ایران گردی

مشهورترین بازار کاشان

تودی تریپ: پس از اصفهان، کاشان به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان شناخته می شود. از لقب های این شهر می توان به دارالمومنین شهر گل و گل سرخ، پایتخت قالی و قالی و شهر خانه های تاریخی اشاره کرد. شهرستان کاشان دارای بیش از 1700 اثر تاریخی است که از این تعداد 313 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. از دیدنی های کاشان می توان به بازار کاشان اشاره کرد که در سال 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، بازار کاشان از میدان کمال الملک تا بابا افضل و از آنجا تا بازار مس و دروازه دولت امتداد دارد. ورودی این بازار در میدان کمال الملک قرار دارد. میدان بابا افضل به میدان کامن یا میدان فیض نیز معروف است.

تاریخچه بنای بازار کاشان

قدمت ساخت این بازار به دوران صفویه بازمی گردد. همچنین بازسازی و مرمت آن در زمان فتحعلی شاه قاجار صورت گرفت. بازار کاشان یادآور سه دوره تاریخی صفویه، زندیه و به ویژه قاجار است. در دوره زندیه و قاجار قطعاتی به بازار اضافه شد.

معروف ترین بازار کاشان

بازار کاشان به خاطر مغازه های مسگری، ضرابخانه و فرش های دستبافش معروف است. با این حال، بخش های دیگری نیز در آن وجود دارد. در داخل بازار می توانید انواع صنایع دستی و همچنین شیرینی های سنتی کاشان را پیدا کنید. اگرچه گلاب هم در اینجا یافت می شود اما برای خرید گلاب مرغوب می توانید از قمصر و نیاسر در نزدیکی کاشان دیدن کنید.

ضرابخانه کاشان یک جفت در بزرگ چوبی دارد. این درهای چوبی به قغلی معروف هستند و در وسط بازار مسگرها قرار دارند. بر این درها یک بیت شعر حک شده است:

به نفع خلقت، پایه و اساس آن در طول سال ایجاد شد

هشتصد و هشتاد و هشت منصوب

این درهای چوبی بزرگ قبل از صفویه و در زمان پادشاهان سلسله آق قویونلوها وجود داشته است. جلوی ضرابخانه کاخی به نام سرای خان وجود دارد. فرش فروشان، مسگران، بازار نقاشان، قیصریه و تیمچه در این کاخ دیده می شود. در این راستا تولید فرش دستبافت با طرح توری ماندارین است.

معروف ترین بازار کاشان

یکی از معروف ترین و اصیل ترین طرح های فرش کاشان طرح محتشم است. این فرش با حاشیه پهن و طرح ساده بید دیوانه بافته شده است. امروزه این طرح در فرش های ماشینی نیز دیده می شود.

7 جاذبه معروف بازار کاشان

علاوه بر این، آثار تاریخی مختلفی در داخل بازار کاشان وجود دارد. در این بازار چهل اثر تاریخی به چشم می خورد. از معروف ترین این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امین الدوله تیمچه کاشان: این تیم به کاروانسرای امین الدوله نیز معروف است. تزئینات هندسی سقف این قسمت از بازار کاشان که از موکرانی، آجر و کاشی ساخته شده است، زیبایی منحصر به فردی دارد.

مسجد میرعماد: این مسجد در میدان میرعماد قرار دارد و به مسجد میدان نیز معروف است.

کاروانسرای میرپنج: این کاروانسرا در ابتدای ورودی و در ضلع شرقی بازار قرار دارد. کاروانسرای میرپنج در مسیر بازار بازار و مسگرها قرار دارد.

کاروانسرای گمرک: این کاروانسرا در جهت غربی میدان فیض قرار دارد. دروازه اصلی این کاروانسرا از راهروی طولانی به ضرابخانه باز می شود.

معروف ترین بازار کاشان

کاروانسرای جدید: این کاروانسرا در نزدیکی مسجد میرعماد قرار دارد.

درب زنجر: تانک درب زنجر در خیابان محتشم قرار دارد. دروازه زنجیره ای در نزدیکی بازار سنتی و بالابازار قرار دارد.

میانچال: مسجد و مدرسه میانچال کاشان در دوره صفویه ساخته شده است. این بنا در بازار میانچال واقع شده است.

نوع معماری، ویژگی ها و تزئینات بازار کاشان

مصالح به کار رفته در بنای بازار آجر، خشت خام، ساروج و گل می باشد. به علاوه برای روبنای آن از گچ و کاه استفاده شده است. علاوه بر این، از چوب در ساخت در، چفت و قوس در بازار استفاده می شود.

این بازار بنایی سرپوشیده با طاق های فواره ای و گنبدهای کوچک است. نورافکن های گرد در مرکز آنها نور را به بازار می آورد.

همچنین با ورود به بازار کاشان تزئینات منحصر به فرد آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هر قسمت از بازار تزئینات خاص خود را دارد. این تزیینات بسته به سال ساخت و اهمیت بنا متفاوت است.

معروف ترین بازار کاشان

تیمچه امین الدوله که تزیینات منحصر به فردی دارد قسمت اصلی بازار کاشان است. این بازار در نیمه دوم قرن نوزدهم ساخته شده است. تیمچه با سقفی بسیار زیبا و دهانه ای عریض چهار طرف بازار را به هم متصل می کند. این بازار به دلیل تزئینات منحصر به فرد خود گردشگران زیادی را از خارج و داخل کشور به خود جذب می کند.

سقف تیمچه منحنی با آجر و کاشی به سبک معماری ایرانی است. روی سقف خیاطی بسیار زیبایی وجود دارد. امروزه کافه های سنتی در تیمچه باز هستند.

منبع: دست بر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا