ایران گردی

معبد آناهیتا؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده در کرمانشاه

تودی تریپ: بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه در مسیر جاده همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا بر روی تپه ای طبیعی با حداکثر ارتفاع سی و دو متر نسبت به سطح زمین اطراف ساخته شده است. برخی از مورخان این بنا را معبد الهه آناهیتا می دانند.

آناهیتا در باور ایرانیان باستان به معنای پاک و عاری از آلودگی، ایزدبانوی آب، فرشته نگهبان چشمه ها و باران و نماد حفاظت، عشق و دوستی است. این باور از دوران پیش از زرتشت در ایران وجود داشته و در ادوار بعدی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معابد و مجسمه های زیادی به افتخار این الهه ایرانی در دوره های تاریخی پیش از اسلام در سرزمین ایران ساخته شد. همچنین پل دختر و قلعه دختر ساخته شده در سراسر ایران به احترام و یاد این الهه به نام دختر تزیین شده است.

سیر تاریخی معبد آناهیتا در کرمانشاه

معبد آناهیتا که در ایران باستان برای ستایش و تکریم مقام الهه آب مورد استفاده قرار می‌گرفت، بر اساس اسناد تاریخی قدمت آن به قرن‌های قبل از میلاد می‌رسد. اولین سنگ بنای این معبد در زمان هخامنشیان ساخته شد و ساخت آن تا دوره های بعدی ادامه یافت و در دوره ساسانی به پایان رسید.

این بنا پس از ورود اسلام به ایران تغییر بسیاری کرد و امامزاده ابراهیم، ​​مسجد و بازار در ضلع شمال غربی آن ساخته شد. در کاوش های مختلف بقایایی از تأسیسات شهری مربوط به دوره سلجوقی در محوطه معبد به دست آمده است که نشان می دهد این محوطه در آن دوره نیز مورد استفاده بوده است.

معبد آناهیتا;  یک جاذبه عالی در کرمانشاه

با گذشت زمان، مردمی که از تاریخ، اهمیت و ارزش معبد آناهیتا بی اطلاع بودند، کم کم خانه های خود را در این منطقه ساختند تا اینکه شکل اولیه آن به فراموشی سپرده شد.

با توجه به گذشت چندین قرن از ساخت معبد آناهیتا و وقوع بلایای طبیعی یا تخریب های تصادفی و عمدی انسانی، نمی توان به طور دقیق در مورد تاریخ ساخت، نحوه استفاده و فضای معماری آن اظهار نظر کرد. به هر حال برخی از محققین با پیروی از نوشته های مورخان ایرانی و عرب از قرن سوم هجری به بعد، این بنا را کاخ ناتمام خسروپرویز معرفی کرده اند.

برخی تاریخ ساخت آن را به اواخر قرن سوم و اوایل قرن دوم پیش از میلاد می دهند و برخی دیگر سیف الله کامبخش فرد محقق بنا را متعلق به سه دوره هخامنشی اشکانی می دانند. و دوره ساسانی و محقق دیگر بنا به نام مسعود آذرنوش آن را به عنوان کاخ ناتمام خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی معرفی می کند.

معماری بی نظیر معبد آناهیتا در کرمانشاه

در معماری این بنا معمولاً تمرکز بر آب و الهه آب است. راهروهای اطراف معبد آب را به زیبایی به وسط سازه و حوض مربع هدایت می کرد. همچنین در دو طرف معبد چهار راس گاو روبه روی هم قرار داشت به طوری که وقتی حوض پر از آب می شد تصاویر آنها در آب می افتاد و فضا افسانه ای می شد.

با توجه به معبد بودن این بنا می توان به تعداد زیادی آثار داغ بر جای مانده از آتش بر روی تخته سنگ های بنا اشاره کرد.

معبد آناهیتا;  یک جاذبه عالی در کرمانشاه

نشانه های داغی که در آتشکده های زرتشتیان دیده می شود، همان نشانه هایی است که نشان می دهد مراسم مذهبی در آن مکان انجام می شده است. ستون ها و سرستون های بزرگ توجه همه را به خود جلب می کند. این بنا بر روی صفحه ای با 3 سطح روی زمین ساخته شده است که ابعاد آن از پایین به بالا کوچکتر است.

این بنا تماما بر اساس معماری ایرانی بنا شده است. همانطور که بر روی ارتفاعات، تپه ها و صخره های طبیعی ساخته شده است.
از پناهگاه ها و چهار طاق آتشکده ها برای مراسم مذهبی در فضای باز استفاده می شد. حیاط بزرگی وجود دارد که با دیوارها و ستون ها احاطه شده است. راه پله های دو طرفه برای ورودی بنا و مربع شکل در پلان ها و همچنین استفاده از مصالح سنگ و خشت و گچ نشان از معماری ایرانی در این بنا دارد.

بازدید از معبد آناهیتا

بی شک معبد آناهیتا از نظر ارزش تاریخی یکی از مشهورترین آثار و میراث فرهنگی ایران است. همچنین ویژگی های منحصر به فرد این محوطه تاریخی می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی و رونق اقتصادی منطقه موثر باشد. این اثر سال ها در انتظار ثبت در فهرست جهانی یونسکو بود. یکی از موانع ثبت این اثر در فهرست جهانی یونسکو، ناقص بودن بررسی تاریخ بنا و نامشخص بودن نظریه های مربوط به تاریخ تاریخی آن است.

برای رفتن به معبد آناهیتا باید به استان کرمانشاه و شهر کنگاور در 94 کیلومتری شهر کرمانشاه سفر کنید. معبد آناهیتا در میانه راه همدان به کرمانشاه قرار دارد. برای رسیدن به این معبد زیبا باید به مرکز شهر کنگاور و خیابان شهدا رفته و از آنجا سوار تاکسی های مخصوص شوید.

معبد آناهیتا;  یک جاذبه فوق العاده در کرمانشاه

  • راهنمای تور معبد اطلاعات جامع و مفیدی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.
  • ساعات کار معبد در ترم اول از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر و در ترم دوم از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد.
  • حرم آناهیتا در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، شهادت حضرت علی (ع) و رحلت امام خمینی (ره) تعطیل است.
  • هنگام بازدید از معبد آناهیتا از نوشتن سوغاتی و زباله پرهیز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا