخی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشورمان از جمله نمایشگاه های نقاشی، خوشنویسی و عکاسی در یزد باشد. علاوه بر معماری خاص و جذاب این موزه، دکوراسیون آن نیز با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی طراحی شده و جلوه هنر ایرانی را به خوبی نشان می دهد. سایر قسمت های موزه مانند شاه نشین و خوزهنه به قدری زیبا و باشکوه تزئین و طراحی شده اند که هر کدام می تواند دلیل کافی برای بازدید از این موزه دیدنی و شگفت انگیز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا