ایران گردی

معروف ترین بازار میناب هرمزگان کجاست؟

تودی تریپ: پنج شنبه بازار میناب با قدمتی صدها ساله همچنان یکی از بازارهای مهم محلی به جای مانده از گذشته است.

بازار پنجشنیه میناب نمایشگاهی از انواع صنایع دستی، هنری و فرهنگی شرق هرمزگان است.

در ایران به ندرت جایی را می توانید پیدا کنید که در یک روز و در یک مکان چنین تنوعی را ببینید.

بازار میناب پنجشنبه ها انواع محصولات محلی و سوغات، صنایع دستی، ماهی، پوشاک و غذا را در 200 غرفه عرضه می کند.

بازار میناب به دلیل جاذبه های فرهنگی، هنری و گردشگری، پایگاه بزرگ تجاری و اقتصادی در شرق هرمزگان است.

قیمت اجناس در بازار نسبت به سایر بازارها 30 درصد کمتر است.

شهریور 1393 در جلسه کمیسیون تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس «شیوه سنتی برگزاری بازارهای هفتگی: پنجشنبه بازار میناب» به همراه 18 اثر دیگر در «فهرست ملی آثار ناملموس و در معرض انقراض» به ثبت رسید. .

معروف ترین بازار میناب در هرمزگان کجاست؟

پنجشنبه بازار؛ معروف ترین بازار میناب در هرمزگان

در ساعات اولیه ششمین روز هفته هزاران نفر از سراسر هرمزگان و استان های همجوار اجناس خود را به بازار میناب آورده و در آنجا به فروش می رسانند.

این بازار با قدمت چند صد ساله خود نمایشگاهی از انواع صنایع دستی، هنری و فرهنگی در شرق هرمزگان است. کمتر جایی در ایران می تواند در یک روز و یک مکان چنین تنوعی پیدا کند.

وجود این بازار که محل فروش صنایع دستی و محصولات سنتی و خانگی است با جذابیت خاص خود در کنار نخلستان ها و باغ های وسیع باعث شده است که میناب همواره جایگاه ویژه ای در تجارت و مبادله، تولید و تجارت در کشور داشته باشد. هرمزگان قدیم و شهرهای جنوب ایران.

روز پنجشنبه بازار میناب از گذشته های دور با هدف عرضه محصولات صنایع دستی و سنتی و خانگی راه اندازی شد. در قدیم قسمت های مختلف پنج شنبه بازار میناب عبارت بودند از: ردیف سلمان ها، ردیف هیزم فروشان، ردیف علوفه فروشان، ردیف سبد بافان یا سبد فروشان و ردیف میدان مسابقه (ویژه). برای فروش حیواناتی مانند اسب و الاغ).

بسیاری از مورخان و جهانگردان در نوشته های خود به رونق و اهمیت بازار میناب اشاره کرده اند. گابریل آلفونس، پزشک و محقق اتریشی، به همراه همسرش در آغاز قرن گذشته سه بار به ایران سفر کردند.

معروف ترین بازار میناب در هرمزگان کجاست؟

این بازار که روزهای پنج شنبه هر هفته رونق داشت نه تنها پذیرای اهالی این شهرستان بود، بلکه پذیرای کسبه و خریداران شهرهایی چون جیرفت، کهنوج، منوجان، نودج، رودان، رامسانی، بشاگرد، سندرک، سیرجان، سیریک، جاسک، بندرعباس و داراب.

حضور مردم در این مکان بیش از یک فعالیت اقتصادی بود و در کنار صنایع دستی معمولی، امکان بازدید و حتی ارتباط در این بازار بیشتر بود.

در گذشته در گوشه ای از بازار پیرمردان و پیرزنانی دیده می شدند که با لباس های محلی نشسته بودند و به کارهای دستی مشغول بودند.

آنها طبیعتاً مردم را با استادکاران این محصول آشنا کردند و زیبایی خاصی به بازار بخشیدند و آن را از حالت یک نمایشگاه بی روح بیرون آوردند.

هر چند اکنون آنچه در پنج شنبه ها در بازار میناب موجود است با گذشته متفاوت است و بازار رنگ قدیمی خود را از دست داده است. هنوز هم می توانید زیبایی زندگی جنوب را در این بازار ببینید.

از جمله محصولاتی که روز پنجشنبه در بازار میناب به فروش رسید می توان به کوزه، کوارتز، گاراژ، سبد، حصیر، دم، اشترگلی (اشتراکو)، شید سوز، قفس مرغ و ده ها نوع صنایع دستی دیگر اشاره کرد که هر کدام. ثمره تجارت مردان و زنان است آنها سخت کوش و خستگی ناپذیر هستند.

این محصولات اغلب از کیفیت خاصی برخوردار بوده و انواع آن به بیش از 160 قلم می رسد که بیشتر آنها حاصل دستان بانوان هنرمند منطقه است.

معروف ترین بازار میناب در هرمزگان کجاست؟

بازار رنگارنگ میناب تنها به صنایع دستی محدود نمی شود و محصولات تازه ای مانند بادمجان، پیاز، صیفی جات، خرما، مرکبات، هندوانه، خیار و گوجه فرنگی به فروش می رسد. این محصولات بیشتر توسط مردم محلی تولید می شود.

هنگام بازدید از بازار هفتگی میناب، بازدید از ساعات اولیه صبح را در نظر بگیرید. زیرا در این لحظه می توانید اجناس با کیفیت بیشتری را با قیمت بهتر خریداری کنید.

پنج شنبه بازار میناب کجاست؟

پنج شنبه بازار میناب در بلوار ساحلی واقع شده است.

آدرس: ایران، استان هرمزگان، میناب، بلوار ساحلی

شهرستان میناب دومین شهرستان پرجمعیت و آباد استان هرمزگان است که دارای 3 بخش به نام های بیابان، میناب مرکزی، سندرک و 13 دهستان می باشد.

این شهر در سال 1334 به عنوان شهرک مستقل به ثبت رسید.

میناب یکی از شهرهایی است که حاشیه پررونق تری نسبت به مرکز دارد به طوری که تنها 22 درصد از جمعیت این شهرستان در شهر میناب محلی هستند

شغل اکثر اهالی میناب ماهیگیری و کشاورزی است.

از بز، گوسفند، گاو، مرغ و ماکیان گرفته تا تخم مرغ، پارچه، مواد غذایی و محصولات محلی (سورگ و مهیوه)، پوشاک، لوازم خانگی و آشپزخانه توسط تاجران در این بازار خرید و فروش می شود.

معروف ترین بازار میناب در هرمزگان کجاست؟

پنج شنبه بازار میناب صنایع دستی و محصولات سنتی و خانگی شامل انواع حصیر، قالیچه، سرامیک، لوازم خیاطی، برقع، ماهی و انواع غذا را عرضه می کند.

صنایع دستی و صنایع دستی عمدتا توسط زنان و محصولات دامی توسط مردان در پنج شنبه بازار به فروش می رسد.

بیشتر محصولات این بازار ژله، کوزه، سبد دستی (تولک)، سبد، انواع مصنوعات صدفی، لباس های محلی و مواد اولیه دوخت لباس های محلی و دست ساز است که در بین گردشگران ایرانی و حتی خارجی نامی آشناست.

با رشد شهر میناب و مکان کوچکی که پنج شنبه بازار در آن برگزار می شود، اکنون بازار دیگری در حاشیه رودخانه میناب و در امتداد بلوار ساحلی ایجاد شده است که اجناس پنج شنبه بازار را می توان در این بازار جدید یافت. .

پنج شنبه بازار فروشندگان موتورسیکلت و پنج شنبه بازار دام (گاو، میش و بز) معروف به پاکونار در بلوار ساحلی شهر میناب ایجاد شده است.

معروف ترین بازار میناب در هرمزگان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا